حجم آب سد رئیسعلی به ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسید

حجم آب سد رئیسعلی به ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسید
سد رئیسعلی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: هم اکنون ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌ای در سد رئیسعلی دلواری وجود دارد که بخشی از این آب به‌منظور حفظ پایداری سد قابل برداشت نیست.

علی محمدی یکشنبه ۱۸دی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: با وجود سه حوزه آبریز درجه ۲ در استان بوشهر که شامل حوزه‌های آبریز حله، کله مهران و مند می‌شود، اما درصد کمی از این حوزه‌ها در استان بوشهر قرار گرفته است اما به دلیل شرایط جغرافیایی خوبی که وجود دارد و در انتهای حوزه آبریز قرار گرفته ایم غالب روان آب‌هایی که تشکیل می‌شود پس از عبور از استان‌های همجوار وارد بوشهر می‌شود.

وی درباره شرایط بارشی استان بوشهر تصریح کرد: وضعیت بارشی خوبی در استان بوشهر شاهد هستیم. در سال آبی که از ابتدای مهر شروع شده است، ۱۶۸ میلی متر میانگین بارشی است که در سال آبی داشته ایم و با افزایش۳۳درصدی نسبت به میانگین بارش‌های بلندمدت خود مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: بارش‌های سال ۱۴۰۱ در استان به نسبت سال قبل با افزایش خوبی روبه‌رو بوده است و حدود ۳۹درصد افزایش داشته ایم. علارغم بارش‌های زیاد درسال جاری، نوع بارش‌ها به گونه‌ای بود که روان آب‌های کمتری تشکیل شد؛ با این وجود حجمی برابربا ۳۵۵میلیون متر مکعب روان آب تولیدی داشتیم که بخشی ذخیره و بخشی در تالاب‌ها پخش شد.

محمدی درخصوص ذخیره آب سطحی در استان بوشهر افزود: میزان ذخیره آب از بارش‌های سال آبی در سد رئیسعلی دلواری ۸۶میلیون مترمکعب است و میزان ۱۰۵میلیون مترمکعب به وسیله توزیع برگ‌های انحرافی در شبکه‌ها ذخیره شد.

وی گفت: هم اکنون ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌ای در سد رئیسعلی دلواری وجود دارد که بخشی از این آب به‌منظور حفظ پایداری سد قابل برداشت نیست. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد:۱۵میلیون مترمکعب آب به وسیله سازه‌های مختلفی که در سطح استان داریم ذخیره شد و میزان ۷۰میلیون مترمکعب روی تالاب‌های مختلف پخش شده است که ناشی از تداوم خشکسالی‌های اخیر است.

سالانه یک متر افت آب زیرزمینی در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر باتاکید به بحران افت آب زیرزمینی در بوشهر گفت:شرایط ورودی آبخوان‌های آب زیرزمینی در شرایط مطلوبی نیست و سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب کسری آب مخزن وجود دارد و سالانه ۱ متر افت سطح آب زمینی داریم.

محمدی تصریح کرد:تراز آب زیرزمینی تقریبا در تمام آبخوان‌های استان بوشهر دچار کاهش شده است. دراین میان وضعیت آبخوان‌های طلحه، فاریاب و دهرود، تنگ ارم نسبت به بقیه آبخوان‌ها بحرانی‌تر است. وی ادامه داد:کمبود تراز آب زیرزمینی علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره برداران، موجبات نشست زمین و بروز خسارت به ابنیه و تاسیسات موجود و کاهش ذخیره آب خاک نیز می‌شود.

وی درخصوص سدرئیسعلی دلواری گفت:در استان بوشهر تنها سد رئیسعلی دلواری در دست بهره برداری وجود دارد که در سال ۱۳۸۶ بهره برداری شد تامین آب مناطق نخیلات آبپخش، زراعت شبکه آبیاری شبانکاره وحاشیه حله است. بخشی از اهداف توسعه‌ای پایاب سد رئیسعلی دلواری در رودخانه شاپور به دلیل تامین نشدن آب مطمئن متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: بالغ بر ۶۲ درصد آب‌های تجدید پذیر استان بوشهر وابسته به استان‌های هم جوار است و طبعا خشکسالی‌های استان‌های دیگر بر میزان آب استان تاثیر زیادی دارد.

