گزارش جدید موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی: چهل و یک درصد از معماران از هوش مصنوعی استفاده می کنند!

بر اساس گزارشی که در ۲۹ فوریه از سوی موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی منتشر شده است، در حال حاضر نزدیک به نیمی از معماران بریتانیا از هوش مصنوعی برای انجام پروژه‌های خود استفاده می‌کنند!

گزارش جدید موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی: چهل و یک درصد از معماران از هوش مصنوعی استفاده می کنند!

این نظرسنجی که اولین بررسی موسسه سلطنتی معماران بریتانیا پیرامون استفاده‌ی صنعت معماری از هوش مصنوعی (AI) است، نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از معماران بریتانیا در حال حاضر از این فناوری (حداقل در پروژه‌های موردی) استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، ۴۳ درصد از معمارانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند بر این باورند که این تکنولوژی ، کارایی فرآیند طراحی معماری آنها را بهبود بخشیده است.

از جمله روش‌هایی که در حال حاضر توسط این معماران برای بهره‌مند از این فناوری بکار گرفته می‌شود، اتوماسیون وظایف مبتنی بر مدیریت و همچنین کاهش ردپای کربن و زباله‌های ساخت و ساز فیزیکی پروژه‌ها با بهره‌گیری از دوقلوهای دیجیتال (و محیط‌های مجازی ) است.

مویوا اوکی، موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی در جدیدترین مصاحبه‌ی خود به این موضوع اشاره کرده است که یافته‌ها نشان می‌دهد هیچ راه برگشتی از هوش مصنوعی وجود ندارد! او می‌افزاید:

ما نمی‌توانیم نقش هوش مصنوعی را در شکل‌دهی آینده معماری از شخصیت شهرهایمان گرفته تا کیفیت محیط ساخته‌شده ما کتمان کنیم. با تقویت همکاری بین رشته‌ای و فرهنگ نوآوری مسئولانه، می‌توانیم از قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد محیطی فراگیرتر، انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر استفاده کنیم.”

البته در این نظرسنجی، سوالی نیز با این مضمون مطرح شده بود که آیا هوش مصنوعی تهدیدی برای این حرفه است یا خیر؟ که در پاسخ، ۳۶ درصد آن را یک تهدید می‌دانستند، ۳۴ درصد نگران نبودند و ۳۰ درصد نیز درباره کلیت موضوع هنوز مطمئن نبودند!

چندی پیش، گلدمن ساکس به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری جهان پیش بینی کرده بود که هوش مصنوعی می‌تواند معادل ۳۰۰ میلیون شغل را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار خواهد داد (با هوش مصنوعی جایگزین شوند)! اتفاقی که می‌تواند منجر به ایجاد اختلال قابل توجه در بازار کار شود.

همچنین محققان تخمین زده‌اند که چیزی در حدود ۳۷ درصد از کارهای معماری و مهندسی می‌توانند توسط هوش مصنوعی خودکار شوند (جایگزین شوند).