راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با سرما

گذراندن زمستان به‌ویژه در شهرهای سردسیر بسیار دشوار است، به همین دلیل تعدادی از این شهرها برای تسهیل عبور از این فصل سرد به پیاده‌سازی راهکارهایی از برنامه‌ریزی برای آفتاب زمستانی تا اجرای سیستم گرمایش زیرجاده‌ای برای گرم ماندن در دل سرما پرداخته‌اند.

راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با سرما

شهرهای جهان در فصل سرما همواره با چالش‌های متعدد و منحصربه‌فردی برای استفاده از امکانات و فضاهای شهری خود در طول ماه‌های یخ‌بندان زمستانی مواجه بوده‌اند. تاکتیک‌های طراحی این امکان را به شهرهای سرد می‌دهد که هیچ مشکلی برای مطبوع نگه داشتن دمای شهر نداشته باشند. در این میان چندین اصل طراحی وجود دارد که به شهرهایی با هوای سرد کمک می‌کند در طول زمستان نیز بتوانند از تمام امکانات خود بهره ببرند. سانفرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا از جمله شهرهایی است که برنامه‌ریزی دقیقی را برای مقابله با سرما انجام داده است.

برنامه‌ریزی برای آفتاب زمستانی / سانفرانسیسکو، مقررات نور خورشید

مناطق آفتاب‌گیر، محبوب‌ترین مکان‌ها در هر شهری هستند اما در دستیابی به آن‌ها در ماه‌های تاریک و زمستانی سخت است. مسئولین باید با توجه به نیاز مردم به نور خورشید در کل سال، از ابتدای طراحی فضاهای شهری برای خورشید زمستانی برنامه‌ریزی کنند. به حداکثر رساندن دسترسی به نور خورشید در زمستان کلید ایجاد فضاهایی است که موردپسند و توجه مردم قرار می‌گیرد.

سانفرانسیسکو در سال ۱۹۸۴ به تصویب یک قانون تاریخی با عنوان «مقررات نور خورشید» پرداخت که هدف آن به‌ویژه محافظت از پارک‌های شهر در برابر سایه‌های ساختمان‌های جدید است. در واقع ساختمان‌ها باید طوری طراحی شوند که آفتاب زمستانی به مناطق اطراف آن‌ها تابیده شود.

ایجاد میدان‌هایی برای مقابله با باد / سانفرانسیسکو، بادشکنی از جنس درختان بزرگ

باد در ماه‌های زمستان باعث می‌شود تا هوای سرد ۱۰ تا ۲۰ درجه سردتر از آنچه که هست احساس شود. شهرهای می‌توانند برای مقابله با این مسأله از الگوهای خیابانی و سازه‌هایی استفاده کنند که جلوی باد را می‌گیرد. این طرح بیش از ۱۰۰ سال پیش توسط ارتش ایالات متحده در سانفرانسیسکو پیاده‌سازی شد. ارتش برای محافظت از افسران ساکن بیش از ۳۰۰ هکتار از درختان بزرگ را به‌طور استراتژیک کاشت که از نفوذ بادهای شدید به منطقه جلوگیری می‌کرد. این طرح نیز در جزیره موسوم به «گنج» سانفرانسیسکو به مرحله اجرا درآمد و در آن درختان و ساختمان‌ها به شیوه‌ای هوشمندانه کاشته و بنا شده است تا از وزش باد جلوگیری کنند.

تورنتو نیز در طرحی مشابه، به جزیره‌ای مجهز شده است که پیش از ساخت آن طراحان به تجزیه‌وتحلیل الگوهای باد غالب در جزیره پرداختند و برای محافظت از آن خیابان‌ها و میدان‌هایی را برای مقابله با بادهای خشن زمستانی طراحی کردند. خیابان‌های این منطقه به‌گونه‌ای پیچ‌وتاب‌خورده طراحی شده‌اند تا باد به نوعی در زوایای شهری به دام بیفتد و مناطق در ماه‌های سخت زمستان نیز از هوای مناسب بهره ببرند.