ادامه عملیات جونده‌کشی برای مقابله با بیماری سالک در جهرم

ادامه عملیات جونده‌کشی برای مقابله با بیماری سالک در جهرم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم فارس گفت: برای پیشگیری از بیماری‌هایی چون سالک، عملیات جونده‌کشی، امسال با ۳۶۸ روز کارگر و هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال در شهرستان جهرم انجام شده و همچنان ادامه دارد.

سید مجید ارجمند، چهارشنبه در جلسه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه برای زدودن زخم دیرین سالک از چهره جهرم مشارکت و همکاری همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط شهرستان نیاز است، اظهار کرد: شهرستان جهرم یکی از زخم‌خوردگان بیماری سالک  است که هر ساله تعدادی از شهروندان را در نواحی روستایی و شهری درگیر خود می‌کند ولی متأسفانه امسال با افزایش روند مبتلایان به این بیماری در سطح شهرستان مواجه هستیم.

وی افزود: اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری سالک توسط دانشگاه علوم پزشکی جهرم بخشی  از عملیات کنترل بیماری را شامل می‌شود؛ همکاری و مشارکت دستگاه‌های مربوط و ارتقای اگاهی عمومی بیشترین سهم در کنترل بیماری سالک دارند.

ارجمند بیان کرد: از ابتدای سال جاری، واحد مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، طرح مقابله با سالک را به صورت ضربتی در این شهرستان آغاز کرده و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی شامل آموزش، اقدامات پیشگیرانه و امور درمان را در اولویت امور قرار داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: جوندگان یکی از مهمترین عوامل شیوع و ناقلین بیماری سالک هستند که معاونت بهداشتی این دانشگاه عملیات جونده‌کشی در مناطق پرخطر شهرستان شامل حیدرآباد، نظام‌آباد، اسلام‌آباد، حسین‌آباد، تل ریگی، هرموج، قطب‌آباد، یوسف‌آباد، گلدامچه، علویه  و موسویه را به‌ویژه از اول اردیبهشت ماه لغایت مهرماه سال جاری، طی ۵ مرحله به انجام رسانده است.

خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سالک در جهرم رایگان است

مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این جلسه اظهار کرد: تأمین اسپری دورکننده حشرات و ارسال به بعضی از مناطق روستایی، تأمین اقلام درمانی برای درمان بیماران مانند آمپول گلوکانتیم، پمادهای آمفولیش و پماد پارامومایسین و کرایو درمانی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

شاپور شادمند افزود: ویزیت بیماران  توسط پزشک، نمونه برداری و تشخیص آزمایشگاهی و درمان بیماران و آموزش به بیماران در خصوص درمان زخم و تأکید بر ادامه درمان، همچنین پیگیری بیماران در مرکز درمان سالک جهرم نیز به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود اقدامات انجام شده باز هم شاهد افزایش موارد مبتلا در شهرستان هستیم گفت: اقدام‌های اساسی نظیر بهسازی محیط، جمع‌آوری زباله ها، جلوگیری از انباشت کودهای حیوانی، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی شهر، تخریب خانه‌های مخروبه و خالی از سکنه و تسطیح این اماکن، آسفالت‌کردن کوچه‌های خاکی، جلوگیری از افزایش سگ های ولگرد و... از اقداماتی هستند که نیاز به هماهنگی و همکاری بین بخشی دارند تا این بیماری خطرناک بیش از پیش  به مرحله کنترل دربیاید.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.