متروپل‌های اهواز زیر ذره‌بین شورای شهر

متروپل‌های اهواز زیر ذره‌بین شورای شهر

هنوز امدادگران در آبادان مشغول آواربرداری بخش های فروریخته متروپل هستند که اهمیت بررسی وضعیت طرح های ساختمانی ناایمن و برنامه های پیشگیری به عنوان اولویت در دستور کار پنجاه و ششمین جلسه شورای شهر اهواز قرار گرفت و در آن بر تعیین تکلیف ساختمان های فاقد پایان کار به عنوان اولویت تاکید شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز روز دوشنبه در صحن علنی این شورا که با حضور کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان برگزار شد، گفت: ساختمان های فاقد پایان کار با همکاری سازمان نظام مهندسی به صورت فوری و اولویت دار شناسایی و مطالبه های قانونی از مالکان این ساختمان به طور جدی پیگیری و تعیین تکلیف شوند.

سیاوش محمودی با بیان اینکه متروپل، اهمیت تشدید نظارت ها را بار دیگر گوش زد کرد افزود: اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث احتمالی مشابه متروپل، وظایفی به عهده مسئولان شهری قرار می دهد که مدیریت شهری اهواز مصمم به عمل به وظایف قانونی خود در این زمینه است.

وی اظهار داشت: استحکام و مقاومت سازه ساختمان از ایمنی ساختمان از نظر آتش نشانی جداست و ساختمانی که ایمنی ندارد با ساختمانی که استحکام ندارد متفاوت است.

محمودی با بیان اینکه مشکلی در وضع قانون در کشور وجود ندارد بلکه مشکل اساسی در اجرای این قوانین است، ادامه داد: ارتباط میان شهرداری، نظام مهندسی و شهرسازی موجب سدکردن راه های گریز از قانون می شود.

وی اظهار داشت: آموزش ناظران و تیم های اجرایی، تشدید نظارت ها، بررسی ایمنی ساختمان ها، گودبرداری‌های ناایمن، کارآمدکردن کمیسیون ماده ۱۰۰ و توجه به ایمنی ساختمان ها از جمله موضوعاتی است که باید به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

محمودی با تقدیر از حضور پررنگ وایثارگرانه آتش نشانان اهواز در عملیات امدادرسانی به حادثه دیدگان متروپل ادامه داد: آتش نشانان اهواز مجاهدانه ۱۳ روز در آبادان مشغول کمک به آواربرداری و حادثه دیدگان ریزش ساختمان متروپل بود.

اصلاحیه های متعدد پروانه ساختمانی برای دور زدن قانون است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری با بیان اینکه متروپل نتیجه بی توجهی به ضوابط و قوانین مربوط به ساخت و ساز است گفت: طرح های زیادی در استان در حال احداث است که در صورت نداشتن نظارت لازم امکان تکرار خطاهای متروپل در روند احداث آن وجود دارد.

هدایت الله زارع زاده با بیان اینکه احداث ساختمان های بدون پروانه و طی نکردن اخذ مجوزهای قانونی یکی از آسیب های جدی ساخت و ساز شهری است اظهار داشت: اگر چه این موضوع در شهر اهواز انگشت شمار است ولی همین تعداد اندک نیز زنگ خطری جدی در این شهر است.

وی با تاکید بر اینکه بهره برداری از ساختمان های فاقد پایان کار وجاهت قانونی ندارد عنوان کرد: چندین مجتمع تجاری بزرگ و ساختمان با اهمیت بسیار زیاد فاقد پایان کار در شهر اهواز وجود دارد که مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

زارع زاده افزود: با استدلال درآمدزایی، مجوزهای متعددی برای بلندمرتبه سازی در اهواز داده شده است که تعداد طرح های بلند مرتبه نیمه کاره در این شهر چندین برابر طرح های ساخته شده است و این در حالی است که ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور دارای ضوابط خاص است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: برخی پروانه های ساختمانی بیش از ۶ بار اصلاحیه خورده اند که بخش زیادی از این اصلاحیه ها برای دور زدن قانون بوده است که باید صدور اصلاحیه ها محدود و ضابطه‌مند شود.

وی افزود: ماموران بازدید و کارشناسانی که وظیفه نظارت بر روند احداث ساختمان ها را دارند به دلیل گزارش های نادرست از روند ساخت و سازها نقش مهمی در عمده تخلفات ساختمانی شهر اهواز دارند.

حکم‌های تخریب صادر شده توسط دیوان عالی تغییر می‌کند

دبیر دوم شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این جلسه با بیان اینکه در بخش آموزش تخصصی و دانش فنی ضعف جدی در سیستم آموزش مهندسان کشور وجود دارد گفت: سازه های ساختمانی توسط عوامل غیرمتخصص انجام می شود و این در حالی است که باید احداث این سازه ها توسط نیروهای آموش دیده انجام شود.

