نگاهی به کانسپت و پروژه طراحی داخلی «TR88 House» |برنده جایزه A’ design 2023|

شهروز زمردی راه حلی برای معضل فصلی خانواده ها در دبی طراحی کرده است: وقتی هوا برای بیرون رفتن خیلی گرم است، بچه ها کجا بازی می کنند؟ طرح او در مجتمع تفریحی خارق العاده Tr88 House در جزیره بلوواترز، برگرفته از باورهای ساختگی و طبیعت است تا مکانی برای تفریح ساخته شود.

نگاهی به کانسپت و پروژه طراحی داخلی «TR88 House» |برنده جایزه A’ design 2023|

شهروز زمردی راه حلی برای معضل فصلی خانواده ها در دبی طراحی کرده است: وقتی هوا برای بیرون رفتن خیلی گرم است، بچه ها کجا بازی می کنند؟ طرح او در مجتمع تفریحی خارق العاده Tr88 House در جزیره بلوواترز، برگرفته از باورهای ساختگی و طبیعت است تا مکانی برای تفریح ساخته شود.

اگر انسان ها در جنگلی از کاج های سر به فلک کشیده باشند چه می شود و اگر موجودات کوچکی در یک چمنزار باشند، چه؟ طراحی الهام گرفته از تجربه نمایش بصری یک رویا با الهام از کابوس های دوران کودکی که در آن همه چیز بزرگتر، نرم تر و گردتر است، می باشد. چراغ ها، کندوهای شش ضلعی، پرهای پرندگان و دست هایی که مردم را به سوی بی نهایت هدایت می کنند، همگی دستساز و در مقیاس بزرگ، از جزئیات اسرارآمیز هستند.

با توجه به توضیحات کارفرما، تیم طراحی فضاهایی با هدف فعالیت هایی برای همه گروه های سنی طراحی کرد. مجموعه تفریحی TR88 House با الهام از کابوس های دوران کودکی شامل سالن غذا، منطقه بازی کودکان، ترامپولین، لیزرتگ، مینی گلف، باشگاه کودکان و سالن استراحت روی پشت بام است. کشف نحوه استفاده از رویکرد معماری منتقدانه و در تعامل با طراحی مدرن، از چالش های طراحی به منظور داشتن محیطی جذاب، اجتماعی و تعاملی بود. هدف، گنجاندن طبیعت به طور انتزاعی با پوشش گیاهی واقعی در منطقه بود. معماران با مقیاس بازی کردند تا ظرفیت و حجم فضاها را به حداکثر برسانند که شامل اجرای سقف سالن غذا و عرشه به ترتیب در دو و سه ارتفاع است. تنه درختان از شش تا ۱۶ متر برای تأکید بر این مفهوم طراحی استفاده شد.

این مجموعه ۹۲۹۰ متر مربعی، از تالار غذای جنگلی مانند Hive Food Have تا تراس پیچیده ۸۸، احساس چندگانه را بر می انگیزد که توسط معمار، منحصراً برای این پروژه طراحی شده است. فود کورت شگفت انگیز Hive (با ظرفیت ۲۵۰ نفر) و سالن تماشایی و در عین حال پیچیده ۸۸ terrace بالای پشت بام (ظرفیت۵۰۰ نفر با ۵۰ غذاخوری)، بخشی از مجموعه تفریحی فوق العاده Tr88House را تشکیل می دهد. این پروژه در فوریه ۲۰۲۰ در دبی آغاز شد و در مارس ۲۰۲۲ به پایان رسید.

این مجموعه دارای فضاهای متعددی برای سرگرمی و تفریح و همچنین مکان هایی برای تهیه غذا و نوشیدنی می باشد. حتی در سالن غذا که فضایی با هدف فروش است، بازی و معما در همه طرف به چشم می خورد. این فودکورت با استفاده از حس و بازی ها، به فضایی تجربی تبدیل می شود که ناخواسته خانواده ها با هررده سنی را جذب می کند که علاقه ای به معماری ندارند.

گروه معماری تمام جزئیات از جمله اجزای بیومیمتیک، اشیاء سورئال، وسایل روشنایی و انواع مختلف مبلمان را طوری طراحی کرده است که این پروژه را همزمان برای طراحان و مصرف کنندگان جذاب می کند. از رنگ های دیواری گرم و پر جنب و جوش برای تکمیل آثار هنری استفاده شد.

اصول معماری معماری بیونیک برای اطمینان از این که در مقیاس اغراق آمیز، فضاهای داخلی سازگار با طبیعت هستند و مفهوم را تقویت می کنند، استفاده شد. یکی از اهداف این طرح، واردات و نصب ۱۸۰ تنه درخت با ارتفاع ۵.۵ تا ۱۱ متر و الحاق برخی از آنها به ارتفاع ۱۸ متری بود. به دلیل محدودیت های ساختاری، از قلاب های سقف برای تحمل وزن جزء فلزی استفاده شد، در حالی که از تکیه گاه های کف برای تحمل وزن درختان استفاده شد. به نظر می رسد سیستمی از خانه های درختی به هم پیوسته باشد.

چالش “هسته و پوسته” موضوع تعیین شده پروژه بود. تنظیمات قابل توجهی برای طراحی ورودی ها و خروجی های اضطراری آتش پس از افزودن سقف، مورد نیاز بود. همچنین، ساختار پروژه با محاسبات بار زنده و مرده که در ساختمان گنجانده شده بود، تقویت شد. همه مواد در زمینه آتش سوزی با مقررات دبی مطابقت دارند. فضای باز با دیوارهای ۷ متری آکوستیک به منظور کاهش صدای موسیقی پخش شده روی پشت بام، از ۱۰۵ دسی بل ۴۵ دسی بل، طراحی شده است.

