معماران آمریکایی اچ ک اس از یک آرنا برای علاقه مندان به ورزش و سرگرمی در درعیه عربستان سعودی رونمایی کردند!

چندی پیش بود که معماران اچ‌ک‌اس اینک. از پروژه‌ای متفاوت در کشور عربستان سعودی رونمایی کردند: یک آرنا با ظرفیت ۲۰ هزار نفر در دِرعیّه برای میزبانی از علاقه‌مندان به ورزش و سرگرمی ! پروژه‌ای که به معماری بومی این کشور اشاره دارد...

معماران آمریکایی اچ ک اس از یک آرنا برای علاقه مندان به ورزش و سرگرمی در درعیه عربستان سعودی رونمایی کردند!


لازم به بیان است آرنا در انگلیسی به مکان‌هایی (سالن‌های بزرگی) گفته می‌شود که تماشاچیان و به عبارتی دیگر حاضرین بر روی صندلی می‌نشینند و مسابقه یا شو یا موسیقی و... را می‌بینند.

این آرنا که برای شرکت توسعه دهنده‌ی دِرعیّه در شمال غربی شهر ریاض طراحی شده است، به عنوان یک قطب گردشگری اندیشیده شده است که به جذب بازدیدکنندگان به این منطقه کمک خواهد کرد.

معماران اچ‌ک‌اس اینک. بر این باورند که این پروژه‌ی ۷۶ هزار مترمربعی در قالب حجم‌های یکپارچه‌ای طراحی شده است که یادآور معماری سنتی نجدی این کشور می‌باشد! پروژه‌ای که امید می‌رود موجب رشد فرهنگی و اقتصادی این منطقه در راستای چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ شود – طرحی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور عربستان سعودی به منظور کاهش وابستگی آن به نفت .

در فضای اتصال و ارتباط این حجم‌ها به یکدیگر، مجموعه‌ای از آبشارهای دیجیتال طراحی شده است که نور را از فضای داخل به بیرون ساطع می‌کنند. در فضای داخلی نیز ردیف‌هایی از صندلی‌ها در اطراف یک صحنه‌ی مرکزی نورانی که توسط یک صفحه‌ی دیجیتالِ بزرگ پشتیبانی می‌شود، سازماندهی شده‌اند...

الکس توماس، معمار ارشد در معماران اچ‌ک‌اس اینک. درباره این پروژه می‌گوید:

ما در طراحی این آرنا، از الگوهای زمین‌شناسی محلی الهام گرفتیم و به قلعه‌ها و کاخ‌های باستانی در منطقه اشاره کردیم...”

در فضای بیرون نیز یک میدان بزرگ و سنگفرش شده برای حضور مردم محلی و بازدیدکنندگان طراحی شده است! مکانی برای اجرای زنده و نمایش‌های پاپ‌آپ. همچنین یک منطقه‌ی خرده‌فروشی و تعدادی رستوران با هدف ایجاد یک تجربه‌ی سرگرمی‌محور طولانی‌مدت نیز در این بخش اندیشیده شده است.

اچ‌ک‌اس اینک. (مستقر در دالاس، تگزاس، ایالات متحده آمریکا) دهمین شرکت بزرگ معماری جهان است!