"چه می شود : هلند 2100":راهکار معماران هلندی ام وی آردیوی در پاسخ به چالش ها و خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی

به تازگی اطلاعاتی درباره یک کلان پروژه‌ی مطالعاتی با عنوان “چه می‌شود: هلند ۲۱۰۰” منتشر شده است که براساس آن، استودیوی معماری هلندی اِم‌وی‌آر‌دی‌وی در همکاری با دو استودیو معماری هلندی دیگر به نام های آی‌موس و فِدس/اولتوف به بررسی پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی برای محیط زیست طبیعی و ساخته شده پرداخته‌اند.

"چه می شود : هلند 2100":راهکار معماران هلندی ام وی آردیوی در پاسخ به چالش ها و خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی



هدف این کلان پروژه‌ی مطالعاتی، بررسی سازگاری و وفق‌پذیری سرزمین هلند در برابر تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی (تغییرات اقلیمی) است؛ مطالعاتی که به ارائه‌ی مجموعه‌ای از برنامه‌های عملی برای مقابله با چنین چالش‌هایی می‌پردازد و در عین حال نشان می‌دهد که چگونه یک کشور می‌تواند با طبیعت زندگی کند، مسکن و زندگی باکیفیت را فراهم نماید، از میراث فرهنگی خود محافظت کند و اقتصاد خود را با شرایط عادی جدید تطبیق دهد.

درباره اهمیت توجه به تغییرات آب و هوایی لازم به بیان است دمای زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی در حال افزایش است! و چنانچه این موضوع کنترل نشود، انسان و طبیعت را با تشدید خشکسالی، افزایش بیشتر سطح آب دریاها و انقراض دسته جمعی گونه‌ها مواجه خواهد ساخت.

چندی پیش، مطالعه‌ای از سوی گروهی از دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا-دیویس منتشر شد که براساس آن، رابطه‌ی پیچیده‌ای میان تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های عفونی مطرح شد:
“تهدیدات بهداشتی نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی! پزشکان باید برای مقابله با بیماری‌های عفونی آماده باشند.”



اما در توصیف کوتاه این کلان پروژه‌ی مطالعاتی چنین آمده است:
“هلند، کشوری که زمانی زمین‌های باتلاقی یا حتی دریا بوده است، اما به لطف قرن‌ها مهندسی کشت، این سرزمین نامناسب به یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپا، یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان پس از ایالات متحده آمریکا تبدیل شد! اما جامعه هلند با چالش‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی چه خواهد کرد؟ آیا قرن بیست و یکم، پایان هلند خواهد بود؟ یا راه‌حل‌های جدید می‌توانند این کشور را حتی در شدیدترین سناریوهای ممکن نجات دهند؟”

استودیوی معماری هلندی اِم‌وی‌آر‌دی‌وی بر این باور است که این راه‌حل‌های بالقوه را می‌توان برای زندگی ۹۰۰ میلیون ساکن جهان که به طور مشابه در معرض چنین خطری قرار دارند ، مورد مطالعه و بررسی قرار داد.