فود کورت کندو

Hive Food Court در یک جنگل طبیعی با حدود ۲۰۰ درخت کاج مرتفع قرار دارد که ده خانه درختی را در خود جای داده است. در میان تنه های کاج، چراغ های متعددی آویزان است که در آینه های هشت ضلعی دیوارها منعکس و تکثیر می شوند. برش های عمودی از پانل های آلومینیومی، چوبی و فلزی به صورت استراتژیک بین روکش دیوار قرار داده شد تا به ناهمواری فضا بیافزاید. آینه های مقعر که به صورت استراتژیک قرار گرفته اند، توهمات نوری ایجاد می کنند و تنه های درختان را بسیار بیشتر از آنچه واقعاً وجود دارد، متصور می کند.

شهروز زمردی می گوید: ” استفاده از اشکال آشنا باعث ایجاد حس دژاوو، کابوس های دوران کودکی، می شود. با این حال اندازه های اغراق آمیز، صحنه نگاری را کمی عجیب می کند”. همچنین عنوان کرد: “من می خواستم فضاهایی ایجاد کنم که واکنش ها و احساسات منحصر به فردی را در هر فرد بازدید کننده ایجاد کند”.

فضای روستایی و معمولی به علت وجود میزهای چوبی، فلزی و بتنی که روی کف سیمانی قرار گرفته اند، حس می شود؛ در حالیکه مبل های کوچک سفارشی و کیسه های حبوبات بزرگ و دنج راحتی مهمانان را فراهم می کند.

۸۸ terraceیکی از بزرگترین تراس ها در دبی

تراس ۸۸ با مساحتی حدود ۴۰۰۰ متر مربع، یکی از جذاب ترین مکان های شبانه دبی است. فاصله و اختلاف ارتفاع جزئی این مجموعه از چرخ و فلک نمادین، منظره ای بی نظیر از خط افق دبی را ارائه می کند. دیوارهای آکوستیک هفت متری، بومی را برای نقاشی های دستی دیواری تحریک آمیز از چهره ها، پاها و دست های در هم تنیده زیبا و احساسی فراهم می کنند.

یک قاب آلومینیومی و فولادی ضد زنگ، یک سایبان باریسول با نور خیره کننده، متشکل از ۱۴۰ پانل هشت ضلعی که شکل “۸” را تشکیل می دهند، روی کانتر نوشیدنی سایه ای جذاب و دیدنی می اندازد.

برخلاف طرح تک رنگ تراس پشت بام، دیوارهای سرویس بهداشتی به رنگ قرمز نقاشی شده و روی آن نقاشی های دیواری دستی دیده می شود. همچنین مجسمه بزرگ فایبر گلاس سفید از دست و بازو در ورودی دستشویی نصب شده است.

Hive Food Court و ۸۸ Terrace دارای نمونه هایی از جدیدترین مجموعه مبلمان DecoZStudio هستند. تمامی اقلام تزئینی نیز توسط زمردی طراحی شده اند و از آخرین فناوری های روز بهره می برند.

شعارهای گرافیتی جذاب و قابل تامل مانند “کجایی؟”، “همه چیز در جهان جادو است”، “داستان جدید برای گفتن” و “با تولد افراد جدید، شروع می شود” را می توان روی کف و دیوارها دید.

زمردی از هنرمندان ایرانی خواست تا تمامی آثار هنری این مجموعه دیدنی را خلق کنند. آنها با هم تمامی تیغه های تزئینی دیوارهای همکف و طبقه اول را با دست نقاشی کردند. مجسمه های دستی از فایبرگلاس را به منظور خوشامدگویی یا راهنمایی می توان در سرتاسر فضاها یافت؛ مانند یک خرس عروسکی قرمز هفت متری از فایبرگلاس و چوب که در کنار سقف قرار دارد.

فضای استراحتی گالری مانند که بزرگسالان می توانند روی مبل های سفارشی و کیسه های بزرگ غول پیکر بخوابند و بازی های رومیزی انجام دهند، مشرف به بالای درختان تالار غذای کندو است.

زمردی موفق به طراحی یک محیط سرگرمی و تفریحی معاصر شده است که فضاهای منحصر به فردی را برای همه سنین ارائه می کند؛ به طور استراتژیک با جدیدترین فناوری ها، از نور گرفته تا صدا، یک جنگل سرشار از ایده، بافت و تجربیات را طراحی کرده است.

شهروز زمردی: “من به دنبال طراحی یک اثر هنری کاملاً دست ساز برای این فضای خیالی بودم. تمام جزئیات برای به تصویر کشیدن یک دنیای عرفانی انتخاب شده اند؛ دنیایی که کابوس کودکی من بود، رویای ماست و خیال شما خواهد بود”.

توضیحات پروژه:

◾️ طراح: دفتر معماری زمردی و همکاران

◾️ معماران اصلی: شهروز زمردی

◾️ تیم طراحی: پیام الرحمان، آنا اخلاقی، نسترن شعبان زاده، اعظم جنیدی، نازگل صالحی

◾️ طراحی فاز دو: حامد نوریان، پریسا ابوترابیان، افروز دمهری، الهه صابری

◾️ کارفرما: ۸۸Alpha

◾️ رده: طراحی داخلی / رستوران

◾️ مساحت ساخته شده: ۹۲۹۰ مترمربع

◾️ محل پروژه: امارات متحده عربی / دبی / جزیره بلوواترز

◾️ سال: ۲۰۱۹ – ۲۰۲۲

◾️ جایزه:

o جایزه A’ Design |2023| طراحی داخلی تجاری

◾️ تصاویر: نوید سراج