قهرمانان بزرگ درباره «خلیل عقاب» چه گفتند؟

صحبت های غلامحسین پیروانی، امید نوروزی و هادی چوپان در حاشیه مراسم تشییع پهلوان بزرگ سال‌های دور

قهرمانان بزرگ درباره  «خلیل عقاب»  چه گفتند؟

علی جمشیدپور - خبرنیوز / در روزی که پیکر پهلوان خلیل عقاب برای آخرین بار در گود زورخانه حضور یافت، دوستداران این الگوی پهلوانی، وداعی تاریخی با او داشتند. در این مراسم که با حضور پرشور پیشکسوتان ورزش، پهلوانان، ورزشکاران، مسئولین و علاقمندان به ورزش برگزار شد، پیکر پهلوان خلیل طریقت پیما در کنار گود زورخانه ای که به نام خودش بود به خاک سپرده شد تا نام و یادش برگ زرینی از تاریخ پهلوانی ایران را رقم بزند.

در حاشیه این مراسم  گفت و گویی با پیشکسوتان و ورزشکاران در رابطه با پهلوان عقاب داشتیم که در ادامه می خوانید.

امید نوروزی قهرمان کشتی فرنگی المپیک در رابطه با زنده یاد خلیل طریقت پیما گفت: خلیل عقاب را باید جهان پهلوان بنامیم. چرا که پهلوان زیاد است اما جهان پهلوان اندک. جهان پهلوانان خلیل عقاب و غلامرضا تختی، نام هایی هستند که تا ابد در تاریخ پهلوانی و جوانمردی ایران خواهند درخشید.

وی افزود: خلیل طریقت پیما سرمایه ورزش ایران بود که نامش در دنیا جاویدان و مایه افتخار شیراز شد. پهلوان خلیل مردی بزرگ بود که در تمامی دوران زندگیش به فکر مردم و کشور و جامعه بود و تنها خاطراتی که از این بزرگ مرد در یادها مانده چیزی جز خوبی و مردانگی نیست.

غلامحسین پیروانی ضمن درود به روان پاک پهلوان خلیل عقاب و پدرشان مرشد اکبر بیان کرد: خلیل عقاب، پهلوان واقعی بود چرا که زوردار بی آزار بود. مراسم در خور شأنی برای این پهلوان برگزار شد که همه سنگ تمام گذاشتند و خداوند به خانواده محترم پهلوان عقاب صبر عنایت بفرماید.

این پیشکسوت ورزش با بیان اینکه عمر قهرمانی کوتاه است و همه باید سعی کنیم پهلوان بمانیم اظهار داشت: ای کاش تا در قید حیات بود قدرش را بیشتر می دانستیم. جا دارد این شعر از اقبال لاهوری را هر روز تکرار کنیم؛

تا که بودیم نبودیم کسی

کشت مارا غم بی همنفسی

تا که رفتیم همه یار شدند

خفته ایم و همه بیدار شدند

قدر آئینه بدانیم چو هست

نه در آن وقت که افتاد و شکست.

                                                                                                                                                   عکاس: مهدی آراسته

هادی چوپان قهرمان مستر المپیا و ورزشکار پر آوازه رشته پرورش اندام در رابطه با پهلوان خلیل عقاب بیان داشت: پهلوانی کلمه ای است که می توان از آن کتاب ها نوشت و هرگاه این لغت به کسی نسبت داده می شود نشان دهنده شخصیت و سبک زندگی بزرگ منشانه آن فرد است.

وی افزود: زنده یاد پهلوان عقاب برگی از تاریخ ایران محسوب می شوند. ایشان نماد جوانمردی و شایسته عنوان پهلوانی بودند که جوانان ما می توانند با شناخت طریقت زندگی این بزرگ مرد، در مسیر قهرمانی و پهلوانی گام بردارند.

رئیس سابق هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در حاشیه مراسم تشییع پهلوان عقاب بیان داشت: زندگی پهلوان عقاب برای تمامی ایرانیان سراسر خاطره است. در سال هایی که حتی ما به دنیا نیامده بودیم آوازه افتخار و پهلوانی این مرد بزرگ سرتاسر دنیا را فرا گرفته بود.

حسین غرقی با اشاره به این موضوع که پهلوان عقاب در 37 کشور به هنرنمایی ورزشی پرداخته، ادامه داد: در برخی کشورهای اروپایی، کارت پستال هایی با عکس پهلوان خلیل عقاب چاپ شده بود که مردم در مراسم ها و اعیادشان برای هم ارسال می کردند.

وی با بیان اینکه پهلوان عقاب را با لقب هرکول ایرانی نیز می شناختند اظهار داشت: روزی پهلوان عقاب خاطره ای برای من تعریف کردند که بازگو کردنش خالی از لطف نیست. پهلوان خلیل تعریف می کرد: « قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که جوان بودم در تهران گذشته از اینکه در فیلم های فارسی بازی می کردم، به انجام کارهای نمایشی پهلوانی نیز شهره بودم. روزی یک جیپ ارتشی از طرف محمدرضا پهلوی به سراغ من آمد و از حال و احوال من جویا شد که اهل کجا هستی و از نمایش های ورزشی که اجرا کردی عکس هم داری؟ من هم گفتم که شیرازی هستم و آلبوم عکس هایم را به آن ها دادم.

پس از آنکه این آلبوم به دست محمدرضا پهلوی رسید، مرا به کاخ سعدآباد دعوت کردند. در زمان ورودم بسیار از من تمجید شد و وقتی من را دیدند از من پرسیدند که چرا مثل رستم ریش دو شاخه گذاشته ای؟ من هم پاسخ دادم: برای اینکه مردم بدانند که رستم افسانه نبوده است.» منظور من از این جمله این بود که همه ایرانی ها به نوعی خودشان رستم هستند اگر قدر خویش را بدانند.