نگاهی به رستوران مظلوم روشن | برنده چهل و چهارمین دوره جایزه جامعه جهانی معماری WAC

پروژه رستوران مظلوم روشن برنده چهل و چهارمین دوره جایزه جامعه جهانی معماری WAC در دو بخش (داوران ) و ( اعضا) گردید.

نگاهی به رستوران مظلوم روشن | برنده چهل و چهارمین دوره جایزه جامعه جهانی معماری WAC

این رستوران در زمینی طراحی شده است که در کنار اتوبان بین شهری قرار گرفته و سرعت اتومبیل ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. اولین عامل برای شکل گیری نمای این ساختمان ناظرین هستند که عمدتاً سواره می باشند؛ در نتیجه سطح کشیده و بلند آن می تواند ناظران را مجذوب خود کند.

طبق ضوابط ساخت و ساز در ایران، برای سطح اشغال زمین با این کاربری و سایر محدودیت های موجود در سایت، این رستوران در دو سمت اصلی خیابان و حاشیه کوچه قرار گرفت.

با توجه به میزان بارندگی در شمال ایران و رطوبت زیاد، سطح شیب دار و دیواره متخلخل برای برودت هوا و ایجاد کریدور جریان هوا، راه حل های مناسبی برای این مشکل بوده است.

این ساختمان با توجه به نیاز و نوع کاربری به دو سطح تقسیم می شود؛ طبقه اول محیطی رسمی و خانوادگی و طبقه دوم محیطی دوستانه دارد که بیشتر برای قشر جوان مناسب می باشد. قرار دادن کانتر سرو دمنوش ها و نوشیدنی های سنتی در طبقه دوم، با سقف های پوشیده شده با چوب و پویایی که شش سطح متمایل به فضا دارند، مطابقت دارد. علاوه بر این، فرم های فوق الذکر باعث ایجاد حس خوب و نوستالژی در مخاطب نسبت به فضاها می شود.

متریال آجری که در فضای بالایی رستوران به صورت متخلخل اجرا می شود، همراه با متریال چوب و بتن، عنصر واسطه ای در ایجاد ارتباط فضایی خواهد بود.

معمار اصلی: روناک روشن

طراحی سازه: دکتر حسین معز

تیم ارائه: گروه معماری روشن ، سعید حقدوست ، مهسا پورمحمدی

کارفرما: آقای مظلوم روشن

رده: گردشگری/ رستوران

مساحت ساخته شده: ۳۶۵ مترمربع

محل پروژه: ایران / گیلان / کوچصفهان

سال: ۱۴۰۰

جایزه:

o چهل و چهارمین دوره جایزه جامعه جهانی معماری (WA Awards) | 1402 | داوران

o چهل و چهارمین دوره جایزه جامعه جهانی معماری (WA Awards) | 1402 | اعضا

• تصاویر: Roshan Architecture Group