هزارتوی بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: کمبود امکانات جراحی در برخی شهرستان های فارس، نتیجه ارائه خدمات فراتر از جمعیت در شیراز است

هزارتوی بیمارستانی

سهیلا رفیعی نژاد/ سال هاست که فارس را قطب پزشکی می نامند و این القاب موجب شده بیماران شهرستان های استان برخی جراحی های ساده را هم در شهر محل زندگی خود انجام ندهند و این علتی ندارد جز محرومیت برخی ابزار مورد نیاز جراحی و درمان در شهرستان ها. این وضعیت به نحوی است که گاهی افراد به دلیل این که امکان سفر به شیراز ندارند درمان را به بعد موکول می کنند و همین قضیه عوارضی جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

یک بیمار ساکن نی ریز در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید: برای یک عمل چشم مجبور شدم به شیراز بروم اگر چه برخی عمل های چشم در شهرستان انجام می شود اما برخی مواقع به دلیل نداشتن لنز یا موارد مشابه ما را به شیراز ارجاع می دهند.

محمدی می افزاید: بین آشنایان فردی را می شناسم که برای جراحی به شیراز نرفت و بعد از مدتی دچار عوارض بسیار نا مطلوبی شد و بعد از چند ماه که توسط متخصصی در شیراز ویزیت شد، بیماری اش بدتر شده بود و درمان هم سخت تر.

هاشمی یکی دیگر از بیمارانی است که از شهرستان به دنبال گرفتن نوبت ام آر آی به بیمارستان شهید فقیهی مراجعه کرده و در گفت و گو با «خبرجنوب» می گوید: تعداد بیماران زیاد است و امکانات دولتی هم محدود، به همین دلیل برای یک ماه بعد به من نوبت ام آر ای دادند؛ به نظرم وقتی استان های دیگر هم به این مراکز دولتی شلوغ می آیند، باید امکانات مانند دستگاه ام آر آی چند برابر شود.

وی می افزاید: برای من که از شهرستان آمده ام انتظار یک ماهه برای ام آر آی خیلی سخت است.

از این دست افراد زیادند، افرادی که به دلیل نبود امکانات جراحی و تخصصی مجبورند به شیراز سفر کنند و در عین حال دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز چند برابر جمعیت خود به بیماران جنوب و دیگر نقاط کشور خدمات می دهد در حالی که از سهمیه امکانات، بودجه ای و دارویی متناسب با این حجم مراجعه، محروم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به «خبرجنوب» می گوید: کمبود امکاناتی مانند جراحی در برخی شهرستان های فارس ناشی از خدمات بالایی است که به بیماران استان های دیگر می دهیم. دکتر سید وحید حسینی تصریح می کند: ما بیشتر از جمعیت استان داریم به بیماران در شیراز خدمات ارائه می دهیم و این مسأله خواه ناخواه بر روی امکاناتی که در سایر شهرستان های فارس ارائه می شود به خصوص در شرایط فعلی، تأثیر می گذارد.  

وی می گوید: مراجعه بیمار از استان های همجوار و حتی سایر مناطق کشور برای درمان و انجام انواع جراحی ها به شیراز باعث شده دو برابر سهمیه های مختلفی که از وزارتخانه به فارس می دهند به مراجعان خدمات ارائه کنیم.

حسینی می افزاید: با توجه به مشکل یاد شده انتظار می رود سهمیه فارس از ملزومات مصرفی پزشکی، امکانات جراحی و دارو بیشتر باشد تا مجبور نباشیم امکانات شهرستان ها را به مراکز درمانی شیراز اختصاص دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان می کند: با توجه به اهمیت موضوع پیگیر افزایش سهم بودجه ای و امکاناتی مراکز درمانی فارس هستیم، اگر چه در مورد برخی آیتم ها تغییراتی لحاظ می شود اما تا کنون سهمیه مشخصی از اعتبار و امکانات جراحی و دستگاه های تشخیصی با توجه به میزان مراجعه از سایر استان ها، به فارس داده نشده است.

رئیس انجمن داروسازان فارس نیز در خصوص وضعیت نامطلوب سهمیه های دارویی استان می گوید: ما در این مورد مشکل داریم در شیراز به دلیل سابقه پزشکی و پتانسیل موجود از نظر وجود پزشکان برجسته، بیماران زیادی از استان های همجوار و حتی سایر مناطق کشور به مراکز دولتی و خصوصی شیراز مراجعه می کنند.

دکتر غلامرضا دهقان زاده می افزاید: این بیماران وقتی در شیراز ویزیت می شوند و خدمات جراحی دریافت می کنند، داروهای دوره درمانی و یا نقاهت پس از جراحی را از همین جا تهیه می کنند و همین مسأله بر کمبودهای دارویی دامن می زند.

