فرانک گری،معماربرنده جایزه معماری پریتزکر و طراحی صفحه و مهره شطرنج 25 هزار دلاری برای کمپانی تیفانی !

سال ۲۰۱۲ میلادی بود که فرانک گری ، معمار آمریکایی کانادایی‌تبار و برنده‌ی جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۸۹ میلادی از یک ایده‌ی متفاوت رونمایی کرد: صفحه و مهره شطرنج تیفانی به عنوان یک شگفتی معماریِ مینیاتوری!

فرانک گری،معماربرنده جایزه معماری پریتزکر و طراحی صفحه و مهره شطرنج 25 هزار دلاری برای کمپانی تیفانی !

فرانک گری که بیشتر به سبب ساختمان‌های منحنی شکل خود همچون سالن کنسرت والت دیزنی در لس‌آنجلس و یا موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو کشور اسپانیا شناخته می‌شود، در یک همکاری مشترک با شرکت کالای لوکس آمریکایی تیفانی اند کو (که در زمینه طراحی، ساخت و فروش جواهرات اعم از طلا ، نقره و الماس فعالیت دارد) به طراحی یک مجموعه شطرنج متفاوت پرداخت...

اما آنچه این مجموعه شطرنج را موردتوجه قرار داد، تفکر طراحی فرانک گری در طراحی مهره‌های آن بود! فرانک گری در فرآیند طراحی مهره‌ها برخلاف اینکه منبع الهام خود را ساختمان‌های طراحی شده توسط خود در نظر بگیرد، مهره‌های این مجموعه شطرنج را براساس نقش آن‌ها در بازی طراحی کرد!

آنچنان که منحنی‌های نرم طراحی شده بر روی مهره‌ی ملکه در تضاد با زاویه‌های تیز مهره‌ی شاه بود؛ در حالی که سربازها نیز همه به توپ‌هایی مجهز شده بودند.

فرانک گری در سخنرانی‌ای اینچنین می‌گوید:

من هنر را به‌ مثابه وسیله‌ای برای الهام خود می‌پندارم و سعی می‌کنم تحت تاثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از کارهایم، روش‌های جدیدس را جستجو می‌کنم. برای من قانون و قاعده‌ی محدودکننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمی‌شناسم.”

این مجموعه شطرنج در سال ۲۰۱۲ میلادی و به تعداد بسیار محدود و به قیمت ۲۵ هزار دلار آمریکا برای خرید در دسترس بود!

در انتها بد نیست بدانید شرکت تیفانی در سال ۲۰۱۳ میلادی در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ با ارزش بازار سرمایه ۸٫۸ میلیارد دلاری، در رتبه ۱۶۵۹ از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان قرار گرفت! دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک قرار دارد و بخشی از سهام آن نیز در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.