چرا معماران مشکی می پوشند؟؟

در دسامبر سال ۲۰۰۸ کتاب جالبی به نام " چرا معماران لباس مشکی می پوشند؟" انتشار یافت  بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته مشخص گردید که معماران به این رنگ پوشش علاقه مندی زیادی دارند و در پاسخ دلائل متنوعی برای این موضوع دریافت گردید

چرا معماران مشکی می پوشند؟؟

 

  

به عنوان مثال اینکه رنگ مشکی بی رنگی است یا اینکه حالت خنثی دارد. برخی ها نظر دادند که همراه بحث عبادت و خلوت به وجود می آید یا اینکه همراه خود رازهایی زیادی را حمل می کند.

البته همیشه دلیل و توضیحی وجود دارد ولی علاقه مندی به رنگ مشکی همواره در عرصه های حرفه ای با جذابیت همراه بوده است . اگر معماری و خلاقیت آن همراه با نوعی خلسه و عبادت در کنار هم قرار دهیم همانند یک صوفی یا کشیشی که تمام روح خویش را به خالق سپرده است متوجه می شویم که اینگونه تداعی و استعاره در کار معماران نیز وجود دارد.

خلق یک اثر خوب همواره با تفکر و نوعی خلوت درونی صورت می گیرد در انزوای به دور از هیاهوی جهان بیرون   لذا شاید این رنگ خنثی نشان دهنده این انزوا و دوری از اتفاقات و تجملات جهان اطراف است که بدون شک رنگ و تبلیغات بخش مهمی از آن را در بر می گیرد.

از زمان رایت که با شنل مشکی خود همراه با یک عصا در میان آثار خویش به گردش در می آمد پرداختن این گونه به شخصیت درونی اجتماعی قبلا نیز دیده شده است .

وکلای دادگستری  قضات  پزشکان شخصیت های مذهبی و ... که هر کدام در شکل ظاهری خویش جستجو گر وظیفه ای والا و شغلی حساس را عهده دار شده اند.

سوای این نمادگرائی پوششی  از حدود پنجاه سال پیش متوجه این مساله شدیم که معماران به تالیف و ابداع خویش بسیار اهمیت داده اند و همانند یک روحانی با قصه خلاقیت روبرو می شوند.

خلق یک اثر همواره با تفکر و نوعی خلوت درونی در انزوا بدون هیاهوی جهان بیرون صورت می گیرد. معماران در اثرهای خود همواره با نوعی خلسه و عبادت رو به رو می شوند، همانند یک صوفی و کشیش مشکی پوشی که روح خویش را به خالق سپرده است، معمار همانند یک خالق با قصه خلق کردن اثر خود مواجه هست ، حال آنکه رنگ مشکی رنگ بی رنگی و خنثی می باشد.( قوی ترین و مقتدر ترین رنگ)
بحث عبادت و خلوت با این رنگ که رازهای زیادی به همراه دارد به وجود می آید شاید به این دلیل است که اکثر معماران مشکی می پوشند.
حال آن که برخی از معماران توجهی به این مطلب نداشته باشند، ولی چرا به پوشیدن رنگ مشکی علاقمند اند؟؟!
طبق تحقیقاتی افرادی که به پوشش مشکی علاقه دارند غالبا افرادی خلاق هستند که هدف خود را می شناسند و دنبال می کنند، آنها به قدرت و صلاحیت اهمیت می دهند و دارای اراده و قدرت اند که می توانند اثری در این جهان هستی خلق کنند و ازخود به یادگار باقی بگذارند.

به نظر شما چرا معماران به رنگ مشکی علاقه مندند؟ در حالی که بسیاری از آنها در پاسخ می گویند که: "نمیدانم!"