برنامه‌ریزی سفر 3 روزه به شیراز، از جاهای دیدنی تا رستوران!

برنامه‌ریزی سفر 3 روزه به شیراز، از جاهای دیدنی تا رستوران!

برنامه‌ریزی سفر 3 روزه به شیراز، از جاهای دیدنی تا رستوران!

شیراز، پایتخت عشق و شعر است و سفری خواهد بود که نباید آن را نادیده بگیرید. این شهر به شما فرصتی می‌دهد تا چمدانتان را ببندید و به دنیای زیبای شیراز سفر کنید، جایی که روزهای شیرین و فراموش‌نشدنی را آن سپری خواهید کرد.

برنامه‌ریزی برای سفر به شیراز به شما اجازه می‌دهد تا روحتان را تازه کنید. با قدم زدن در کوچه‌های پر زرق‌وبرق، شب‌های دل‌انگیز حافظیه، غزل‌خوانی در سعدیه، استشمام عطر بهار نارنج و لذت از زیبایی‌های شاه‌چراغ شما را در لیست گردشگران وفادار شیراز قرار می‌دهد. در ادامه یک برنامه هیجان انگیز را برایتان تدارک دیدیم.

برنامه سفر 3 روزه به شیراز

در سفر به شیراز می‌توانید با مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهر که آن را به شهرت جهانی رسانده آشنا شوید. شیراز همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست. با داشتن یک راهنمای سفر به شیراز از تهران می‌توانید از زیبایی‌ها و رازهای پنهان آن به بهترین نحو ممکن بهره‌مند شوید.

روز اول سفر به شیراز

پس از اینکه به شیراز سفر کردید چه با خودروی شخصی، چه با هواپیما و چه با قطار یا اتوبوس احتمالاً خسته خواهید بود و نیاز به استراحت دارید. ابتدا بهتر است به هتل یا اقامتگاهی که از قبل رزرو کردید، بروید و پس از کمی استراحت به گشت و گذار در این شهر بپردازید.

  • مجموعه زندیه

سفر شما با بازدید از مجموعه زندیه آغاز می‌شود که شامل حمام، مسجد و بازار وکیل است. این مجموعه در زمان زندیه بنا شده و از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شیراز به شمار می‌آید. معماری حمام وکیل به گونه‌ای است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و به سرعت گرم می‌شود.

  • مدرسه خان

بعد از بازدید از مجموعه زندیه می‌توانید به مدرسه خان بروید که فقط ۱۵ دقیقه با مجموعه قبلی فاصله دارد. این مدرسه شامل ۱۲ راهرو، 1 مسجد و ۵ کلاس درس می‌باشد و به دستور شاه عباس ساخته شده است. قدم زدن در این مکان، حس و حال خاصی را به شما منتقل می‌کند.

  • باغ نظر

باغ نظر یکی دیگر از جاذبه‌های زیبا و متعلق به دوره زندیه می‌باشد که موزه پارس در آن واقع شده و در سال ۱۳۱۵ شمسی تاسیس شده است. در این موزه، اشیایی مربوط به دوره‌های قبل و بعد از اسلام نگهداری می‌شود.

  • باغ عفیف آباد

آخرین مکان دیدنی در روز اول «باغ عفیف آباد یا باغ گلشن» است که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه را در خود جای داده و به دستور "میرزا علی محمد خان قوام الملک" در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده و اکنون از برجسته‌ترین آثار تاریخی شیراز به شمار می‌رود.

رستوران شرزه

رستوران شرزه یکی از رستوران‌های سنتی و با سابقه در شیراز است که با ارائه غذاهای لذیذ و متنوع، تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برایتان به ارمغان می‌آورد. این رستوران با اجرای موسیقی زنده، فضایی دل‌نشین و شاداب را برای شما فراهم می‌کند.

روز دوم

طبق راهنمای سفر به شیراز از تهران روز دوم از شیراز گردی را ابتدا به دشت ارژن اختصاص می‌دهیم و سپس سراغ روستای قلات، آبشار کوهمره سرخی، تنگ رغز، تنگ بستانک و دریاچه سد تنگاب می‌رویم. مکان‌های پیشنهادی در این بخش را می‌توانید به دلخواه خودتان جابه‌جا کنید.

  • دشت ارژن

دشت ارژن یک دشت وسیع و زیبا است که در دامنه‌های زاگرس واقع شده و با تنوع گیاهی و جانوری خود، مناظری فوق‌العاده جذاب را به گردشگران ارائه می‌دهد. این دشت از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت با لاله‌های واژگون آراسته می‌شود و تصویری شگفت‌انگیز را خلق می‌کند. آبشار ارژن که در این دشت قرار دارد حتی در فصل زمستان هم زیباست؛ زیرا آب آن در اثر سرما یخ می‌زند و کریستال‌های یخی زیبایی را به وجود می‌آورد.

