حیاط متحرک؛ راهکار لیتوانی برای رونق شهرها

حیاط‌های متحرک یا مبلمان‌ شهری منعطف اقدام ابتکاری پایتخت لیتوانی، ویلنیوس، برای تغییر فضای به اصطلاح مرده و بی‌رونق شهر به مکانی پویا برای تعامل اجتماعی شهروندان است.

حیاط متحرک؛ راهکار لیتوانی برای رونق شهرها

چندین سال پیش، شهرداری ویلنیوس تصمیم گرفت راه‌حلی نوآورانه را برای احیای محله‌هایی به کار ببندد که در بحبوحه همه‌گیری کرونا رونق خود را از دست داده بودند. در سال ۲۰۲۰، مقامات به اصطلاح «حیاط‌های متحرک» را با هدف تبدیل یک خیابان معمولی به مکانی برای تعامل اجتماعی شهروندان در مناطق مختلفی در شهر نصب کردند.

این فضاهای شهری کوچک از یک سرپناه، نیمکت، گیاهان، اسکیت‌برد و صندلی تشکیل شده بود و اکنون با گذشت چند سال، موفقیت این المان‌های شهری ثابت شده است، به‌طوری‌که شهروندان در مناطق مختلف دیگر درخواست نصب این حیاط‌های کوچک متحرک را کرده‌اند.

هدف از حیاط‌های موقت احیای یک فضای عمومی خاص از شهر و تبدیل آن به فضایی پویا است. برای مثال در ویلنیوس، این حیاط‌های متحرک یکشنبه‌بازار شهر را نیز رونق بخشیدند و در واقع مردم بیشتری به علت نوع فضای استراحتی که این مبلمان شهری فراهم می‌آورد به منطقه کشیده می‌شدند. البته رونق اقتصادی نیز بعد دیگری از این حیاط‌ها است زیرا به علت مناسب‌سازی محله‌ای که بازار در آن قرار داشت، افراد بیشتری از محصولات محلی کشاورزان خرید می‌کردند.

اکنون با افزایش درخواست مردم از شهرداری، تصمیم‌گیری در مورد مکان بعدی حیاط‌ها و البته ساخت مدل‌های جدید مستلزم مشاوره با ساکنان محله‌های هدف است. اگرچه حیاط‌های متحرک اولیه روی مکان‌های پارک خودرو ساخته شده‌اند، این امر لزوماً برای مکان‌های جدید آن‌ها صادق نخواهد بود زیرا به علت ویژگی انعطاف‌پذیری که دارند، حتی می‌توان آن‌ها در فضاهای سبز و مکان‌های مختلف مانند وسط پیاده‌روها نیز نصب کرد.