دوئل دو گزینه نهایی شهردار شیراز

دوئل دو گزینه نهایی شهردار شیراز

فاطمه ایزدی- خبرجنوب/ سکان شهرداری شیراز، چند وقتی است بدون سکاندار مانده و این روزها گزینه انتخاب کلیددار شهر، روی میز پارلمان شهری است.

محمدحسن اسدی، عضو شورای شهر شیراز و محسن اردکانی، دبیر شورای راهبردی و رئیس قرارگاه آب فارس به رقابت نهایی انتخاب شهردار، راه یافته اند و امروز با رأی شورایی ها تعیین می‌شود که کدام یک شانس بیشتری برای تکیه زدن بر کرسی مدیریت شهری دارند.

 «خبر جنوب» با ارائه کارنامه و پیشینه حرفه ای این دو نامزد بلدیه، با آن ها نیز به گفت وگو نشسته تا از اولویت‌های شهرداری و ویژگی های یک شهردار خوب بگویند.

محسن اردکانی:  شیراز، بهشت فرصت هاست؛ شهردار جدید نباید فرصت سوزی کند

محسن اردکانی که این روزها مشاور استانداری فارس و دبیر شورای راهبردی و رئیس قرارگاه آب استان فارس است، یکی از گزینه‌های جدی برای سکانداری شهرداری شیراز است. اردکانی، مرد کارکشته حوزه آب و عمران است و از معاونت آب استان تهران و شرکت های آب و فاضلاب مناطق سه و چهار پایتخت گرفته تا مدیرعاملی شرکت آب و فاضلاب شیراز را در طول سال‌های گذشته تجربه کرده است. او هم سرپرستی معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری را محک زده و هم چند وقتی بر کرسی معاونت عمرانی استانداری فارس نشسته است. اردکانی در آزمون سازمان قطار شهری شهرداری و شورای سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شیراز هم امتحان خود را پس داده و از قافله مشاور سرمایه گذاری رئیس شورای شهر نیز جا نمانده است.

او هم رئیس هیئت مدیره شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس بوده و هم سابقه عضویت و قائم‌مقامی هیئت امنای آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 عضویت در هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان فارس، رئیس هیئت اسکی فارس، عضو کمیته کشوری اصلاح الگوی مصرف آب، عضویت در ستاد خصوصی سازی صنعت آب و فاضلاب کشور و عضویت در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور نیز سوابق و تجربیاتی است که در ترازنامه اردکانی ثبت شده است.

اردکانی اعتقاد دارد که یک شهر خوب باید یک کلیددار خوب داشته باشد. او در گفت وگو با «خبرجنوب» به برخی مشکلات شهری، گریز زده و از برنامه هایش برای شهر گفته است که در ادامه می خوانید.

شهرداری شیراز، یک سازمان پیچیده و کلان است که نمی توان گفت اولین اولویت برای حل مشکلاتش چیست.

ساده ترین کار، کار خدمات شهری است اما آیا می‌توان از کار خدمات شهری، چشم پوشی کرد و آن را نادیده گرفت؟! آیا حوزه فرهنگ را می‌توان فراموش کرد؟!

 نگاه من به این حوزه، توسعه همه جانبه شهری است و همان قدر که اصرار دارم حوزه عمرانی و ابرپروژه ها و کلان پروژه ها در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسد، به همان اندازه نیز اعتقاد دارم که مسائل فرهنگی و موضوعاتی همچون خدمات شهری، حمل و نقل، کاهش هزینه و بهینه نمودن هزینه ها، چابک سازی سیستم و جذب سرمایه‌گذار نیز باید به موازات هم رشد کنند. در واقع همه اجزای یک پیکره باید با هم به بلوغ و بالندگی برسند، چرا که یک شهر پیشرفته، شهری است که توسعه متوازن داشته باشد.

شهر فقط پل و پیاده رو نمی خواهد؛ شهر، نشاط می خواهد، شهربازی و پارک های آبرومندی می خواهد که جاذبه و ظرفیت ملی و منطقه‌ای داشته باشد. شهر، هوای پاک می خواهد و برای داشتن هوای پاک نیز باید ناوگان حمل و نقل، توسعه یابد و ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی شود.

 در این میان، موضوعات فرهنگی شهر نیز نباید به فراموشی سپرده شود. سومین حرم اهل بیت (ع) هم می تواند مقصد گردشگری مذهبی باشد و هم بر زخم گردشگری سلامت، مرهم بگذارد. شیراز یک کلانشهر خلاق ادبی است که مشاهیر بزرگ ایران در آن آرام گرفته اند. این شهر، بهشت فرصت هاست و باید از این مجال ها و مهلت ها در راستای تعالی، پیشرفت، آسایش و نشاط شهر استفاده کرد. شیراز فقط یک کلیددار خوب می خواهد که ظرفیت تعامل با نهادهای بالادستی و میانی را داشته باشد؛ کسی که بتواند بستر ارتباط با سرمایه‌گذاران ایرانی که در حاشیه خلیج فارس هستند را فراهم کند تا راه برای سرمایه‌گذاری در این کلانشهر باز شود.

