چراغ بی‌فروغ نهضت ملی مسکن در استان فارس

گرچه نهضت ملی مسکن در برخی استانها پیشرفت قابل توجهی داشته اما در استان فارس که که در ابتدا متعهد به ساخت 250 هزار واحد بوده تا کنون تنها ۴۶۴ واحد ساخته شده است.

چراغ بی‌فروغ نهضت ملی مسکن در استان فارس

مسکن به‌عنوان سرپناه و تامین امنیت برای یک فرد پس از آب و غذا از نیازهای اصلی و اولیه به شمار می‌رود.

مسکنی که این روزها به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و افراد بسیاری از آن کسب درآمد می‌کنند.

کافی است سری به بنگاه‌های معاملاتی املاک بزنید تا از نرخ‌های بالای اجاره بها و رهن منزل آگاه شوید و اگر هدف‌تان خرید باشد هم مغزتان از قیمت‌های عجیب و غریب سوت بکشد.

این روزها گرچه شاهد ساخت‌وسازهای بسیار و رشد قارچ‌گونه آپارتمان‌های سر به فلک کشیده هستیم اما با این شرایط می‌بینیم که مستاجران دربه‌در به دنبال خانه هستند و از آن طرف تعداد خانه‌های خالی بسیار است.

از ابتدای روی کار آمدن مجلس فعلی طرح مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد تا با دلالان این حوزه برخورد شود و قیمت مسکن ریزش کند.

از دیگرسو دولت تلاش کرد با ساخت سالی یک میلیون مسکن در کشور قیمت مسکن را شکسته و گامی در جهت خانه‌دار شدن قشر ضعیف و متوسط جامعه بردارد.

این گام گرچه در برخی شهرها به خوبی پیش رفته است اما در شهر شیراز برخی واحدها هنوز به مرحله فونداسیون هم نرسیده است، تاجایی که استاندار فارس با تعیین ضرب‌الاجل خواستار اجرای فونداسیون واحدهای مصوب تا ۱۵ مهرماه شد.

افتتاح ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد در سفر هیات دولت به استان فارس

رئیس جمهور و اعضای ۱۹ و ۲۰ مهرماه مهمان استان فارس و شهر شیراز بودند تا پروژه‌های قابل افتتاح را به بهره‌برداری رسانده و مصوبات دور اول سفر را بررسی کنند.

در این سفر تعداد ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن در استان فارس از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید که تنها ۴۶۴ واحد آن نهضت ملی مسکن بود!

استاندار فارس در چند مرحله با اعلام نارضایتی از پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن جلسات شورای مسکن را هفتگی کرد و با تعیین ضرب‌الاجل خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد، همچنین روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز نیز در مصاحبه ای از شرایط نامناسب ساخت مسکن در استان انتقاد کرد.

در اقدامی دیگر نیز هفته گذشته سامانه پایش و ببرسی عملکرد فرمانداران سطح استان در حوزه مسکن راه‌اندازی شد تا آنها روزانه اقدامات خود را در حوزه مسکن در سامانه بارگزاری کنند.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد ساخت مسکن در استان فارس دارای سرعت لاکپشتی است و بعید است تا پایان عمر ۴ ساله دولت، استان فارس بتواند به تعهد خود در ساخت مسکن عمل کند!

در این راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز درباره افتتاح واحدهای مسکونی در سفر اخیر رئیس جمهور به فارس گفت: از مجموع ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد افتتاح شده ۴۶۴ واحد مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای استان بود، هزار و ۸۵۴ واحد به صورت خودمالکی و ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بوده است.

محمودرضا طالبان افزود: از این تعداد هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه‌های روستایی و مابقی شهری بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در این واحدها اقدام ملی مسکن و مسکن مهر هم بوده یا خیر، گفت: نهضت ملی و اقدام ملی باهم ادغام شدند و در بحث اقدام ملی اتفاق خاصی در استان فارس نیفتاد و اکثرا نهضت ملی است و مسکن مهر نیز در این تعداد واحدها نبود.

او همچنین در پاسخ به میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: برای طرح نهضت ملی ۵۵۰ میلیون تومان بابت هر واحد مسکونی با بهره ۱۸ درصد بر اساس اعلام بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در کنار تسهیلات، زمین رایگان برای متقاضیان تامین شده است و پیمانکار نیز برای ساخت و ساز در نظر گرفته می شود.

طالبان درباره تعداد نهایی متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان فارس گفت: تا کنون ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر تایید شده‌اند که ممکن است در طرح جوانی جمعیت و طرح های دیگر تعداد دیگری اضافه شوند.

او با اشاره به میزان تامین زمین در استان هم گفت: تا کنون برای ۹۲ هزار نفر زمین تامین و در سامانه ثبت شده است که در اکثر شهرها زمین تامین شده اما در شیراز هنوز مشکل تامین زمین وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: در شیراز برای ۱۸ هزار واحد در صدرا زمین تامین شده است و در مرحله ساخت قرار دارد اما برای ۴۲ هزار نفر دیگر زمین تامین نشده است.

او افزود: تا کنون ۷۲ هزار نفر واریز وجه داشته اند و برای ۴۵ هزار نفر پروانه صادر شده است، ضمن اینکه برای ۳۸ هزار واحد هم فونداسیون اجرا شده و در حال طی کردن مراحل بعد است.

بحث پرداخت اقساط نیز موضوعی است که این روزها اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است چراکه چندین بار عنوان شده که اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن از حدود ۷، ۸ میلیون تومان شروع شده و به صورت پلکانی افزایش می‌یابد که پرداخت آن از عهده متقاضیان خارج است.

طالبان در پاسخ به این موضوع هم گفت: مبلغ و نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات هنوز در شورای پول و اعتبار به تصویب نرسیده و نمایندگان مجلس هم چندبار خبر ماهیانه ۷، ۸ میلیون را تکذیب کرده‌اند

گرچه با گذشت دو سال از عمر ۴ ساله دولت در استان فارس اتفاق ملموسی در حوزه ساخت مسکن رخ نداده اما امیدواریم در دو سال آینده شاهد پیشرفت بیشتر ساخت مسکن در استان و رفع گرفتاری مردم باشیم، گرچه به نظر می رسد مبلغ اقساط نهضت ملی مسکن از عهده قشر متوسط و ضعیف جامعه خارج باشد.