یک مالیات جدید در ‌راه ‌است

بعد از مالیات بر خودرو و خانه لوکس و تراکنش های بانکی، یک مالیات ابتکاری و جدید دیگر هم در راه است 

یک مالیات جدید در ‌راه ‌است

در شرایطی که به نظر می رسد از برجام و مذاکرات رفع تحریم ها آبی گرم نمی شود، دولت همچنان حساب ویژه‌ ای روی درآمدهای مالیاتی باز کرده است، حسابی که البته باید دید در عرصه عمل تا چه حد قابلیت اجرایی شدن دارد.
در ادامه تمرکز دولت بر افزایش درآمدهای مالیاتی قرار است برای مردم دو پایه مالیاتی جدید تعریف شود، مالیات برعایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد از جمله آنها هستند.
منتظر مالیات بر مجموع درآمد باشید
اما مالیات بر مجموع درآمد سالیانه چیست؟ 
داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه چنین مالیاتی در کشورهای پیشرفته نیز اخذ می شود، می‌گوید: تمام شهروندان صرفه نظر از اینکه مزدبگیر هستند و یا صاحب کسب کارند، در انتهای هر سال مجموع درآمد و هزینه‌های اعضای خانواده خود را به دولت اعلام خواهند کرد و در نهایت با توجه معافیت‌های پیش بینی شده برای شهروندانی که مودی شناخته شوند مالیات تعیین خواهد شد. در حال حاضر لایحه‌ مربوطه در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است تا برای تصویب به مجلس ارسال شود.
در این طرح هر فرد ایرانی یا خارجی مقیم ایران با یک شناسه هویتی یکتا مانند شماره ملی یا شماره گذرنامه، یک مودی بالقوه مالیاتی می شود و هر نوع فعالیت اقتصادی را شروع کند و درآمدی داشته باشد، باید متناسب با آن مالیات بپردازد.
مالیات بر عایدی سرمایه به کجا رسید؟
همچنین مالیات برعایدی سرمایه هرچند هنوز قانون مدون و مشخصی ندارد اما زمزمه‌های تصویب آن از دولت گذشته شنیده شد. هدف از تعریف این پایه مالیاتی جدید، گرفتن مالیات از شهروندانی است که از بازارهای چهارگانه طلا، ارز، ملک و خودرو خرید سرمایه‌ای و غیر مصرفی می‌کنند.
داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی گفته: این کلیات مالیات بر عایدی سرمایه در شرف تبدیل مطرح شدن در صحن علنی مجلس و تبدیل شدن به قانون است. بعد از تصویب، سازمان امور مالیاتی به کمک ابزارهایی نظارتی که در اختیار دارد بر فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای چهارگانه سرمایه گذاری نظارت خواهد کرد و از طریق اطلاعات متقن خرید و فروش برای خریداران غیر مصرفی پرونده مالیاتی تشکیل خواهد داد.
منظور افزود: البته اجرای این قانون نیازمند ایجاد بسترهای فنی است که به موجب آن در زمان انجام معامله میان دو خریدار صورت حساب الکترونیکی نظیر آنچه در سامانه‌های فروشگاهی وجود دارد صادر شود.
اخذ مالیات از جیب خالی
نکته مهم درباره طرح دولت این است که فلسفه وجودیِ اخذ مالیات بر درآمد مردم، وجود درآمد منهای هزینه هاست، هزینه های سرسام آور درمانی، دارویی، افزایش چند برابری نرخ مواد غذایی،افزایش نرخ اجاره مسکن، اجاره محل کار و هزینه های قانونی نوعی مالیاتِ پنهان بوده که از قبل از مردم ایران اخذ شده است. وقتی که درآمد مردم به ریال اخذ می شود و هزینه ها به ارزش دلار پرداخت می شود، پس اندازی نمی ماند تا مشمول مالیات گردد. 
وقتی که شرایط اقتصادی کشور در شرایط رکود می باشد، ابتکارهایی نظیر گرفتن مالیات از مجموعه درآمد و هزینه ها، مشکلات را بیشتر می کند.
مهمتر از همه اینکه، بسیاری از نهادها و مجموعه های پردرآمد کشور هنوز مالیات نمی دهند یا عملکرد مالی شان شفاف نیست و کارتل های اقتصادی زیادی هستند که با ترفندهایی فرار مالیاتی دارند، انتظار می رود ابتدا این وضعیت روشن شود، بعد سراغ درآمد مردم رفت.
به هرحال اقتصاد ایران از چند دهه قبل به درآمدهای نفتی وابسته شده و توجه به درآمدهای پایداری نظیر مالیات به این آسانی نیست و نیازمند شفاف سازی هزینه کرد این مبالع و جلب اعتماد عمومی می باشد.