هدف‌های طلایی کمانداران فارس

رئیس هیات تیراندازی با کمان استان: در کشور ما قهرمانان بر اساس استعدادیابی یا قهرمان پروری به وجود نمی‌آیند، آنها ستاره‌هایی هستند که با تلاش مضاعف خودشان به این مهم دست می‌یابند

هدف‌های طلایی کمانداران فارس

علی جمشیدپور - خبرنیوز/ از گذشته های خیلی خیلی دور، دارا بودن این توانایی یک هنر محسوب می شد. اکثر شعرا و مورخان آن را به صورت شاعرانه ای توصیف کرده اند. گذشته از فردوسی که با خلق آرش کمانگیر به عنوان یکی از اسطوره های ایران از این هنر سخن به میان می آورد، هرودت، مورخ مشهور یونانی نیز پیرامون وضعیت نظام تعلیم و آموزش در ایران باستان می‌نویسد: ایرانیان از 5 سالگی تا 20 سالگی سه چیز را می‌آموختند : سوارکاری، تیراندازی و راستگویی . تیراندازی با کمان؛ پس از گذر از هنر رزم و شکار برای بقا، هم اکنون به رقابتی جذاب در ورزش تبدیل شده که در این راستا علی روزیطلب، رئیس هیات تیراندازی با کمان استان فارس با سالها سبقه فعالیت ورزشی و مدیریت ورزش از حال و هوای این روزهای رشته تیراندازی با کمان فارس با «خبرنیوز» به گفت و گو نشست.

* چگونه با رشته تیراندازی با کمان آشنا شدید؟

در سال 1379 برای اولین بار پس از انقلاب رشته تیراندازی با کمان فعالیت خود را آغاز کرد و با اخذ مدرک مربیگری در این رشته کمیته ای تشکیل دادیم و از همان زمان برای ارتقاء تیراندازی با کمان در فارس با همکاری و همراهی علاقه مندان این رشته تلاش مستمری داشتیم.

* شرایط تیراندازی با کمان فارس از ابتدای فعالیتش در فارس چگونه بود؟

شروع هر کاری سخت است و در این مورد هم صدق می کند. در ابتدا با مشکلات فراوانی روبرو بودیم اما به لطف خدا موفق شدیم که از این آزمون سربلند خارج شویم، به گونه ای که نجمه آبتین به عنوان اولین بانوی المپیکی ایران از شیراز موفق شد در مسابقات المپیک 2008 چین شرکت کند. 4 سال بعد نیز زهرا دهقان موفق به کسب چنین افتخاری در المپیک 2012 لندن شد.

نجمه آبتین، کماندار شیرازی و نخستین بانوی ورزش فارس و تیراندازی ریکرو ایران که به المپیک راه یافته

* هم اکنون نیز شرایط به همین منوال است؟

شییوع کرونا باعث افت ورزش در تمام نقاط دنیا شد که ما هم از این قائده مستثنی نبودیم اما در تلاش هستیم تا به روزهای اوج تیراندازی با کمان فارس برگردیم. لذا در نظر داریم که به جز کسب سهمیه مسابقات المپیک، بتوانیم در این مسابقات مقام آوری نیز داشته باشیم. گفتنی است که در کشور ما قهرمانان بر اساس استعدادیابی یا قهرمان پروری به وجود نمی آیند و آنها ستاره هایی هستند که با تلاش و کوشش مضاعف خودشان به این مهم دست می یابند. منتها ما به این موضوع واقف هستیم که با حمایت از ورزشکار می توانیم مسیر پیشرفت و رسیدن به قله های موفقیت را برای آنها هموارتر سازیم.

* در حال حاضر فارس ورزشکار شاخص تیراندازی با کمان در سطح کشور دارد؟

بله؛ ساینا کشاورز، تیرانداز 14 ساله ما کمتر از یک سال است که این رشته را آغاز کرده و جالب این است که او در رقابت با بزرگسالان موفق شد به مقام دوم دست یابد. همچنین ورودی تیم ملی جوانان را نیز کسب کرده است.

* برای ارتقاء سطح تیراندازی با کمان فارس مسابقات استانی نیز برگزار می شود؟

امسال تا به اینجای کار 7 دوره مسابقات کمان سنتی، ریکرو و کامپوند در سطح استان هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان برگزار شده است. دوره های مربیگری متنوع، میزبانی مسابقات کشوری مانند جایزه بزرگ شیراز و ... از دیگر فعالیت های هیات در راستای پیشرفت این رشته ورزشی است.

*نگاه شما به بخش بانوان چگونه است؟

وقتی از بخش بانوان سخن به میان می آید فقط کار به حرف زدن و برنامه ریزی های انجام نشده خلاصه می شود. به نظر من باید از این مرحله خارج شویم و به بحث عملیاتی کردن پروژه های مختلف در حوزه ورزش بانوان بپردازیم. به طور مثال مجتمع های تخصصی برای ورزش بانوان در استان و کلانشهر شیراز بسیار کم است. اگر بخواهیم ورزش حرفه ای را به صورت حرفه ای دنبال کنیم احتیاج به زیرساخت و تجهیزات تخصصی در این حوزه داریم. مخلص کلام اینکه در گذشته برای بانوان استان فرصت فراهم شد و نتیجه آن حضور در چندین دوره مسابقات المپیک بوده که در تلاش هستیم تا این سربلندی ها تکرار شود.

* هزینه های فعالیت حرفه ای در رشته تیراندازی با کمان چقدر است؟

با این رشد تورم و وضعیت اسف بار اقتصادی کشور، برای تهیه یک قبضه کمان حرفه ای و چند عدد تیر استاندارد باید بیش از 300 میلیون تومان هزینه کرد. البته کمان های تولید داخل هم در بازار موجود است اما قابلیت استفاده در مسابقات را ندارند. حال با این وضعیت عدم حمایت ها ببینید یک ورزشکار باید با چه امیدی مسیر را ادامه دهد.

* در زمینه استعدادیابی چگونه عمل کردید؟

به لطف خدا اتفاق خوب امسال که پس از چندین سال وقفه رخ داد برگزاری سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور بود. با توجه به این موضوع که بحث استعدادیابی کاملا تخصصی است و در خیلی از موارد تصور اشتباهی وجود دارد که یک مربی خوب می تواند در زمینه استعدادیابی نیز موفق عمل کند، باید مربیان استعدادیاب در تمامی رشته های ورزشی به صورت علمی، پرورش داده شوند و مراکز علمی استعدادیابی تأسیس شود تا با پرورش بازیکن و استعداد ورزشی بتوانیم جایگزینی برای قهرمانانمان داشته باشیم.

* برنامه هایی که برای آینده در نظر دارید چیست؟

در نظر داریم با معرفی بهتر این رشته ورزشی به عموم مردم، تعداد مخاطبین رشته تیراندازی با کمان را افزایش دهیم. همچنین برگزاری مسابقات مستمر استانی برای بالا بردن رکورد و حفظ آمادگی ورزشکاران جهت شرکت در مسابقات کشوری و بین المللی در دستور کار هیات قرار دارد.

* نکته ای از قلم افتاده؟

شاید بشود به کمبود زیرساخت ها و فضای تمرین اشاره کرد که تنها در شیراز، ورزشگاه دستغیب به عنوان محل تمرین استاندارد برای هیات تیراندازی با کمان وجود دارد. حل شدن این معضل هم نیاز به حضور باشگاه ها و بخش خصوصی دارد و تا زمانیکه هیات بخواهد باشگاهداری کند این معضل همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.