  • روستای قلات

روستای قلات با تاریخچه‌ای ۲۵۰۰ ساله پر از باغ‌های سرسبز و کوچه‌های دل‌انگیز است که جوی‌های آبی از وسط آن‌ها عبور می‌کند. این روستا محل مناسبی برای پیاده‌روی‌های طولانی است. اگر در بهار به قلات سفر کنید با مناظری زیبا و دل‌انگیز شبیه به جشنواره شکوفه‌های گیلاس در ژاپن مواجه خواهید شد.

  • تنگ رغز

تنگ رغز به‌عنوان عروس تنگه‌های ایران، جلوه‌های شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. در این تنگه، ده‌ها آبشار و حوضچه‌های کوچک و بزرگ به چشم می‌خورد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. صدای آرامش‌بخش آبشارها و شنا در حوضچه‌های زلال، لحظات به‌یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تنگه رغز در حوالی شیراز

  • تنگ بستانک

تنگ بستانک با کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده، در پنج کیلومتری کامفیروز واقع شده و به بهشت گمشده شیراز معروف است. این منطقه با پوشش جنگلی و رودخانه‌ای زیبا و زلال به همراه آبشارهای کوچک و بزرگ، جاذبه‌ای طبیعی و بکر برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

  • دریاچه سد تنگاب

سد تنگاب که با نام‌های سد ساسانیان و سد اردشیر شناخته می‌شود، در ۱۲ کیلومتری شمال غرب فیروزآباد و بر روی رودخانه فیروزآباد ساخته شده است. مناظر اطراف این دریاچه به خصوص در فصل شکوفه‌های بادام، فضایی دل‌انگیز را به وجود می‌آورد.

  • آبشار کوهمره سرخی

آبشار کوهمره سرخی یا آبشار رمقان با ارتفاع بیش از ۶۰ متر در جاده شیراز به کازرون واقع شده است. این آبشار از میان درختان پر شاخ و برگ بلوط و چنار در ارتفاعات کوهمره جاری می‌شود. برای رسیدن به این آبشار باید حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی از روستای رمقان داشته باشید.

روز سوم

برنامه روز سوم سبک‌تر از روزهای دیگر است تا اگر جاذبه‌ای را از قلم انداختید، این روز را به آن اختصاص دهید. روز سوم مخصوص بازدید از مکان‌های زیر است، مگر می‌شود به شیراز آمد و سراغ این مکان‌های خاطره انگیز نرفت!

  • شهر پاسارگاد

پاسارگاد که به‌عنوان شهر پارسه شناخته می‌شود، در فاصله ۱۳۶ کیلومتری از جاده شیراز-اصفهان واقع شده و دارای یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران یعنی «آرامگاه کوروش بزرگ» است.

  • تخت جمشید

سفر به شیراز بدون بازدید از تخت جمشید، کامل نخواهد بود. این اثر تاریخی که در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد، تجلی‌گر معماری و تمدن‌های تحت پوشش هخامنشیان است.

  • حافظیه

آرامگاه حافظ شیرازی، در شیراز واقع شده و در شب‌ها جلوه‌ای رؤیایی دارد. نورپردازی زیبا در این مکان، فضایی آرام و دل‌انگیز را ایجاد می‌کند که بازدیدکنندگان را مجذوب می‌سازد.

  • سعدیه

مقبره سعدی، در نزدیکی حافظیه و در جوار دروازه قرآن قرار دارد. این مکان یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز می‌باشد و در گذشته محلی برای عبادت سعدی و یارانش بوده و ترکیبی از هنر معماری سنتی و مدرن را در خود جای داده است.

  • عمارت شاپوری

این بنا که در دوران پهلوی اول ساخته شده به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز شناخته می‌شود. معماری خاص و منحصربه‌فرد آن که تا سال ۱۳۷۸ در مالکیت خاندان ثروتمند شاپوری بوده، همچنان نظر گردشگران را جلب می‌کند.

  • باغ ایلخانی

این باغ زیبا به دوران قاجار برمی‌گردد و یادگاری از محمد قلی خان ایلخان قشقایی است و در محله سه باغ شیراز واقع شده، در این باغ، عمارت زیبایی با ایوانی 2 ستونی و سالن بزرگی با 5 در قرار دارد.

  • آرامگاه باباکوهی

این جاذبه طبیعی و تاریخی در کوه صبوری شیراز و در سمت چپ دروازه قرآن واقع شده است. قدمت این مکان به دوره دیلمیان برمی‌گردد و در کوه 2 غار وجود دارد که یکی از آن‌ها دارای آرامگاهی به نام «ابوعبدالله محمد ابن عبدالله» بوده و به «بابا کوهی» معروف است.

به‌عنوان یک نکته مفید باید به شما بگوییم که فصل‌های بهار و پاییز، بهترین زمان‌ها برای سفر به شیراز هستند؛ اما اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید، می‌توانید فصل‌های «تابستان و زمستان» را برای سفر خود انتخاب کنید. در این فصول، قیمت‌های اقامت به مراتب کم‌تر از بهار و پاییز خواهند بود.