کارگاه بازطراحی تحول‌گرا «Transformative ReDesign – Adaptive Reuse»

استفاده مجدد سازگار و یا Adaptive Reuse امروزه یکی از مهمترین رویکردهای جاری در عرصه معماری و شهرسازی است. حفظ منابع و انرژی و از سویی حفاظت از هویت‌ها و خاطرات جمعی از نکاتی است که موضوع استفاده مجدد تطبیقی را در سراسر جهان بیش از پیش مطرح کرده است.

کارگاه بازطراحی تحول‌گرا «Transformative ReDesign – Adaptive Reuse»

بنابراین توسعه رویکردهای تخصصی و علمی در این موضوع امری ضروری می‌نماید. امروزه رویکردهای مختلفی از بررسی و شناخت بنا تا روش‌های بازطراحی در بناهای ارزشمند توسعه یافته است. مداخله در بناهای موجود با توجه به ارزش‌ها و ویژگی‌های خاص آنها، دانش و تخصص خود را می‌طلبد. اهمیت این موضوع، لزوم آشنایی افراد مختلف که در سطوح متفاوت در زمینه معماری فعال هستند، از دانشجویان تا حرفه‌مندان را با رویکردهای تخصصی در این زمینه افزایش داده است.
یکی از نهادهایی که بر استفاده مجدد بویژه در خصوص آثار میراث معاصر تاکید دارد سازمان جهانی دوکومومو است. بر همین اساس، دوکومومو ایران تا کنون چندین بار کارگاه‌های آموزشی در زمینه استفاده مجدد از بناهای معاصر را برگزار کرده، و کارگاه بازطراحی تحول‌گرا با همین نگاه برنامه‌ریزی شده است.
کارگاه تمرینی عملی برای بازطراحی و بازکاربری سازگار یک بنای دوران مدرن تهران را در بر خواهد داشت.

▪️برگزارکنندگان:
دوکومومو ایران (DOCOMOMO Iran)
دانشگاه تهران – قطب علمی فناوری معماری

▪️زمان: ۲۸ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ – (۹ صبح تا ۵ عصر)
▪️مکان: دانشگاه تهران، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشکده معماری

▪️مدرس:
– بیژن شافعی (معمار و پژوهشگر، معمار بازطراحی خانه هنرمندان)
با همراهی: هادی نادری، نگار منصوری، ناهید وطن‌پرست

دبیر کارگاه‌های بازطراحی: سمیه فدائی‌نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)
مدیر کارگاه‌های بازطراحی: هادی نادری (دبیر دوکومومو ایران)
کمیته علمی سلسله‌کارگاه‌های بازطراحی: پیروز حناچی، حامد مظاهریان، عادل فرهنگی، بیژن شافعی، سمیه فدائی‌نژاد، محمدحسن طالبیان، هادی نادری، پارسا پهلوان
کمیته اجرایی: سمیه فدائی‌نژاد، هادی نادری، آذر مرتضوی، ریحانه کریمی‌راد
گرافیک: مریم عباس‌نژاد

اعطای گواهینامه
به شرکت کنندگان در کارگاه گواهی حضور در کارگاه از سوی قطب علمی معماری دانشگاه تهران و دوکومومو ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه خواهد شد.

مخاطبان کارگاه
مخاطبان این کارگاه دانشجویان و متخصصان در زمینه‌های مختلف و مرتبط با معماری و شهرسازی هستند. (ظرفیت محدود)

نمایش آثار کارگاه:
– آثار و خروجی کارگاه در پایان کارگاه همزمان با ژوژمان و همچنین پس از چند دوره از برگزاری کارگاه‌های دیگر بازطراحی به نمایش گذاشته خواهد شد.
نتایج این کارگاه‌ به همراه نام شرکت‌کنندگان در وبسایت کنفرانس ۲۰۲۴ دوکومومو جهانی، که در سال جاری در کشور شیلی برگزار می‌شود، منتشر خواهد شد.