موزه گوگنهایم ابوظبی طراحی شده توسط فرانک گری و بزرگ ترین شعبه از موزه های موسسه ی گوگنهایم در یک قدمی افتتاح ...!

اداره‌ی گردشگری و فرهنگ ابوظبی در جدیدترین خبر اعلام کرده است که پروژه بزرگ موزه گوگنهایم ابوظبی در سال ۲۰۲۵ میلادی افتتاح خواهد شد. تسریع در روند ساخت‌و‌ساز این موزه پس از انتخاب مارییت وسترمن به عنوان مدیر و مدیر اجرایی موزه و بنیاد سلیمان رابرت گوگنهایم حاصل شده است!

موزه گوگنهایم ابوظبی طراحی شده توسط فرانک گری و بزرگ ترین شعبه از موزه های موسسه ی گوگنهایم در یک قدمی افتتاح ...!


موزه گوگنهایم ابوظبی با مساحتی در حدود ۳۲۰ هزار فوت مربع به عنوان بزرگ‌ترین شعبه در میان موزه‌های موسسه گوگنهایم در جزیره السعدیات از توابع ابوظبی پايتخت امارات متحده عربی (در ۵۰۰ متری سواحل ابوظبی) و به عنوان یک منطقه فرهنگی، در حال احداث می‌باشد.

بد نیست بدانید بیست سال پیش بود که موزه گوگنهایم ابوظبی توسط فرانک گری، معمار معاصر آمریکایی کانادایی‌ تبار طراحی شد! همچنین فرآیند ساخت‌وساز به گونه‌ای پیش‌بینی شده بود که این موزه در سال ۲۰۱۲ میلادی افتتاح شود! اما به سبب بروز رکود اقتصادی جهانی در سال‌های آخر ریاست جمهوری جرج دابلیو. بوش و ادامه دار بودن آن، ساخت‌وساز پروژه موزه گوگنهایم ابوظبی متوقف شد. حتی در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز توماس کرنس، مدیر وقت موزه و بنیاد سلیمان رابرت گوگنهایم اعلام کرد ممکن است به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و تغییرات این پروژه هرگز به اتمام نرسد!

سال ۲۰۱۹ میلادی بود که ریچارد آرمسترانگ، مدیر قبلی موزه و بنیاد سلیمان رابرت گوگنهایم اعلام کرد این موزه در مسیر پیشرفت فرآیند ساخت و ساز خود قرار دارد و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی افتتاح خواهد شد!

لازم به بیان است در سال ۲۰۲۰ میلادی و به سبب همه‌گیری گسترده ویروس کرونا در سراسر نقاط جهان، موزه‌ها با مشکلات عدیده ی مالی مواجه شدند؛ همین اتفاق سبب شد تا بنیاد سلیمان رابرت گوگنهایم نیز همچون دیگر موزه‌ها، نمایشگاه‌های خود را کنسل نماید و تعداد قابل توجهی از کارکنان خود را به حالت تعلیق درآورد… این کمبود شدید نقدینگی و از دیگر سو ترس از انتقال بیماری باعث شد تا فرآیند ساخت‌وساز موزه گوگنهایم امارات متحده عربی به کندی هر چه تمام پیش رود

البته بروز این تاخیرهای پی در پی، بی حاصل نبوده است و مزایایی نیز به همراه داشته است! بنیاد سلیمان رابرت گوگنهایم ۱۲ سال گذشته را به خرید و جمع آوری اشیای ارزشمندی سپری کرده است (مجموعه‌ای از بیش از ۶۰۰ اثر هنری متعلق به سال های پس از ۱۹۶۵ میلادی تاکنون)