معاون‌وزیر راه : درباره ساخت مسکن توسط چینی‌ها شفاف صحبت کردم/ جواب انبوه‌سازان را نمی‌دهم!

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درباره مسکن چینی شفاف صحبت کرده‌ام، گفت: اولویت دولت در این رابطه جذب سرمایه‌گذار از چین است و لزومی ندارد که جواب انبوه‌سازان را بدهد.

معاون‌وزیر راه : درباره ساخت مسکن توسط چینی‌ها شفاف صحبت کردم/ جواب انبوه‌سازان را نمی‌دهم!

بحث حضور چینی‌ها در صنعت ساخت و ساز ایران از آن دست موضوعاتی است که هر از چند گاهی مطرح می‌شود، موج خبری ایجاد می‌کند، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد و مجدد فراموش می‌شود.

اقتصادآنلاین در گزرارشی نوشت :هفته گذشته انتشار گفتگویی از رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان و صحبت از این که چینی‌ها زندانیان خود را برای ساخت مسکن به دیگر کشورها منتقل می‌کنند، سبب شد تا بحث مسکن چینی بار دیگر داغ شود.

هرچند گوران طی مصاحبه‌ای صحبت‌های خود را تکذیب کرده و سپس وزارت راه تکذیبیه منتشر کرد، اما همین اظهارنظر سبب شد تا سوالات و ابهامات درباره مسکن چینی مجددمطرح شود.

یکی از مواردی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا بخش خصوصی و انبوه‌سازان ما توانایی ساخت مسکن در مقیاس بالا را ندارند که صحبت از حضور چینی‌ها می‌شود. انبوه‌سازان در برابر این سوال، مواردی را مطرح می‌کنند از جمله این که می‌گویند، بخش داخلی ظرفیت و توانایی ساخت مسکن را دارد یا به تجربه‌های ناخوشایند حضور خارجی‌ها در صنعت ساختمان در دیگر کشورها اشاره می‌کنند و اخیرا هم که بحث حضور زندانی‌های چینی در ایران از سوی آنها به جنجالی در این زمینه ختم شد.

اما واقعیت چیست؟ آیا انبوه‌سازان مسکن از حضور چینی‌ها احساس خطر می‌کنند و نگران کاهش شدید قیمت مسکن هستند به همین دلیل چنین صحبت‌هایی می‌کنند و یا این که دلسوزانه در حال گوشزد کردن تجربه‌های گذشته هستند؟

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد علت تکاپو و ارائه اظهارنظرهای عجیب از سوی انبوه‌سازان گفت: چرا من باید جواب انبوه‌سازان را بدهم؟ از خودشان بپرسید. مثل این است که می‌پرسند چرا دولت قبل مسکن مهر احداث نکرد، خب باید این سوال را از دولت قبل پرسید.

عباسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که چرا اطلاعات بیشتری از نحوه حضور چینی‌ها در بخش ساخت و ساز کشور رسانه‌ای نمی‌شود، گفت: من موضوع را شفاف گفتم، اولویت ما جذب سرمایه‌گذار است.