وی می گوید: در عین حال سهمیه دارویی بیماران یاد شده به استان های خودشان می رود و پیگیری ها هم تأثیر چندانی بر رفع این مشکل نداشته است به طوری که در مورد تأمین داروهای تخصصی، فوق تخصصی و بیماران خاص گاهی مشکل داریم.

رئیس انجمن داروسازان فارس بیان می کند: بالاخره باید تحت عنوان سهمیه دارویی این میزان افزایش یابد و با توجه به مراجعات از استان های همجوار مشکل تأمین دارو از قبل وجود داشت و البته در تحریم ها این موضوع بیشتر نمود پیدا کرده که باید به فکر حل مشکل باشیم.

وی می افزاید: اگر چه پیگیری ها از سوی متولیان سلامت و دارو در استان به منظور افزایش سهمیه دارویی وجود داشته اما هر استانی توجیهاتی دارد و با وجود این که درصدی از بیماران شان از شیراز داروهای خود را تهیه می کنند، اما حاضر به اختصاص درصدی از سهمیه شان به فارس نیستند.

دهقان زاده می گوید: در حال حاضر سهمیه دارویی را بر اساس جمعیت تقسیم می کنند و از آن جا که جمعیت درمانی ما سربار دارد، با مشکل تأمین دارو مواجه هستیم.

وی می افزاید: کمبود داروهای پیوندی به دلیل تأکید بر افزایش سهم فارس از دارو، نسبت به سایر استان ها بهتر شده اما در مورد داروهای بیماران خاص و شیمی درمانی و همچنین سرم مشکل  داریم اگر چه در مورد کمبودهای اخیر سرم، با توجه به توزیع طی روزهای آینده شرایط بهتر می شود.

رئیس انجمن داروسازان فارس در مورد کمبود و حتی نایابی برخی داروها در شهرستان های استان نیز می افزاید: از آن جا که سهمیه دارویی فوق تخصصی را دانشگاه کنترل می کند و دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به وضعیت دارو و سیاست ها تصمیم می گیرد که این قبیل داروها کجا توزیع شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید: مشکل ما استان های همجوار است چرا که با وجود داشتن امکانات جراحی و درمانی در استان خودشان، چون  با کمبود پزشک متخصص در برخی رشته ها مواجه اند به شیراز می آیند.

جعفر قادری می افزاید: مراجعات به مراکز درمانی شیراز آن قدر بالا است که فشار بیشتری به امکانات فارس می آورد.

وی عنوان می کند: به همین دلیل نیاز است سهمیه فارس نسبت به جمعیت آن بیشتر شود، چون فارس قطب پزشکی است و خدمات تخصصی و فوق تخصصی بیشتری را ارائه می دهد انواع پیوندها مانند پیوند کبد در شیراز انجام می گیرد و مراجعان از اقصی نقاط کشور هستند.

قادری ضمن تأکید بر این که تجهیزات فارس باید در حوزه درمانی بیشتر باشد می گوید: درصد قابل توجهی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های نمازی و شهید فقیهی از استان های دیگر مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان به فارس می آیند و بعضاً هم اعزام هایی از مناطق مختلف کشور به بیمارستان نمازی انجام می  گیرد به نحوی که در تمامی راهروها و اتاق ها تخت گذاشته اند و امکانات پاسخگو نیست.

وی ادامه می دهد: از آن جا که دو برابر ظرفیت پذیرش در این مرکز درمانی صورت می گیرد، این باعث شده فشار زیادی به امکانات بیمارستان بیاید و مشکلاتی هم برای پزشکان و دیگر پرسنل به همراه داشته باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس می افزاید: تلاش وزارتخانه این است که نیازهای هر استان را تأمین کند اما برخی از مردم سایر استان ها اگر مشکلی پیدا کنند، به تشخیص پزشکان در استان های خود بسنده نمی کنند و سعی دارند به متخصصان در شیراز مراجعه کنند. قادری در مورد پیگیری برای افزایش سهم فارس از امکانات و تجهیزات درمانی و جراحی نیز تأکید می کند: این چیزی است که بارها گفته ایم و به عنوان مطالبه مطرح کرده ایم، اثبات این قضیه که ادعای بزرگ نمایی نداریم به راحتی از طریق بررسی پذیرش ها و بیمه های افراد قابل تشخیص است.

وی می گوید: با توجه به این که نمی توان مردم سایر استان ها را از گرفتن خدمات تخصصی موجود در شیراز و بهره مندی از پزشکان برجسته محروم و امکانات را مختص مردم فارس کرد، باید سهمیه ما از امکانات یاد شده بیشتر شود تا در حق مردم فارس اجحاف نشود.