محمدی تصریح کرد:۵۰ درصد آب زیرزمینی در استان بوشهر دارای EC بالای ۱۰هزار است که وضعیت نگران کننده‌ای را به وجود آورده است و تنها چهاردرصد آب‌های زیرزمینی با EC کمتر از سه هزار است.

وی درخصوص سدهای درحال ساخت استان بوشهر خاطرنشان کرد:سدهای درحال ساخت استان که شامل سدهای دالکی، دشت پلنگ، باغان، خائیز و باهوش می‌شود با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده‌اند بخشی از آب مورد نیاز منطقه خود را تامین می‌کنند و پیش بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۳ تمامی سدهای ما به بهره برداری برسد که بهره برداری از سد اخند و باغان در برنامه سفر رئیس جمهور به بوشهر قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: بالغ بر ۸۰درصد آب شرب استان بوشهر از استان‌های دیگر تامین می‌شود که باتوجه به توسعه آب شیرین کن‌های منطقه‌ای و سدهای درحال ساخت امید داریم این درصد کاهش یابد.

محمدی  مطرح کرد:طی طرح مشترک شرکت آب منطقه‌ای با جهادکشاورزی تحت عنوان اصلاح شیوه آبیاری که بخش ۲۴۰۰ هکتاری آن در سعدآباد واقع بود که ایستگاه پمپاژ نخلستان یک و دو در هفته دولت افتتاح شد.

وی افزود:در شبکه انتقال آب اهرم طی دستور رئیس جمهور اقدامات لازم جهت انتقال آب و تصحیح شبکه آب شهری و لوله‌ای کردن کانال‌های آب که در نهایت به اصلاح شیوه آبیاری می‌انجامند، پرداختیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: برای جلوگیری از تصرفات رودخانه‌ای با کامل کردن مطالعات حریم بستر رودخانه هاو واگذاری بخش اعظمی از آن به ثبت اسناد جهت بارگزاری در سایت اقدام کردیم. عقب ماندگی صنعت کنتر در کشور باعث تضعیف و کمبود میزان آب می‌شود.

محمدی درخصوص نصب کنتر برای چاه‌های کشاورزی در استان بوشهر گفت: نصب کنتر برای چاه‌های کشاورزی باتوجه به بهره وری پایین باید به منظور مراقبت از میزان آب مصرفی صورت گیرد که تاکنون بالغ بر ۶۰درصد چاه‌های استان دارای کنتر هستند.

آخرین وضعیت سدهای در دست احداث استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: نزدیک به ۱۶۰۰ میلیارد هزینه برای ساخت سد دالکی نیاز است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد هزینه شده است و این سد دارای ۴۲ درصد پیشرفت تاکنون بوده است. سد باهوش با پیشرفت ۱۵درصدی و اعتبار ۳۵۰میلیاردی وجود دارد که ۸۰ میلیارد اعتبارات برای سال جاری در نظر گرفته است که هنوز به این پروژه تحویل داده نشده است.

محمدی درباره سد خائیز اضافه کرد: سد خائیز با سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیارد تومان و اعتبار ۱۶۰میلیارد که تاکنون به پروژه پرداخت شده در حال انجام است.

معضل فرونشست در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر درباره فرونشست‌های استانی گفت:فرونشست‌های استان بوشهر در مناطقی است که بیشترین افت سطح زیرزمینی را داریم که وضعیتی نگران کننده است که امیدواریم با کنترل مدیریت مصرف آب زیرمینی از این بحران جلوگیری شود.

محمدی درباره حفر چاه‌های غیرمجاز تصریح کرد:چاه‌هایی که بدون پروانه بعد از سال ۱۳۸۵ حفاری شده است را به عنوان چاه غیر مجاز می‌شناسیم و باید از حفر این چاه‌ها جلوگیری شود که تا کنون ۹۰۰ چاه غیر مجاز در استان بوشهر حفاری شده است. بالغ بر ۱۵هزار چاه در استان بوشهر وجود دارد که بخشی دارای پروانه و بخشی فاقد پروانه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر درباره حجم آب تالاب حله گفت: تخصیص حقابه به این تالاب بستگی به آبگیری سد رئیسعلی دلواری دارد به طوری که میزان آبی که هرساله سد آب ذخیره می‌کند  به همان نسبت تخصیص‌های حقابه تالاب‌ها کم و زیاد می‌شود.