راستي آزمايي احياي واحدهاي صنعتي نيمه راکد در فارس کليد خورد

رئيس امور معادن فارس: از 190 واحد معدني غيرفعال استان، 14 معدن فعال شد

راستي آزمايي احياي واحدهاي صنعتي نيمه راکد در فارس کليد خورد

فاطمه ايزد‌ي/چند وقت پيش نماينده عالي دولت در فارس از خروج 220 واحد توليدي، صنعتي و گلخانه اي از رکود خبر داد و تأکيد کرد که اين واحدها به چرخه فعاليت بازگشته اند. با اين حال اما برخي بر اين باور بودند که اين مسأله در هاله اي از ابهام است و اساساً اين اتفاق رخ نداده و مسئولان ارشد فارس تنها با اعداد بازي مي کنند حتي در نشست اخير اصحاب رسانه با معاون اقتصادي فارس، اين مسأله از سوي يکي از رسانه ها مطرح شد و رئيس سازمان صمت فارس و معاون اقتصادي استاندار قول دادند که در حضور رسانه ها اين موضوع، راستي آزمايي شود. در عين حال ديروز اين مسأله با حضور اصحاب رسانه و چند تن از معاونان صنعت، معدن و تجارت در اين سازمان، راستي آزمايي شد و در تماس هاي تصادفي با برخي واحدهاي توليدي که در گذشته راکد بودند، وضعيت فعلي آنها مشخص شد. ليست تماس 41 واحد توليدي راکد و نيمه فعال که در حال حاضر به چرخه فعاليت بازگشته اند مورد بهره برداري قرار گرفت و معاونت هاي سازمان صمت و برخي اصحاب رسانه با مديران عامل اين واحدها تماس گرفتند تا از شرايط آنها مطلع شوند. بر همين اصل بايد راستي آزمايي مي شد که آيا اين تعداد از واحدهايي که توسط استاندار فارس، احياي آنها رسانه اي شده فعال شده اند يا خير؟! هر چند نماينده و خبرنگار رسانه اي که خواستار اين راستي آزمايي شده بودند در جلسه حضور نداشتند اما طي تماس با برخي واحدها مشخص شد که اين بنگاه ها اگرچه بعضا به طور طبيعي با مشکلاتي روبه رو هستند اما يا با حمايت سازمان صمت و يا با اتکا به خود سرپا شده اند و به چرخه توليد برگشته اند.  از واحدهايي که در زمينه توليد ترشيجات فعال هستند گرفته تا واحد توليدي آب معدني، روکش فلزات و چند شرکت معدني، راستي آزمايي شدند و مديران عامل آنها فعال شدن مجدد اين واحدها را تاييد کردند.اگرچه برخي واحدهاي معدني علي رغم خروج از رکود هنوز مشکلاتي داشتند اما مهدي تقيه، رئيس امور معادن فارس تأکيد کرد که بازار فروش در بخش معدن، حرف اساسي را مي زند و تمام کوه هاي فارس، قابليت شن و ماسه دارند و بازاريابي موجب فروش خوب آنها مي شود.

رئيس امور معادن فارس با بيان اينکه برخي معادن فارس به مزايده گذاشته شده و براي فعال شدن دوباره آنها تلاش هايي صورت گرفته، يادآور شد که در سال گذشته از 190 معدن غيرفعال در فارس، 14 معدن با تعامل و تلاش هاي لازم از رکود خارج شدند.

سيدرضا ساداتي، معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صمت فارس نيز تأکيد کرد که واحدهاي فعال در حين فعاليت با مشکلاتي در حوزه دستگاه هاي اجرايي و خدمات رسان روبه رو هستند و اولويت ما حفظ وضعيت موجود است. ساداتي به فعاليت واحدهايي که زير ظرفيت کار مي کنند نيز گريز زد و با اشاره به اينکه اين بنگاه ها با مسائلي همچون امهال بدهي مواجه هستند، اذعان داشت که در حوزه فعال سازي واحدهاي راکد، کار سخت تر است. به گفته وي اگرچه براي کارخانه هاي بزرگي همچون قند ممسني، آزمايش و امثالهم جلسات متعددي جهت رفع مشکلات آنها برگزار شده و سرمايه کلان نيز در آنها شکل گرفته و بستر براي توليد، فراهم است اما ابعاد حقوقي، مالکيتي و مسائل جنبي مانع خروج آنها از رکود گرديده است. معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صمت فارس با اشاره به فعاليت بيش از 680 واحد صنعتي در داخل و خارج از شهرک صنعتي، تأکيد کرد که برخي واحدها در حد يک سوله هستند و ماشين آلات ندارند. ساداتي با گريز به منحني عمر محصول و ايجاد زيرساخت به عنوان مهم ترين سرمايه، گفت که تلاش ما اين است که اين واحدها در قالب زنجيره ها به چرخه توليد بازگردند و از زيرساخت ها به نحود مطلوب بهره برداري شود.