هم ‌آوایی زیر سایه اشتراکات فرهنگی

رویداد فرهنگی ایران و تاجیکستان در شیراز برگزار شد

هم ‌آوایی زیر سایه اشتراکات فرهنگی
ایران و تاجیکستان ارزش ‌های تمدنی مشترک دارند

غیاث ملک حسینی/ شیراز در حالی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته میزبان برنامه های هفته فرهنگی ایران و تاجیکستان شد که همزبانی دو ملت مسیر درک مشترک داشته های فرهنگی طرفین را هموار کرده بود. حاضران در این برنامه دو روزه علاوه بر آشنایی با فرهنگ موسیقایی هنرمندان تاجیک، با پوشش های بومی و صنایع دستی این کشور دوست و همسایه نیز آشنا شدند. علاوه بر این، اکران فیلم سینمایی «معلم» به کارگردانی «ناصر سعید اف» و با حضور عوامل فیلم زمینه ای را فراهم کرد تا علاقمندان به فیلم و سینما تا حدودی با شیوه فیلمسازی در این کشور آشنا شوند.

سخنرانی مسئولان کشور تاجیکستان، اجرای نمایش هایی آئینی و سنتی تاجیک، شعرخوانی، کنسرت موسیقی، نمایشگاه عکس و لباس‌ های محلی از دیگر برنامه هایی بود که در این رویداد فرهنگی پیش بینی شده بود.

در همین ارتباط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از تلاش و رایزنی برای برگزاری هفته های فرهنگی کشورهای مختلف در شیراز خبر داد و گفت: این امر به مرور با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دستگاه‌ های فرهنگی استان محقق خواهد شد.

حمید رضا قانعی در آئین گشایش برنامه های فرهنگی هنری تاجیکستان، علاقه هنرمندان کشور تاجیکستان به حافظ و سعدی و همچنین اماکن تاریخی مانند تحت جمشید و پاسارگاد را در علاقه آن ها برای حضور و اجرای برنامه در شیراز مؤثر دانست و  ابراز داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با هدف تداوم تعاملات فرهنگی در آبان ماه امسال هم جمع ۱۵ تا ۲۰ نفره از هنرمندان شیرازی نیز در کشور تاجیکستان حاضر می شوند و به اجرای برنامه می پردازند.

به گفته وی، این گروه شامل هنرمندان حوزه تجسمی، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، خاتم و دو تن از اساتید برجسته حوزه ادبیات و تاریخ از دانشگاه شیراز خواهند بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزاری هفته ‌های فرهنگی و هنری را پیشران عرصه اقتصاد و فرهنگ توصیف کرد و ادامه داد: این رویداد می تواند زمینه بازاریابی مناسب برای عرضه کالاهای فرهنگی و هنری استان در دیگر کشورها را فراهم کند و در رشد اقتصاد فرهنگ و هنر مؤثر باشد.

قانعی با اشاره به این که تاجیکستان در جغرافیای فرهنگی ایران واقع شده، ابراز داشت: قرابت های فرهنگی کمک می‌کند تا در توسعه شاخص های گردشگری، فرهنگی و هنری موفق ‌تر عمل کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، اسماعیل محبی ‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز با اشاره به پیوندهای عمیق ایران و تاجیکستان در حوزه های فرهنگی، ادبی، علمی و هنری ابراز داشت: نکته حائز اهمیت این است که دو کشور ایران و تاجیکستان در عین حفظ استقلال سیاسی خود در سال های گذشته، ارتباطات، علاقه و عمق فرهنگی خود را نیز داشته اند.

وی با تأکید بر این که رابطه دو کشور ایران و تاجیکستان تنها در عرصه فرهنگی قابل تعریف نیست، تصریح کرد: این ارتباط در حوزه های ژئوپولوتیک، ژئو اکونومیک، ژئو کالچر و ژئو استراتژیک نیز تعریف شده و می تواند برای هر دو ملت دستاوردهای بزرگی در پی داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به این که مقبره رودکی به عنوان یکی از شاعران نامی فارسی گوی در کشور تاجیکستان قرار دارد، گفت: ما نیز در شهر شیراز خیابانی به نام رودکی داریم و همان طور که اشعار این شاعر بزرگ در مجالس و محافل کشور تاجیکستان خوانده می شود، دانش آموزان و محافل ادبی کشور ما نیز  اشعار این شاعر بزرگ را زمزمه می کنند.

محبی پور، زبان فارسی را به عنوان یکی از شاخصه های مشترک و عمیق هر دو ملت مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: از زمان اعلام استقلال کشور تاجیکستان (سال 1991)، ایران نخستین کشوری بود که در سال 1992 استقلال این کشور را به رسمیت پذیرفت و در آن کشور سفارتخانه ایجاد کرد.

«نظام ‌الدین زاهدی» سفیر جمهوری تاجیکستان نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن تأکید و اشاره بر ارزش های مشترک فرهنگی این کشور با ایران گفت: خوشبختانه تعامل و تمایل و برادری دو کشور از همان ابتدا برای توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... اثبات شده بود.

وی با بیان این که ایران و تاجیکستان تاریخ، ادبیات، زبان، آداب، رسوم و سنت‌های مشترک زیادی دارند اظهار داشت: خوشبختانه امسال سی امین سال روابط دیپلماتیک تاجیکستان و ایران گرامی داشته شد و اگر کارنامه این سه دهه را مرور کنیم می بینیم که هر دو کشور همواره در کنار یکدیگر بوده اند و تلاش آن ها برای توسعه  و تعمیق روابط همچنان ادامه دارد.

سفیر کشور جمهوری تاجیکستان در پایان سخنان خود با اشاره به گسترش روابط دو کشور در دولت سیزدهم، به روند برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه های این هفته از شهر تهران آغاز شد و در ادامه به شهر شیراز رسید. این برنامه ها در شهر تبریز نیز برگزار می شود و در نهایت به کار خود پایان می دهد.

«عباد ا... مشرب» مشاور وزیر فرهنگ تاجیکستان هم در مراسم گشایش هفته فرهنگی ایران و تاجیکستان در شیراز با اشاره به این که هر دو کشور ارزش ‌های تمدنی مشترکی دارند ابراز داشت: بدون شک این ارزش ها و اشتراکات نقش قابل توجهی در تأمین امنیت و رشد تمدنی دو کشور ایفا می کند.

وی با تأکید بر اهمیت تأمین امنیت برای هر دو کشور، نقش حمایتی ایران از تاجیکستان را مورد اشاره قرارداد و گفت: رابطه نزدیک دو کشور و رؤسای جمهور آن ها و تأکیدشان بر ارزش های تمدنی مشترک، جای خرسندی و خوشحالی دارد و در توسعه روابط همه جانبه ایران و تاجیکستان در آینده تأثیرگذار خواهد بود.

 مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان، برگزاری روز و هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران را در راستای اقدامات و توافقات دو جانبه هر دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه دو کشور در راستای توسعه و تحکیم روابط تدبیرهای عملی اندیشیده اند و به جایگاه بالایی دست یافته اند.

خاطرنشان می شود برنامه های هفته فرهنگی ایران و تاجیکستان امشب (جمعه) با حضور علاقمندان در تالار حافظ به کار خود پایان داد.