عادل شیشه گری ادامه داد: به کارگیری کارگران آموزش دیده و دارای مدرک، ریشه یابی آمار بالای حوادث ناشی از گاز در اهواز، گودبرداری های ناایمن و خطر رها کردن این گودها برای ساختمان های مجاور و همچنین رها سازی ساختمان های نیمه کاره متعدد در سطح شهر از جمله موضوعاتی است که باید به صورت جدی پیگری شود.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه مشترک با دستگاه قضا برای برخورد قاطع با متخلفان ساخت و ساز افزود: حکم‌های تخریب صادر شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ در عمل توسط دیوان عالی کشور نقض و به پرداخت جریمه نقدی تغییر می کند که باید ضرورت های فنی حکم تخریب به درستی برای قضات دیوان عالی تشریح شود.

۴۰۹ ساختمان ناایمن از نظر آتش نشانی در اهواز وجود دارد

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به آمار ساختمان های خطرناک این شهر افزود: ۴۰۹ ساختمان ناایمن با وضعیت خطرناک، یک هزار و ۲۵۰ ساختمان با ناایمنی متوسط و ۴۴۶ مورد ساختمان با ناامنی کم در اهواز وجود دارد.

وی ادامه داد: سیتی سنتر مهزیار، پاساژ فردوسی، سیتی سنتر خلیج فارس، پاساژ کارون، بیمارستان رازی، بیمارستان امیرکبیر، بیمارستان سلامت، پارکینگ طبقاتی مهزیار، پاساژ علیاری و فرهنگسرای سینما از جمله مکان‌های ناایمن با وضعیت خطرناک در اهواز هستند.

قنبری با انتقاد از جمع آوری تجهیزات اطفاء حریق دستگاه های اداری اهواز افزود: با توجه به زمان بر بودن اعلام ماموریت به آتش نشانان تا رسیدن به محل وقوع حادثه، جمع آوری تجهیزات آتش نشانی از ادارات خطرناک و موجب گسترده خسارات در صورت بروز حادثه می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از ساختمان های اهواز وضعیتی بسیار بدتر از متروپل دارند، خاطرنشان کرد: اکثر بیمارستان ها و هتل ها و تمام ساختمان های اداری اهواز از نظر ایمنی وضعیت حاد و خطرناکی دارند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز وضعیت کنونی سیتی سنتر مهزیار اهواز را فاجعه دانست و ادامه داد: پارکینگ سیتی سنتر مهزیار از نظر ایمنی بسیار در وضعیت خطرناکی قرار داد و اگر اتفاقی مشابه متروپل در این سازه اتفاق بیفتد به دلیل حجم بالای تردد و موقعیت خاص آن جان صدها تن به خطر می افتد.

وی افزود: مجتمع دو هزار واحدی نفت واقع در منطقه هشت شهرداری هیچ مراجعه اولیه جهت تاییدیه به سازمان آتش نشانی نداشته اند و این در حالی است که این ساختمان ها در شرف بهره برداری است.

قنبری با بیان اینکه اهواز تنها کلانشهری است که لوازم اعلام حریق در آن کرایه داده می شود گفت: لوازم اعلام حریق برای تاییدیه آتش نشانی کرایه داده می شود و پس از بازدید آتش نشانی و اخذ مجوزهای لازم، این تجهیزات جمع آوری و به ساختمان دیگر برای کسب وجوز کرایه داده می شود.

ادعای آمار ساختمان‌های ناایمن در اهواز در صورت عدم اثبات پیگیرد قانونی دارد

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهوازنیز در این جلسه با انتقاد از برخی آمارها از تعداد بالای ساختمان‌های ناایمن در اهواز اظهار کرد: این که در این جلسه ادعا شود که ۳۶۰ ساختمان شبیه متروپل در اهواز وجود دارد، ادعایی است که اگر نتوان آن را اثبات کرد می‌توان به دلیل ایجاد جو ناامنی در شهر باید پیگرد قانونی شود.

غلامرضا شانه سازان با بیان اینکه متروپل را معماری پایین نیاورد بلکه نقص در سازه آن را پایین کشید، افرود: مسئولان و مدیران شهرداری در ارائه آمار از ساختمان‌های ناایمن اهواز باید با دقت عمل کنند چرا که اگر نتوانند ثابت کنند باید پاسخگو باشند.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: آمار ارائه شده مسئولان شهری در مورد تعداد ساختمان های ناایمن در اهواز اگر درست است باید مدیران شهرداری پاسخگو ضعف نظارت بر این ساختمان ها باشند.

شانه سازان خاطرنشان کرد: ارائه آمار از تعداد بالای ساختمان های ناایمن با وضعیت حاد و خطرناک در اهواز در حالی که مهمترین ضعف این ساختمان نقص در اجرای سیستم آتش نشانی است، مقایسه این ساختمان ها با متروپل که دارای سازه ناایمن بوده است، کارشناسی و درست نیست.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ در برابر تخلفات ساختمانی بازدارنده نیست گفت: مشکلات و خلاهای قانونی ساخت و ساز در شهر معلوم است که باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند متروپل رفع این نواقص را به طور جدی در دستور کار داشت.