در هر حال برای توسعه و تعالی یک شهر، همه کارها اولویت دارد و باید همه چیز متوازن با هم پیش رود. بودجه و هدف گذاری های خوبی نیز برای سال ۱۴۰۱ تعریف شده که در گام اول باید برای تحقق بودجه تلاش کرد. با همه این تفاسیر، یک شهردار خوب باید هنر ربایش فرصت ها را داشته باشد و در شهری که بهشت فرصت هاست، فرصت سوزی نکند. تعامل، تحول و سلامتی، شعار ماست و نتیجه تعامل، تحول و سلامتی شهر شیراز در همه ابعاد خواهد بود.

محمدحسن اسدی: سکاندار شهرداری باید امانت‌دار، پاک دست، متخصص و متعهد باشد

 محمدحسن اسدی، مرد حوزه سرمایه‌گذاری است و سال هاست که نامش با شهرداری و حوزه مدیریت شهری کلانشهر شیراز، گره خورده است. اسدی این روزها بر کرسی پارلمان محلی، تکیه زده اما روزگاری، هم سرپرست شهرداری شیراز بوده و هم تجربه خدمت در معاونت مالی و اقتصادی بلدیه، نصیبش شده است. او سال ها یک مشاور اقتصادی خوب برای استاندار فارس در جذب سرمایه گذار بوده و مسئولیت هایی همچون مدیریت توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرکل تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث فرهنگی را نیز آزموده است. از ریاست بانک شهر منطقه ۴ کشور گرفته تا معاونت پشتیبانی سازمان مسکن و شهرسازی فارس، معاونت پشتیبانی و عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا و معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شیراز، برخی مسئولیت هایی است که اسدی در طول سال های گذشته به خوبی از عهده آن برآمده است.

عضو هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی، رئیس کمیسیون مشورتی شهرداری شیراز، نماینده شهرداری در هیئت مدیره بانک شهر، عضو هیئت مدیره سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز، عضو هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، عضو هیئت مدیره سازمان اتوبوسرانی، عضو هیئت مدیره سازمان عمرانی شهرداری و عضویت در هسته گزینش شهرداری شیراز، تنها برخی از چهل مسئولیتی است که اسدی، آن ها را تجربه است.

او بازرس کارگروه ستاد پیگیری مبارزه با رشوه شهرداری هم بوده و نام و نشانش در کمیته های ارزیابی کیفی و فنی پروژه های مشارکتی و سرمایه‌گذاری و همچنین کمیته انتصابات شهرداری شیراز دیده می شود. از بازرسی مجموعه خیرین فرهنگ ساز و شهرساز گرفته تا ریاست کمیسیون معاملات شهرداری و عضویت در شورای راهبردی شهرداری الکترونیک شیراز، بعضی رسالت ها و تعهدهایی است که اسدی به خوبی در آن، مشق تکلیف کرده است.

او بر این باور است که یک شهردار خوب باید نیازهای مردم را سریع، تعیین تکلیف کند و آب بر آتش کمبودهای حوزه شهری بریزد.

اسدی در گفت وگو با «خبر جنوب» از دغدغه هایش برای شهر گفته و تاکید کرده که یک شهردار خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد که در ادامه از نظرتان می گذرد.
مشکلات کلانشهر شیراز باید دسته بندی و اولویت بندی شود. یکی از مهم ترین مسائلی که نیاز، تقاضا و گله‌مندی مردم است، تسهیل خدمات رسانی به آن هاست. سرعت بخشی و تعیین تکلیف مشکلات مردم باید اولویت های شهردار شیراز باشد. فرصت برای مردم، ارزشمند است و صحیح نیست با زندگی، سرمایه و وقت آن ها بازی کرد.

از محیط زیست شهری گرفته تا رسیدگی و توجه به حمل و نقل عمومی، یکی از اولویت‌هایی است که شهردار جدید باید آن ها را در دستور کار خود قرار دهد. در حال حاضر میزان استفاده از حمل و نقل عمومی، رو به کاهش  است و باید برای این ضایعه اسفبار فکری کرد.

 نوسازی ناوگان حمل و نقل، تکمیل خط دو و آغاز خط سه مترو، شبانه روزی کردن پروژه ها، توجه به مسائل فرهنگی با محوریت «شیراز، سومین حرم اهل بیت»، احداث فرهنگسراها و ورزشگاه ها، توجه به مسائل زنان و جوانان، حل مسائل ورزش و ورزشکاران، تمرکز بر فرهنگ شهروندی، تفکیک پسماند و بازیافت نخاله ها و زباله های ساختمانی، توسعه و افزایش سرانه فضای سبز، جانمایی المان های مناسب و توجه به نورپردازی و منظر شهری، تنها بخشی از فاکتورهایی است که شهردار جدید شیراز باید به آن ها رسیدگی کند. حل بخشی از این مشکلات با ورود پول و سرمایه و جذب سرمایه‌گذاری به نتیجه می رسد. در واقع باید جذب سرمایه گذار را در اولویت قرار داد و جلوی کوچ و مهاجرت آنان را گرفت و اقتصاد شهر را به واسطه آنان متحول کرد.

هماهنگی و تعامل با تمام دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس، جزو وظایف شهردار است که آینده و کلید شهر را به او امانت می دهند. شهردار، امانتدار است و سکاندار سکانی است که اجازه صدور مجوزها در دستان اوست. شهردار باید امانت‌دار، پاک دست متخصص و متعهد باشد تا بتواند این امانت را به خوبی به سر منزل مقصود برساند. این ها بخشی از مسائل و دغدغه های من است و پیشنهاد می دهم که شهردار آینده کلانشهر شیراز، این شاخص ها و فاکتورها را در برنامه کاری خود لحاظ کند.