هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با رئیس سازمان سینمایی چه گفتند؟

فعال سینمایی: بیش از ۱۷ سال است که استان از سینما محروم است

هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با رئیس سازمان سینمایی چه گفتند؟

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی صمیمانه، میزبان جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد بود و هنرمندان دغدغه ها و مسائل و مشکلات شان را مطرح کردند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در ابتدای این دیدار گفت که هدف این نشست شنیدن حرف های هنرمندان است.

محمد خزاعی از مجری این برنامه خواست وقت بیشتری در اختیار هنرمندان قرار گیرد و در پی آن یکایک آن ها به بیان دغدغه های خود پرداختند.

فیلم سازان نیاز به حمایت مالی دارند

خسرو حیدری پیشکسوت سینما در یاسوج گفت: هنرمندان استان خوش ذوق هستند و نیاز است فیلم سازان مستقل در استان حمایت مالی شوند.

وی افزود: کمک های حوزه هنری اندک و صدا و سیما نیز نگاه فرهنگی به مقوله فرهنگ ندارد و در بحث زیرساختی حوزه فرهنگ در استان مشکل جدی وجود دارد.

مردم مرکز استان در حسرت سینما

مدیر سابق سینمای جوان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از زیرساخت های توسعه فرهنگی سینما است که مرکز این استان از آن محروم است.

قدرت الله سلیمانی فر افزود: سینما دنا در استان در دهه ۸۰ تخریب شد و بیش از ۱۷ سال است که استان از سینما محروم است.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد سینمایی در شان مردمش می خواهد که تاکنون هیچ اقدامی در این باره انجام نشده است.

وی عنوان کرد: مردم استان با سینما قهر کرده‌اند و فیلم سازان نیز کم ترین امکانات را هم ندارند و نیاز است به لحاظ تجهیزات به آن ها توجه شود.

بحث آموزش پاشنه آشیل در هنر سینمای استان

شاعر و کارگردان تئاتر یاسوج ایرج کاظمی جو نیز گفت: مقوله آموزش پاشنه آشیل در هنر سینمای استان است که به این مهم توجه خاصی نشده است.

وی ادامه داد: بیشتر شهرستان‌های استان همچون کهگیلویه و گچساران با وجود داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیرساخت ندارند.

کاظمی جو ابراز داشت: نیاز است در هر دو شهرستان دفتر سینمای جوان تشکیل و به همه ذائقه‌ها در هنر توجه شود.

فیلم سازان دغدغه تولید و حمایت از آثارشان را دارند

محمد سلیمی راد کارگردان کهگیلویه و بویراحمدی نیز گفت: فیلم سازان هم استانی دغدغه تولید و حمایت از آثارشان را دارند.

وی ادامه داد: سرمایه گذار و بخش خصوصی به کمک فیلم سازان نمی‌آیند و برخی ها در تامین ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون هزینه فیلم خود مانده اند.

سلیمی راد تاکید کرد: پرداختن به موضوع دفاع مقدس در آثار سینمایی استان کار شایسته ای است زیرا که این استان شهید زرین های بسیار، طیب‌ها و واهبی زاده و غیره دارد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۴۰ هنرجوی فارغ التحصیل در سینما جوان داریم که نیاز به حمایت دارند.

احداث پردیس سینمایی در یاسوج به عنوان مهاجر پذیرترین شهرهای کشور یک ضرورت است

اردشیر کیانی پیشکسوت سینما در یاسوج نیز گفت: احداث پردیس سینمایی در شهر یاسوج مرکز این استان که یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای کشور بوده امری ضروری است.

وی ابراز داشت: هم اینک سینما هنر یاسوج در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع شده که رنگ و بویی از سینما ندارد.

کیانی بیان کرد: از ۱۵ زاویه دوربین مخاطبان را می‌بیند و کسی تمایل آنچنانی برای دیدن فیلم در این سینما و مکان اداری ندارد.

این پیشکسوت سینما ابراز داشت: چهار سال مداوم است که شهرداری جای تبلیغ برای فیلم‌های سینما هنر بدهد اما کاری صورت نگرفته است.

کیانی عنوان کرد: چنانچه شهرداری به من زمین بفروشد آماده سرمایه گذاری در حوزه پردیس سینما یاسوج هستم.

مرگ تدریجی تنها سینمای کد دار استان در کهگیلویه 

 سرمایه گذار بخش خصوصی سینما دهناد کهگیلویه گفت: این سینما در حال مرگ تدریجی است که دیگر نه با شوک و نه با اکسیژن دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

وی ابراز داشت: این سینما تنها سینمای کد دار استان است که دوران کرونا ضربه سختی به آن وارد کرد و حالا هم تجهیزات آن فرسوده شده است.

دهناد افزود: این سینما نیاز به حمایت عملی دارد نه شعاری و باید مدافع فرهنگ و هنر باشیم.

