مادرید میزبان خیابان‌های معطر اما جنجال‌برانگیز

مادرید طی روزهای اخیر به بازسازی خیابان‌های شهر با آسفالت‌های معطر به رایحه درختان میوه به‌ویژه انبه پرداخته است که عطر آن خوشایند همه نیست و اعتراض بسیاری از ساکنان را برانگیخته است که خواستار درختان واقعی به‌جای رایحه آن‌ها هستند.

مادرید میزبان خیابان‌های معطر اما جنجال‌برانگیز

مطالعه‌ای در اتحادیه اروپا نشان داد که افزایش پوشش درختان به ۳۰ درصد در شهرهای اروپایی می‌تواند مرگ‌ومیر مرتبط با اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش دهد (پدیده‌ای که طی آن گرما بین ساختمان‌های بلند محبوس و توسط آسفالت و بتن جذب می‌شود) و در حالی که اروپا با تابستان دیگری سرشار از موج‌هایی گرما مواجه است، درختان بیش از هر زمان دیگری برای کاهش پیامدهای مرگبار این گرما مهم هستند.

پایتخت اسپانیا در اقدامی عجیب، بازسازی بلندپروازانه صدها خیابان را با استفاده از آسفالت‌های معطر به رایحه میوه‌های گرم آغاز کرده است. شهرداری مادرید طی دو سال گذشته تقریباً ۹ هزار درخت را قطع کرده است، حال آن‌که ثابت شده درختان محیط‌های شهری را خنک می‌کنند و نیازی اساسی برای مادرید محصور در خشکی محسوب می‌شوند.

خیابان‌هایی با رایحه میوه

بازسازی آسفالت خیابان‌های مادرید با بهره‌گیری از عطر میوه در روزهای اخیر با پیچیدن رایحه عجیب‌وغریب انبه در یکی از خیابان‌های مرکز پایتخت اسپانیا همراه بود. این رایحه به حدی قوی بود که به ساکنان و عابران احساس سرگیجه می‌داد، با این حال افزودن عطر میوه به آسفالت بخشی از عملیات گسترده بازسازی آسفالت مادرید برای بهبود وضعیت ۳۲۳ جاده شهر است. ساکنان معترض شده‌اند که چرا شورای شهر با وجود علم به مزایای درختان در خنک کردن هوا در طول تابستان به‌ویژه برای شهری محصور در خشکی هم‌چون مادرید، به جای کاشت درختان میوه واقعی تنها از عطر آن‌ها بهره می‌گیرد.

فراتر از رایحه‌ای که برای همه جذاب نیست، بعضی از ساکنان مادرید تصمیم شورای شهر مبنی بر ممانعت از کاشت درختان میوه به جای استفاده از عطر آن‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

شورای شهر مادرید در پاسخ به این نقدها از جایگزینی پنج‌هزار درخت با درختان قطع‌شده ظرف دو سال خبر داد، با این حال معترضان اظهار کردند که ۹۰ درصد از این درختان تنها در دو ناحیه حومه‌ای شهر متمرکز شده است و بسیاری از مناطق هیچ درختی ندارند، حال آن‌که درختان به‌عنوان نوعی سیستم تهویه هوای طبیعی عمل و نوعی ریزاقلیم خنک‌کننده ایجاد می‌کنند. زیر سایه درختان دما تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد کمتر از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. اعتراضات تاکنون تغییری در روند بازسازی آسفالت‌های خیابان‌های مادرید ایجاد نکرده است.