محققان دانشگاه استنفورد در همکاری با گوگل:طراحی یک دهکده مجازی که ساکنان آن ربات های هوش مصنوعی هستند!

محققان دانشگاه استنفورد به عنوان یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های جهان (واقع در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا) در یک همکاری با کمپانی گوگل از نخستین دهکده مجازی با ساکنان مجازی آن رونمایی کرده‌اند! البته منظور از ساکنان مجازی ، ۲۵ نمونه ربات هوش مصنوعی است که در این محیط مجازی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند! کار می‌کنند! و از هم اکنون برای جشن ولنتاین برنامه‌ریزی می‌کنند!

محققان دانشگاه استنفورد در همکاری با گوگل:طراحی یک دهکده مجازی که ساکنان آن ربات های هوش مصنوعی هستند!

اما جالب است بدانید محققان هدف از اجرای این پروژه را، خلق هوش مصنوعی‌هایی با قابلیت رفتارهای باورپذیر و شبیه به انسان بیان کرده‌اند!

در بیانیه‌ای که درباره این پروژه منتشر شده است، چنین آمده است:

"ربات‌ها با نام‌هایی مانند می و سام حدود ساعت ۶ صبح بیدار می‌شوند، برنامه صبحگاهی خود را شامل مسواک زدن، دوش گرفتن و خوردن صبحانه آغاز می‌کنند، به طور مستقل برای اتفاقات روزمره‌ی خود برنامه‌ریزی می‌کنند، درباره آخرین اتفاقات و شایعات شهر چت می‌کنند! برای مثال درباره انتخابات پیشِ رو به تبادل نظر می‌پردازند (حتی آن‌ها در نظرات خود پیرامون یک نامزد، اختلاف نظر داشتند)، و برای بزرگداشت رویدادهایی مانند مهمانی‌های روز ولنتاین کنار هم جمع می‌شوند و برای برگزاری جشن آماده می‌شوند..."

برای نمونه محققان یکی از ربات‌ها به نام ایزابلا را ترغیب کردند تا برای برگزاری یک مهمانی برنامه‌ریزی کند! و جالب این بود که دیگر ربات‌ها نیز به طور مستقل (و به صورت خودکار) شروع به پخش دعوت‌نامه، تزئین محل برگزاری و همچنین فراهم آوردن شرایط برای آشنایی مهمانان با یکدیگر کردند.

لازم به بیان است این تعاملات توسط هوش مصنوعی مولد و پردازش زبان طبیعی یا NLP - همان فناوری‌ای که ChatGPT از آن استفاده می‌کند- تسهیل می‌شود. این ابزارها به ربات‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا مکالماتی را ایجاد نمایند که بازتاب تعاملات انسانی است!

محققان دانشگاه استنفورد در تلاش برای ایجاد این توانایی در ربات‌های هوش مصنوعی هستند که بتوانند خاطرات و انعکاس آن‌ها را ذخیره نمایند! چرا که این اتفاق، کلید دستیابی به رفتارهای انسانی‌تر است. این توانایی به ربات‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا از تجربیات گذشته برای به اقدامات بهتر در آینده استفاده کنند؛ مانند یادآوری جزئیات مربوط به یک ربات هوش مصنوعی دیگر برای انتخاب یک هدیه تولد مناسب برای او!!!