قاچاق سیمان؛ از رکود اقتصادی تا رقص میلیون‌ها دلار در بازارهای سیاه

قاچاق سیمان؛ از رکود اقتصادی تا رقص میلیون‌ها دلار در بازارهای سیاه

در حالیکه صادرات سیمان و کلینکر مطابق آمار سندیکای کارفرمایی صنعت سیمات در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵.۱ میلیون تن اظهار شده است اما آمار گمرک تنها از صادرات ۱۳ میلیون تن سیمان حکایت دارد.

هرچند این اختلاف ۱۶ درصدی آمار سندیکای سیمان و گمرک ممکن است به دلیل یک خطای آماری باشد اما این شائبه نیز وجود دارد که بخشی از صادرات سیمانی‌ها بدون نظارت گمرک و در قالب اقدامی موسوم به قاچاق صورت پذیرد.

موضوع اختلاف آمار صادرات سیمان بین اعلامات سندیکا و آمار گمرک بیشتر از یک مسئله آماری به نظر می‌رسد. این اختلاف، که به نسبت ۱۶ درصد است، احتمالا نشانه‌ای از وجود فعالیت‌های غیرقانونی و قاچاق در صادرات سیمان می‌باشد.

آمار گمرک که تنها از صادرات ۱۳ میلیون تن سیمان گزارش داده است، احتمالا ناشی از نقص در نظارت و کنترل بر مرزها و ورودی‌های کشور است. این موضوع امکان قاچاق سیمان را به شدت تقویت می‌کند، زیرا بخشی از صادرات به صورت غیرقانونی و بدون نظارت گمرکی انجام می‌شود.

از سوی دیگر، برخی از افراد ممکن است با استفاده از این فرصت، ارزهای به دست آمده از صادرات را در بازار آزاد به فروش برسانند، که این نیز می‌تواند انگیزه اصلی برای انجام فعالیت‌های قاچاقی در زمینه صادرات سیمان باشد.

به طور کلی، قاچاق سیمان تأثیرات گسترده‌ای را بر اقتصاد صنهت ساختمان دارد. این فعالیت غیرقانونی می‌تواند به کاهش درآمدهای دولت و تخریب بازار کار منجر شود. علاوه بر این، از دیدگاه اجتماعی، فعالیت‌های قاچاقی می‌تواند به ترویج فرهنگ فساد و عدم اعتماد به قوانین منجر شود.