نورمن فاستر و طراحی فضای جدید رصد خانه ی اپل !

کمپانی اَپل روز دهم سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی و به عنوان بخشی از مراسم معرفی سری ۱۶ آی‌فون، یک فضای جدید برای برگزاری رویداد را با نام رصدخانه اَپل در اَپل پارک واقع در شهر کوپرتینو ، در شهرستان سانتاکلارا، ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا رونمایی کرد!

نورمن فاستر و طراحی فضای جدید رصد خانه ی اپل !

این غول فناوری تمام تلاش خود را داشته است تا این پروژه، تجربه‌ای متفکرانه و گفتگومحور با چشم‌انداز دامنه کوه پیرامون برای بازدیدکنندگان خود باشد... اپل در توضیح این پروژه می‌نویسد:

فضای جدیدی برای تجربه‌ی اَپل پارک و نمایش آخرین نوآوری‌های اپل...”

بنا بر گزارش‌ها، این ساختمان ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند. همچنین پالت مواد و متریال استفاده شده در ساخت آن، همان چیزی است که در ساخت ساختمان پردیس اپل (ساختمان دایره‌ای شکل) و همچنین تئاتر استیو جابز در مجاورت آن استفاده شده است! یعنی سنگ تِرازو (یک نوع از مصالح ساختمانی کامپوزیت که از ترکیب تراشه‌ها و ذرات سنگدانه‌هایی مانند مرمر یا سنگ با بتن و رزین‌های اپوکسی تولید می‌شود)، سنگ طبیعی و الوار چوبی است.

لازم به بیان است مفاهیم اولیه طراحی رصدخانه اَپل توسط فاستر و شرکا رهبری شده است؛ در ادامه، تیم معماری و طراحی جهانی اپل به رهبری جان دی مایو، طراحی و توسعه ساختمان را در همکاری با استودیو معماری بین‌المللی گنسلر (مستقر در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا) پیش برده است.

چشم‌انداز این پروژه، نمایی مرتفع از ساختمان اصلی اَپل پارک می‌باشد که توسط یک چمنزار احاطه شده است. تقریبا ۹۰ درخت در حین فرآیند ساخت‌وساز به طور موقت جابجا شدند و سپس دوباره به سایت بازگردانده شدند! همه گونه‌های گیاهی مورد استفاده برای همسویی با اهداف حفاظت از آب در کمپانی اپل، مقاوم در برابر خشکی هستند.