این سرمایه گذار تاکید کرد: دو مدیرکل دوره قبل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دوره مدیریت خود حتی یکبار سری به این سینما نزدند.

کهگیلویه و بویراحمد در عرصه هنر و فرهنگ دارای ظرفیت‌های بسیار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ریاست سازمان سینمایی کشور با سفر به این استان نشان داد عدالت فرهنگی در روش و منش مدیریت خود قرار داده و این برنامه‌ها مصداق رعایت عدالت فرهنگی از سوی وی است.

امین درخشان افزود: هم اینک در استان ۲۰۰ هنرمند در عرصه فیلم و عکس در حال فعالیت هستند و شاید استان ما در حوزه فرهنگ و هنر دارای استعدادهای نابی در همه عرصه‌ها باشد، اما بیشترین استعداد در حوزه فیلم و عکس است.

درخشان عنوان کرد: برخی از آثار فیلمسازان کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در سراسر دنیا رتبه کسب کردند که این موارد نشان دهنده ظرفیت بالقوه هنرمندان در استان کهگیلویه و بویراحمد است که بدون هیچ حمایتی و تنها با تلاش و زحمت خود، این موفقیت‌ها را کسب کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان دارای ظرفیت‌های متعددی برای تولیدات سینمایی است که یکی از مهمترین این حوزه‌ها رشادت‌هایی است که در دوران دفاع مقدس در این استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین جمعیتی، از استان‌هایی است که مردمانش بیشترین حضور را در دفاع مقدس داشته است.

وی تاکید کرد: چنانچه سینما در این استان تقویت می‌شد شاید فیلم شهید زرین و تک تیرانداز را هنرمندان هم استانی می‌ساختند.

درخشان ابراز داشت: همچنین سوژه‌های ناب دیگری همچون شهید هدایت الله طیب یکی از فرزندان این استان وجود دارد که زندگی و رشادت های وی جای کار در سینما دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر جغرافیای فرهنگی این استان با طبیعت سحرانگیز آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از مطالبات جدی در حوزه هنر، توجه به مسائل زیرساختی است که این استان بسیار ضعیف است.

درخشان افزود: سینمای مستقل ندارد و شاید بخشی از دلایلی که از سینما در استان استقبال نمی‌شود به همین خاطر باشد.

فیلم سازان سفیران فرهنگی برای معرفی پتانسیل استان‌ها هستند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این نشست اظهار داشت: فیلم سازان سفیران فرهنگی برای معرفی پتانسیل استان‌ها هستند.

محمد خزاعی تاکید کرد: زمانی که هنرمند تنها به فقر و مسائل منفی متمرکز شود نمی‌تواند ظرفیت‌ها را به خوبی نشان دهد.

وی تصریح کرد: در حالی که فیلمسازان وظیفه زیادی دارند و راه برای آن‌ها هموار شده و در دولت جدید در سینمای کشور به ژانرهای مختلف توجه شده است.

خزاعی عنوان کرد: هدف از سفر به این استان به عنوان دومین مقصد گرفتن عکس یادگاری و دادن وعده های بیهوده نیست بلکه باید تصمیمات کاربردی گرفته شود.

 معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: یکی از وظایف ما مسئولان حوزه ارشاد در دولت جدید سفر به مناطق مختلف کشور است که صحبت‌ها و دغدغه‌های هنرمندان شنیده و مشکلات آن‌ها احصا شود.

وی ادامه داد: در بحث تولید فیلم استان کهگیلویه و بویراحمد درخواست کمی داشتند اما هم اینک اشتیاق زیادی در نشست امروز برای تولید فیلم دارید.

خزاعی بیان کرد: سال گذشته بودجه استان در خور ساخت فیلم برگشت خورد چون فیلمی برای تولید معرفی نشد اما امسال سهم این استان افزایش چشمگیر خواهد داشت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سال گذشته بودجه ۸۰ میلیون تومان بود و امسال حداقل سه برابر خواهد شد.

وی افزود: جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه و مستند به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استان‌های مختلف در یاسوج برگزار می‌شود.

خزاعی عنوان کرد: افزایش تعداد سینما در برخی شهرها که مخاطب ندارند کار بیهوده است.

وی تاکید کرد: باید ابتدا موضوع بررسی شود که چرا در استان مخاطب نداریم و چه کاری باید انجام شود تا مخاطب سینما افرایش یابد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس ارزیابی‌ها کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌هایی بوده کم‌ترین مخاطب سینما را داشته است.

خزاعی افزود: شرایطی فراهم شده تا افراد فیلم اولی حمایت و افرادی همچون محقق‌های دیگر معرفی شوند.

وی ادامه داد: نباید معیار در حوزه هنر پول باشد و بستری فراهم کنیم که بر اساس استعداد هر فرد به جایگاهش برسد.