نگاهی به پروژه خانه کاتوزیان

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – ما با دو چالش روبرو بودیم: اول موقعیت مکانی و موقعیت هندسی سایت بود. برخلاف سایت های معمولی، این قطعه از چهار طرف توسط همسایگان احاطه شده است. تنها راه دسترسی آن به معبر اصلی، دو کوچه به عرض ۳ متر در شمال و جنوب آن است. هندسه نامنظم سایت و زوایای ناهمگون همسایه ها نسبت به سایت، از جمله موارد پیش رو در طراحی این بنا بود. ثانیاً، در این پروژه، کارفرما خواستار فضاهایی مانند چهار اتاق خواب اصلی، سالن خصوصی، فضای نشیمن، آشپزخانه و همچنین یک سالن برای مهمانی ها در اتاق خواب مجزا بود. علاوه بر این، فضاهایی مانند اتاق تماشای فیلم، اتاق سرایداری، اتاق رختشویی و پارکینگ برای دو ماشین وجود داشت. مساحت کل حدود ۷۰۰ متر مربع و حدود ۲۵۰ متر مربع سطح اشغال است. همچنین یک استخر روباز و فضای سبز می خواست.

نگاهی به پروژه خانه کاتوزیان

در فرآیند طراحی، تمرکز ما بر بهبود کیفیت فضاها از نظر جهت، نور، دید و پرسپکتیو بود. با توجه به محصورشدگی با محیط اطراف، این ایده ها اساس طراحی و مفهوم پروژه را تشکیل دادند. حذف بخشی از فضای شمالی پروژه در طبقه آخر، طراحی حیاط و قرار دادن استخر در آن فضا به عنوان حیاط دوم، این امکان را برای ما فراهم کرد که مساحت حیاط افزایش یابد و با قرار گرفتن فضای مهمانی همسطح با این حیاط، زندگی اجتماعی از طبقه همکف به طبقه آخر منتقل می شود؛ بنابراین علاوه بر داشتن منظره ای زیبا از کوه های شمالی، کمترین دید را به ساختمان های اطراف دارد.

برای اینکه طرح به خوبی با سایت مطابقت داشته باشد، یک شکاف از شرق به غرب داخل پروژه طراحی کردیم. این شکاف به عنوان فضایی برای حرکت در اطراف عمل می کرد و برای روشن تر کردن سقف، چراغ هایی را روی سقف اضافه کردیم. همچنین قسمت جنوبی را هم سطح زمین ساختیم که باعث شد پروژه با سایت هماهنگی بیشتری داشته باشد. این امر نه تنها دید این قسمت را بهبود بخشید، بلکه کیفیت فضاهای میانی و ارتباطی به سبب نورپردازی بهتر، ارتقا پیدا کرد. در نهایت یک پروژه همگن با هندسه سایت و در تعامل با همسایگان داریم. با استفاده بهینه از نمای شمالی و جنوبی در پروژه، مناطق مختلف داخل ساختمان دارای نماهای متفاوتی هستند که عمیق به نظر می رسند.

ایده طراحی این پروژه مانند دوخت لباس برای بدنی با قسمت های ناهموار است. به این ترتیب مشکلات بدن را برطرف می کنیم و از حداکثر توان خود استفاده می کنیم. پنجره ها را در پشت بام، بازشوها در دیوارها، فضاهای بیرونی و محوطه های بسته را به همراه استفاده هوشمندانه از پنجره ها و نماها قرار دادیم که از طریق دهانه های مختلف نماهای متفاوتی را به ما داده است. این سایت دو ورودی دارد. ما از یکی برای اتومبیل و دیگری برای افراد استفاده کردیم. این انتخاب در نحوه چیدمان فضاهای پروژه نیز تاثیر زیادی داشت؛ مثلاً حمام مهمان، سالن اصلی و حیاط اصلی را در قسمت جنوبی قرار می دهیم. در همان زمان، ما آشپزخانه و اتاق نشیمن خصوصی را در نزدیکی ورودی شمالی قرار دادیم که همه به گونه ای طراحی شده اند که به خوبی با نحوه رفت و آمد مردم در محل کار کنند.

مشخصات پروژه:

طراح: دفتر معماری نویر – NOIR Studio

معمار اصلی: محمدرضا مرعشی

معماران منظر: محسن سمیعی، م.حسن سواری

همکاران طراحی: احسان گلریز، صابر سعیدی، ناصر فرخی، مهدیه پاکدل، غزل امینی، محمدصادق لطفعلیان، علی موسوی، نیایش خمسه، سپیده ریاضی

ساختار: بهرنگ بنی آدم

رده: مسکونی

مساحت زمین: ۶۹۵ مترمربع

مساحت ساخته شده: ۸۰۰ مترمربع

محل پروژه: تهران / لواسان

سال: ۲۰۲۰

جایزه:

فینالیست جایزه معمار | ۱۳۹۹

• تصاویر: پرهام تقی اف