آتش‌سوزی وسیع برج مسکونی در اسپانیا

به گزارش رسانه‌های اسپانیا در آتش‌سوزی بزرگی در یک مجتمع مسکونی در شهر والنسيا، واقع در شرق اين کشور، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۱۵ تن مجروح شده‌اند.

آتش‌سوزی وسیع برج مسکونی در اسپانیا

آتش سوزی غروب پنجشنبه سوم اسفند آغاز شد و ماموران آتش‌نشانی عملیات مهار حريق و نجات ساکنان این ساختمان را تا روز جمعه ادامه دادند. آنها قبل از ظهر جمعه بالاخره توانستند حریق را کاملا مهار کرده و وارد طبقات پايينی ساختمان شوند.

دادگاه عالی ایالت والنسیا تحقیقات در مورد دلايل وقوع اين حادثه و نحوه گسترش سریع آتش‌سوزی در این مجموعه مسکونی را آغاز کرده ولی جزئيات تحقيقات فعلا علنی نخواهد شد.

برخی از کارشناسان می‌گویند علاوه بر وزش باد، احتمالا استفاده از مواد پلاستیکی در نمای ساختمان نیز باعث گسترش سریع آتش سوزی شده است. شاهدان عینی می‌گویند شعله‌های آتش ظرف کم تر از ۳۰ دقیقه تمام ساختمان را در برگرفت.

در سال ۲۰۱۷ یک مجموعه مسکونی به نام برج گرنفل در شهر لندن دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد و تحقیقات مشخص کرد که عامل اصلی گسترش سریع حریق مواد پلاستیک در نمای ساختمان بوده است.

یک مقام پلیس به خبرگزاری‌ها گفت وزش باد در طول شب گذشته مهار آتش بوسیله دستگاه‌های آب پاش را کند کرد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، روز جمعه هنگام بازدید از محل حادثه گفت:«ساکنان این مجموعه مسکونی بر اثر گسترش سریع شعله های آتش ظرف چند دقیقه همه چیز خود را از دست دادند.»

این مجموعه مسکونی که در یکی از محلات گران‌قیمت شهر والنسیا واقع شده است، ۱۳۸ واحد مسکونی دارد. به نظر می‌رسد مرکز حریق طبقات دهم تا چهاردهم این ساختمان بوده است ولی به سرعت به سایر طبقات گسترش یافته است.

شهردار والنسیا صبح جمعه گفت تاکنون مرگ چهار نفر تائید شده و ۱۵ نفر نیز مجروح شده اند که شش نفر از آنها ماموران آتش نشانی هستند. تعداد کشته‌شدگان عصر جمعه ۱۰ تن اعلام شد.

ساختمان شامل دو برج مسکونی است که توسط یک فضای روباز که آسانسورها در آنجا قرار دارند به یکدیگر وصل می شوند. به گزارش رسانه‌های اسپانیا این مجموعه مسکونی در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است.

یک کارشناس بیمه و سوانح در مصاحبه با تلویزیون ملی اسپانیا گفت که فقدان دیوارهای محافظ در برابر حریق و استفاده از مواد پلاستیکی نظیر ماده «پولیورتان» که برای عایق‌بندی جداره خارجی ساختمان‌ها به کار برده می‌شود احتمالا در گسترش سریع آتش سوزی تاثیر داشته است.

در ماه اکتبر نیز بر اثر آتش‌سوزی در یک کلوب شبانه در ناحیه مورسیا، واقع در جنوب اسپانیا، ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند.

دولت ایالتی والنسیا سه روز عزای عمومی اعلام کرده و برگزاری جشن‌های سالانه محلی را که چند هفته طول می کشد به تاخیر انداخت.

شهردار والنسیا گفت ۱۳۸ مسکن موقت برای خانواده‌هایی که در این آتش سوزی بی خانمان شده اند آماده خواهد شد و تا آن زمان برای اجاره خانه کمک هزینه دریافت خواهند کرد.