راه‌اندازی سامانه «خدمات الکترونیک قضایی من» در راستای تحقق عدالت الکترونیک

گفت و گو با معاون قضایی، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس

راه‌اندازی سامانه «خدمات الکترونیک قضایی من» در راستای تحقق عدالت الکترونیک

مرجان دهقانی/ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با محوریت تسهیل در مراجعات عموم مردم و اهدافی از قبیل کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، صرفه‎جویی در وقت و هزینه، شفاف‌سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت، افزایش رضایت‌مندی مردم از قوه قضائیه و استفاده از فرصت‌های برابر با رفع موانع اداری به منظور جلوگیری در اتلاف زمان، ايجاد شده‌اند.

 شناخت سامانه خدمات قضايي من، چگونگی استفاده شهروندان از این سامانه و نحوه رسیدگی به شکایات بهانه‌ای بود تا با معاون قضایی، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس به گفت‌وگو بنشینیم و از چند و چون این سامانه باخبر شویم.

علی مومن حسین‌پور با بیان این‌که شهروندان مي‌توانند بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مجتمع‌های قضایی، از خدمات قضایی برخوردار شوند، گفت: خدمات ارائه‌شده بر اساس نوع شخص متفاوت است.

 وي با اشاره به این‌که امکانات سامانه «خدمات الکترونیک قضایی من» برای عموم مردم رایگان است، افزود: کلیه خدمات قابل ارائه به اشخاص حقیقی از قبیل ابلاغ الکترونیک، اطلاع‌رسانی پرونده، نوبت‌دهی و درخواست‌ها از طریق این سامانه قابل دسترس است.

معاون قضایی دادگستری فارس در توضیح بیشتر این سامانه اظهار داشت: اين سامانه در واقع پل ارتباطي بين مردم و قوه قضائيه است كه مجموعه‌ای از خدمات را ارائه مي‌کند.

حسین‌پور با بیان این‌که در حال حاضر 29 خدمت از طریق این سامانه ارائه مي‌شود، تشریح کرد: ابلاغ الكترونيك قضايي، گواهي عدم سوءپيشينه، نوبت‌دهي قضايي، اطلاع‌رساني پرونده‌ها، ثبت شكواييه سرقت، فهرست واحدهاي قضايي، فهرست دفاتر خدمات قضايي و... از جمله این خدمات است.

این مقام مسئول هدف از راه‌اندازي این سامانه را دسترسی آسان به خدمات قوه قضائیه خواند و ادامه داد: به این ترتیب شهروندان با مشكلاتي مثل ترافيك و صرف زمان روبه‌رو نخواهند شد و با هزينه مالي كمتر و در مدت‌زمان كوتاه‌تري بدون نياز به مراجعه به دفاتر خدمات قضايي و مراجع ذي‌صلاح، خدمات مورد نظر را ساده‌تر دريافت خواهند کرد.

 معاون قضایی دادگستری فارس در خصوص چگونگی استفاده از سامانه توضیح داد: هر شخصي كه در سامانه ثنا ثبت‌نام كرده باشد، با كدملي و رمزي كه دارد مي‌تواند از طريق تلفن همراه يا كامپيوتر متصل به اينترنت وارد اين سامانه شود. حسین‌پور با بیان این‌که هنوز اپلیکیشن خاصی برای این سامانه راه‌اندازی نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر فقط از طريق سايت به آدرس myadliran.ir مي‌توان اقدام به ورود به اين سامانه کرد.

وی در پاسخ به این‌که پركاربردترين خدمات این سامانه چه مواردی است، گفت: این موضوع به نياز اشخاص بستگی دارد؛ ممكن است از هركدام از خدمات موجود در سامانه استفاده شود.

 معاون قضایی، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس با تاکید بر این‌که بعضي از خدمات ارائه‌شده در اين سامانه مانند فهرست واحدهاي قضايي و دفاتر خدمات قضايي جنبه اطلاع‌رساني دارد، افزود: بسیاری از خدمات موجود در اين سامانه نيز گذرهاي ميان‌بري براي كاربر ايجاد مي‌كند كه در صورت نياز از منزل و از هر جاي ديگر بتواند به عنوان مثال شكواييه سرقت ثبت كند يا از طريق گزينه نوبت‌دهي قضايي، نوبت خود را دریافت نماید.

 وی به ليست خدمات موجود در سامانه ابلاغ الكترونيك قضايي نیز اشاره كرد و توضيح داد: گزينه ابلاغ الكترونيك قضايي در واقع لينكي به سامانه ابلاغ الكترونيك است كه شخص مي‌تواند تمامي ابلاغيه‌هاي مربوط به خود را ببيند و گاها پيامك‌هايي كه براي اشخاص ارسال مي‌‌شود، صحت پيامك ارسالي را بدون اين‌كه بر روي لينك موجود در پيامك كليك كند، از طريق ورود به اين سامانه مشخص نمايد.

 حسین‌پور با تاکید بر این‌که به این ترتیب از امکان كلاهبرداري احتمالي جلوگيري خواهد شد، گفت: کاربر در صورت مراجعه به این سامانه به صحت پیام‌ها پی خواهد برد.

معاون قضایی دادگستری فارس در رابطه با نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیان کرد: ثبت دادخواست‌های بدوی حقوقی و خانواده، ثبت شکایت کیفری، ثبت پرونده‌های شورای حل اختلاف، ثبت لایحه، اظهارنامه (اخطار قانونی)، پیگیری ابلاغ الکترونیکی و پیگیری آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و یا پیگیری زمان تشکیل دادگاه از جمله خدماتی است که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مردم ارائه می‌شود.

وی در رابطه با ارائه خدمات بیشتر این سامانه به شهروندان نیز گفت: تلاش مي‌كنيم در راستاي بهره‌مندي بهتر مردم، تمامي خدمات اداري و نه قضايي كه طبق قانون مجاز هستند، در بستر اينترنت به شهروندان ارائه شود و در آينده نزديك از طريق سامانه‌هاي متعدد در دسترس عموم قرار گيرد.

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان این‌که سامانه‌های ثنا، عدل ایران و سجل زیرمجموعه خدمات قضایی من هستند، اظهار داشت: از مزیت‌های دیگر این سامانه بارگذاری مدارکی است که قابل جعل و حذف نیست.