دکتر موبایل!

پنجمین کنگره بین المللی سلامت همراه در شیراز برگزار می شوند

دکتر موبایل!
مردم نسبت به معتبر بودن اپلیکیشن ها و سایت های سلامت محور مطمئن شوند

سهیلا رفیعی نژاد/با اینکه درصد قابل توجهی از مردم به نوعی با تلفن همراه شان زندگی می کنند و حتی این وسیله دیجیتال را با خود به تختخواب می برند و همه ضررهای استفاده بیش از حد بلاانکارش را پذیرفته اند اما می توان از این وسیله برای ارتقای سطح سلامت هم بهره برد.

در عین حال برخی سایت ها و اپلیکیشن های نامعتبر دقیقا خلاف هدف سلامت همراه عمل می کنند؛ حالا از روی ناآگاهی یا به قصد گرم کردن بازار فروش محصولات خود، بازار گرمی می کنند. در همین باره عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزاری کنگره بین المللی سلامت همراه در تاریخ های 4 تا 6 بهمن ماه جاری در شیراز خبر داد.

 دکتر سید جلیل معصومی گفت: هدف از برگزاری«کنگره بین الملی سلامت همراه» این است که از سیستم های دیجیتال چون موبایل و تحت وب در راستای بهبود سلامت مردم استفاده کنیم.

 او افزود: در این باره قصد داریم فناورانی که این محصولات و اپلیکیشن ها و محصولاتی که سرویس های حوزه سلامت را به صورت آنلاین ارایه می دهند و این قبیل اپ ها را تولید کرده اند؛ به مردم کشور و استان بشناسانیم.

دبیر کنگره عنوان کرد: در همین باره شرکت های دانش بنیان، مردم، پرسنل دانشگاه، اساتید دانشگاه و پزشکان در این کنگره حضور دارند و امیدواریم فضای مطلوبی برای تبادل جدیدترین اطلاعات در حوزه  سلامت همراه فراهم شود.

معصومی گفت: بیش از 90 سخنران در این گردهمایی داریم که در حیطه های مختلف صحبت می کنند طبق زمانبندی ها با توجه به اینکه شیراز قطب پیوند کشور است، یک روز از برنامه مربوط به حوزه گوارش و کبد و پیوند اعضاست و اساتید این حوزه از جمله دکتر لنکرانی و دکتر ملک زاده  به بیان سخنانی علمی خواهند پرداخت.

وی تاکید کرد: یک روز از این زمانبندی ها به متخصصان تغذیه اختصاص داده شده و در مورد مشاوره های رژیم درمانی از طریق تلفن همراه هم صحبت می شود. یک روز هم به بحث مدیریت بحران و سیاست گذاری سلامت اختصاص دارد که در حیطه های مختلف متخصصان مربوطه سخنرانی می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: برگزاری نمایشگاهی با حضور شرکت های دانش بنیان نیز از برنامه های جنبی این کنگره است و علاوه بر این یک استارتاپ هم داریم که  فناورها ایده هایشان را ارائه می دهند و تا سقف 700 میلیون تومان جذب سرمایه برای ایده هایی که تایید می شود صورت می گیرد.

دکتر معصومی در مورد حوزه های مغفول مانده سلامت همراه نیز عنوان کرد: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این حوزه از همه مهم تر است و باید اطلاعات صحیحی به مردم داده شود تا ببینند از چه محصولات و اپلیکیشن ها و سایت هایی به منظور ارتقای سطح سلامت خود استفاده کنند.

وی افزود: در این باره مردم نباید از هر سایت و اپلیکیشنی استفاده کنند و البته در حوزه سلامت دیجیتال باید فعالیت های نظارتی بیشتری هم انجام گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مشکلی که در این حیطه وجود دارد استفاده برخی از اطلاعات نادرست است که باعث می شود سلامتی فرد به خطر بیفتد. بطور مثال در حوزه رژیم درمانی برخی از طریق تلفن همراه اطلاعات غیرعلمی می دهند و عده ای هم بدون اطمینان از معتبر بودن، از این اطلاعات و یا نسخه های غیرعلمی استفاده می کنند و این گاهی عوارض جبران ناپذیری به جا می گذارد.

دکتر معصومی به مردم استان توصیه می کند که برای گرفتن خدمات حوزه سلامت، به سایت های معتبر و تایید شده مراجعه کنند و همچنین مراقب باشند خدمات ویزیت آنلاین را از غیر پزشک ها که خود را به عنوان پزشک جا می زنند نگیرند. افراد برای اطمینان از این امر می توانند به سایت نظام پزشکی سر بزنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد حساسیت در مردم نسبت به اهمیت استفاده از تلفن همراه در ارتقای سطح سلامت را با اهمیت خواند وگفت: هدف ما در کنگره یادشده این است که مردم با  نرم افزارهایی که سلامتی شان را بررسی می کند و اطلاعاتی را در اختیار قرار می دهد و در صورت بروز و یا وجود مشکل به آن ها آلارم می دهد، آشنا شوند تا در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند و یا  از سیستم های مراقبتی مانند قند خون استفاده نمایند.

دکتر معصومی تصریح کرد: اگر چه هنوز در حوزه سلامت همراه به جایگاه مد نظرمان نرسیده ایم اما وضعیت بهتر از قبل است و اهمیت نیاز مردم به این نرم افزارها و اپلیکیشن ها بیشتر مشخص شده است. این متخصص تغذیه ابراز امیدواری کرد که بهره مندی از تلفن همراه در راستای ارتقای سطح سلامت مردم روز به روز بیشتر شود.