سیل، اروپا را درنوردید / شهر یونانی نصف شد

طوفان‌های سهمگین بخش‌هایی از بلغارستان، یونان و ترکیه را با بارش شدید باران درنوردیده و سیل باعث کشته ۱۴ نفر از ساکنان و گردشگران، ویران شدن جاده‌ها و تخلیه منازل شده است.

سیل، اروپا را درنوردید / شهر یونانی نصف شد

بروز طوفان و سیل در ترکیه، یونان و بلغارستان موجب کشته و ناپدیدشدن بسیاری از افراد و آسیب به زیرساخت‌های شهری شده است.

علی یرلیکایا، وزیر امور داخلی ترکیه گفت که عملیات جست‌وجو و نجات ادامه دارد و متعهد شد از خانواده‌های ساکن در مناطق سیل‌زده حمایت مالی کند.

دفتر فرمانداری استانبول در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۲۵ کیلوگرم باران در هر مترمربع در کمتر از شش ساعت به استانبول رسیده است که این میزان برابر با مقداری است که بزرگترین شهر ترکیه معمولاً در ماه سپتامبر ممکن است داشته باشد.

در ترکیه، صدها نیروی اورژانس و امداد هنوز با پیامدهای سیل روز چهارشنبه درگیر هستند. به گفته مقامات ترکیه، سیل به بیش از ۱۷۵۰ خانه و فروشگاه در استانبول آسیب رسانده است و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.

طوفان شبانه که به دنبال تابستان خشک غیرمعمولی رخ داد، خیابان‌ها و ایستگاه‌های این شهر را مملو از آب‌های روان کرده و ماشین‌ها و غرفه‌های بازاری شهر را با خود برده است.

سیل و آتش‌سوزی در یونان

واسیلیس کیکیلیاس، وزیر بحران آب‌وهوا و حفاظت مدنی یونان نیز پس از جلسه اضطراری کابینه گفت: «این شدیدترین پدیده از نظر حداکثر میزان بارندگی در یک دوره بیست‌وچهارساعته از زمان شروع ثبت رکورد در این کشور است

بارندگی‌های بی‌سابقه این هفته، منطقه مرکزی یونان را درنوردیده است و به دنبال آن برق و آب لوله‌کشی هزاران خانوار قطع شده است.

نخست‌وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، آتش‌سوزی‌ها و طوفان‌ها را عامل بحران آب‌وهوا دانست، در حالی که ادعا کرد دولت راست میانه او در واکنش به آتش‌سوزی‌ها «به وضوح همه‌چیز را آنطور که می‌خواسته، مدیریت نکرده است.»

سیل در یونان به دنبال مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌های سهمگین در تابستان امسال رخ داد که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر و به از بین رفتن بخش‌های عظیمی از پارک ملی دادیا در این کشور شد.

این آتش‌سوزی که به عنوان «مگافایر (ابرآتش)» طبقه‌بندی شده است، ۸۱ هزار هکتار از زمین‌های جنگلی را که توسط آژانس اروپایی (Natura ۲۰۰۰) محافظت می‌شود، از بین برد که تقریباً نیمی از کل منطقه‌ای است که از آغاز تابستان در یونان در آتش‌سوزی‌های جنگلی سوخته است.

اداره کل آتش‌نشانی یونان روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از دو هزار تماس برای کمک در ۲۴ ساعت دریافت کرده است. یکی از مناطقی که به شدت آسیب دیده بود، شهر ولس بود، جایی که ویدئوها نشان می‌دهد خیابان‌ها را آب گرفته، درختان ریشه‌کن شدند و ماشین‌ها در سواحل سرازیر شده‌اند.

شهردار ولس اعلام کرده است که آسیب به جاده‌ها و پل‌ها به قدری زیاد بوده است که این شهر عملاً نصف شده است و سیلاب مانع تلاش برای تعمیر شبکه‌های لوله‌کشی شهر شده است. بارش شدید باران در دیگر مناطق یونان باعث تخلیه چندین روستا و ممنوعیت تردد در شهرهایی مانند تریکالا شد.