رهبران و موانع توسعه شهرهای هوشمند در بریتانیا

شهرهای هوشمند در حال تکامل هستند، اما پیش از آن لازم است گام‌هایی برای تقویت اعتماد ساکنان برداشته شود که حفاظت از داده‌ها بزرگ‌ترین نگرانی آن‌ها است.

رهبران و موانع توسعه شهرهای هوشمند در بریتانیا

بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌های رهبران شهرهای هوشمند انجام‌گرفته در بریتانیا اینترنت 5G در حال حاضر گسترده‌ترین فناوری هوشمند در دسترس بریتانیا (۵۴ درصد از پاسخ‌دهندگان) است و هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با کسب آمار ۴۲ و ۳۷ درصد در نظرسنجی به ترتیب پس از آن قرار دارند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که نگرانی‌های امنیتی داده‌ها مانع از توسعه شهرهای هوشمند در این کشور می‌شوند.

فناوری‌های رهبر در زندگی هوشمند

نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در راستای شناسایی رهبران شهرهای هوشمند در بریتانیا، ۱۰۵۸ ساکن این کشور را مورد بررسی قرار داد تا دریابد چه فناوری‌هایی در سرتاسر این کشور باعث گسترش زندگی هوشمند می‌شوند و این فناوری‌ها چگونه مورد استقبال قرار می‌گیرد. این نظرسنجی نشان داد که شهرهای هوشمند در حال تکامل هستند، اما باید گام‌های مهمی برای تقویت اعتماد و پذیرش ساکنان برداشته شود.

شهروندان مورد بررسی در کنار اینترنت 5G، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا همچنین بیومتریک (۳۵ درصد)، فناوری‌های ارتباطی اطلاعات (۳۲ درصد)، فن‌آوری‌های جغرافیایی هم‌چون نقشه‌برداری GPS (26 درصد)، بلاک چین (۲۳ درصد) و رباتیک (۱۷ درصد) را از دیگر فناوری‌های شهر هوشمند دانستند

سه چالش اصلی مربوط به استفاده از فناوری‌های هوشمند از نظر آن‌ها نیز حفاظت نشدن از داده‌ها (۶۲ درصد)، افزایش نظارت (۴۹ درصد) و غیر مادی شدن یا از دست دادن تماس انسان‌ها با یکدیگر (۴۲ درصد) بود

به عبارت ساده‌تر، حفاظت از داده‌ها در مواجهه با فناوری‌های شهر هوشمند، دغدغه اصلی ساکنان بریتانیا است. از آنجا که شهرهای هوشمند به استفاده از حجم زیادی از داده‌ها از منابع مختلف وابسته هستند، شرکت‌ها و سایر مقامات شهری باید هر تلاشی را به کار گیرند تا به ساکنان اطمینان دهند داده‌های آن‌ها به شیوه‌ای مسئولانه و قانونی جمع‌آوری می‌شود

به‌طور خاص در مجموع ۶۹ درصد از پاسخ‌دهندگان «کاملاً» یا «به‌شدت» نگران حملات سایبری و باج‌افزار در صورت نقض داده‌ها بودند و تقریباً نیمی از آن‌ها (۴۵ درصد) بر این باورند که فقدان مقررات و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی داده‌ها بزرگ‌ترین مانع برای توسعه شهر هوشمند است.

نیمی از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی نیز اعلام کردند که تمایل دارند به منابع آموزشی رایگان دسترسی داشته باشند تا نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتالی را بیاموزند که ممکن است در شهرهای هوشمند با آن‌ها مواجه شوند. در واقع آن‌ها معتقدند که آموزش‌های استفاده از برنامه‌های مورد نیاز در شهرهای هوشمند باید رایگان یا مقرون‌به‌صرفه باشد.