معماران فریز وشرکا و رونمایی از بلندترین برج چوبی هیبریدی جهان در شهر پرت کشور استرالیا!

استودیو معماری استرالیایی فریزر و شرکا به تازگی از طرح‌های پروژه‌ای رونمایی کرده است که می‌توان آن را بلندترین برج چوبی هیبریدی جهان نامید! پروژه‌ای که در شهر پرث ، مرکز ایالت و بزرگ‌ترین شهر استرالیای غربی در کشور استرالیا واقع است.

معماران فریز وشرکا و رونمایی از بلندترین برج چوبی هیبریدی جهان در شهر پرت کشور استرالیا!


این برج مسکونی با ارتفاع نزدیک به ۱۸۹.۱ متر و متشکل از ۲۳۷ آپارتمان مسکونی در اندازه‌های یک تا چهار خوابه، C6 نام دارد و از آن به عنوان معیار جدیدی برای بلندمرتبه‌سازی با استفاده از چوب انبوه یاد می‌شود! چرا که این پروژه، بلندترین برج در نوع خود است.

لازم به بیان است در طراحی و ساخت برج مسکونی C6، به میزان ۴۲ درصد از الوار‌های چوبی توده‌‌‌ای استفاده شده است. از جمله این مناطق می‌توان به کف‌های چوبی متقاطع و تیرهای چوبی چند لایه چسبانده شده با هدف پاسخ به نیاز به مسکنِ بیشتر با حداقل تاثیر بر محیط‌ زیست پیرامون اشاره کرد. البته در نواحی دیگری از ساختار این ساختمان از متریال‌های دیگری استفاده شده است؛ برای مثال هسته و ستون‌های بتنی و همچنین یک سازه دیاگرید فولادی.

درباره الوار‌های چوبی توده‌‌‌ای بد نیست بدانید این متریال از مصالح نوین در صنعت ساخت‌وساز می‌باشد که با تمامی انواع الوار به کار گرفته شده در صنعت ساخت‌و‌ساز متفاوت است! این دسته از الوار‌های توده‌‌‌ای که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی مطرح شدند، از چوب ساخته شده‌اند اما تحت فرآیندهای مهندسی خاص به صورت لایه لایه تولید می‌شوند.

اما رید دیکسون، مدیر استودیو معماری فریزر و شرکا درباره این پروژه می‌گوید:

برای رسیدن به ارتفاع ۱۸۹.۱ متری، ما به مدل ساختار هیبریدی (ساختار ترکیبی) نیاز داشتیم! ما به سراغ استفاده از بتن (در هسته و ستون‌ها) برای ایجاد پایداری جانبی در این ارتفاع رفتیم... همچنین استفاده از چوب نیز در اولویت قرار گرفت...”

براساس اعلام استودیو معماری فریزر و شرکا، برج چوبی C6 پس از بهره‌برداری، کربن خنثی خواهد بود و به طور کامل با انرژی‌های تجدیدپذیر فعال خواهد بود...

کربن‌ خنثی به دستیابی به انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن اشاره دارد. این هدف می‌تواند با ایجاد تعادل بین انتشار دی‌اکسید کربن با جبران آن (اغلب از طریق جبران کربن) یا زدودن انتشار آن از سوی جامعه انجام شود.

در انتها لازم به بیان است این برج مسکونی در بالای یک تریبون (پایه) با فضای عمومی کاشته شده با گیاهان بومی قرار خواهد گرفت! ایده‌ای که هدف آن فراهم ساختن مکانی برای مشارکت بیشتر افراد جامعه و همچنین تسهیل فرآیند توانبخشی پرنده کاکادو سیاه و دیگر گونه‌های محلی در حال انقراض است.