مشت های طلایی با جیب های خالی

گفت و گوی اختصاصی با رئیس هیات بوکس استان فارس

مشت های طلایی با جیب های خالی

علی جمشیدپور – خبرنیوز / منصور نامداری با 56 سال سن از سال 99 به سمت رئیس هیات بوکس استان فارس منصوب شده است. وی از 16 سالگی فعالیت ورزشی اش را آغاز کرده است و از سال 68 که ممنوعیت ورزش بوکس برداشته شد در مسابقات شرکت کرده است. نامداری همچنین داور ملی این رشته ورزشی نیز محسوب می شود.

*چگونه با بوکس آشنا شدید؟

از 13 سالگی کنگ فو کار می کردم و پس از نقل مکان از خوزستان به شیراز از طریق یکی از دوستانم که دایی اش بوکسور بود با این رشته ورزشی آشنا شدم و زیر نظر استاد چنگالی که یکی از قهرمانان بوکس ایران بودند تمریناتم را آغاز کردم. سپس سالیان سال شاگرد استاد نادری بودم.پس از آن در زمینه داوری و مربیگری فعالیت کردم.

*دلیل ممنوعیت بوکس در آن دوره چه بوده است؟

بعد از انقلاب چندین ورزش ممنوع اعلام شدند. شمشیر بازی، شطرنج و بوکس؛

دلیل ممنوعیت ورزش بوکس این بود که از نظر شرع و اسلام اگر دو نفر به هم صدمه وارد کنند شامل دیه می شود.

 پس از مدتی با بازنگری در این زمینه تمامی این رشته ها رفع ممنوعیت شدند.

*از چه سالی مربیگری و داوری را آغاز کردید؟

در سال 76 اولین دوره آموزش مربیگری بوکس در استان فارس با تدریس مرحوم کیهانی برگزار شد و در این دوره آموزشی حضور یافتم و به سمت مربیگری کشیده شدم.

2 سال بعد نیز در کلاس های داوری شرکت کردم.

*در زمانیکه سکان هدایت بوکس فارس را به دست گرفتید شرایط به چه گونه ای بود و هم اکنون چگونه است؟

4 شهرستان فعال داشتیم که امروز تقریبا به 15 شهرستان افزایش پیدا کرده است. همچنین 19 هیات فعال در استان فارس مشغول هستند.

از زمان شروع فعالیتم در هیات بوکس با کمک دوستان و همکاران در تلاش بودیم تا بوکس را بیشتر در معرض نمایش قرار دهیم.

جالب است که بگویم روزی که نائب رئیس هیات بوکس بودم و برای کاندیدا شدن برای سمت ریاست به اداره ورزش رفته بودم به من گفتند که بوکس فارس در رده 35 کشور قرار دارد که بنده با لبخند گفتم که چگونه وقتی 31 استان داریم در رده 35 کشور هستیم؟

سرانجام تلاش های تمامی کسانی که برای ورزش بوکس این استان از جان و دل مایه گذاشتند به ثمر نشست و طبق اعلام اداره ورزش و جوانان، بوکس استان فارس در رده هفتم کشور قرار دارد. همچنین بازیکن تیم ملی نونهالان و جوانان و چندین مربی شاخص در سطح کشور و آسیا از استان فارس هستند.

*حمایت مالی می شوید؟

به صراحت می گویم "خیر".

به این موضوع واقف هستیم که شرایط اقتصادی کاملا به هم ریخته است و تحریم ها علیه ایران معضلی اساسی است اما در این چند وقت اخیر و با برگزاری چندین اردوی تیم ملی و مسابقات متعدد هر چه خرج کرده ایم از جیب خودمان و هیات بوده است. این مشکلات مالی به شدت هیات و ورزش بوکس را تحت فشار قرار داده است و خواهشمندیم که صنایع و سرمایه گذاران خصوصی برای زنده نگه داشتن ورزش این استان ورود کرده و انگیزه دوچندانی به ورزشکاران و آینده سازان این مرز و بوم بدهند.

*در زمینه استعدادیابی چه فعالیت هایی داشته اید؟

جا دارد در این جا از جناب آقای صفری رئیس هیات بوکس شهرستان نورآباد و مسئول استعدادیابی استان تشکر ویژه داشته باشم. ایشان با اینکه مربی جوانان هستند اما در زمینه استعدادیابی بسیار موفق عمل کرده اند به شکلی که چند ماه گذشته ما موفق شدیم اردوی تیم ملی نونهالان را در شیراز و قیر و کارزین و انتخابی تیم ملی نونهالان را در کازرون برگزار کنیم.

همچنین در ورزش مدارس ورود کرده ایم تا بتوانیم از همان سنین پایین، استعدادها را شناسایی و برای رشد و پیشرفتشان برنامه ریزی کنیم اما تا بخواهیم همه برنامه ها را عملی کنیم به زمان و حمایت مالی احتیاج داریم.

*ورزش بوکس در بخش بانوان فعال است؟

خیر؛

در این بخش هنوز مجوز فعالیت صادر نشده است. البته در فدراسیون، مسئولین در تلاش برای اخذ مجوز فعالیت بانوان در رشته بوکس هستند که هنوز موفق به کسب مجوزی نشده اند.

*استقبال مردم از ورزش بوکس خوب است؟

در چند سال گذشته خیر. اما با فراگیر شدن در سطح استان، هم اکنون خیلی بهتر و بیشتر شده است.

به لطف خدا شرایط روز به روز برای این ورزش المپیکی رو به تعالی است.

*از دید عموم ورزش بوکس با ضربه های سنگینی که به طور مثال به ناحیه سر وارد می شود می تواند برای سلامتی افراد مخاطره آمیز باشد. توضیح می فرمایید؟

خب چیزی که واقف به آن هستیم این است که در ورزش حرفه ای آسیب دیدگی وجود دارد و اگر ورزشکار به صورت صحیح رشته ورزشی مربوطه را آموزش دیده باشد به ندرت آسیب دیدگی های شدید رخ می دهد.

البته این موضوع به داوران مسابقات ربط پیدا می کند که بسته به سابقه فعالیت داوری که دارند می توانند بر روند مسابقه نظارت کرده و از بروز حوادث و آسیب دیدگی ها جلوگیری کنند. در کل قوانین سخت گیرانه ای برای حفظ سلامتی ورزشکاران رشته بوکس وجود دارد که این موارد را در کلاس های داوری به کرات متذکر می شوند و تبحر داور از آنجایی مشخص می شود که هر دو بوکسور سالم به رینگ بیایند و سالم از رینگ خارج شوند.

صحبت پایانی؛

از تمامی کسانی که برای ورزش کشور و استان فارس بالاخص ورزش بوکس تلاش می کنند صمیمانه تشکر می کنم.