طراحی برای سلامتی: اهمیت انتخاب دریچه تهویه هوا مناسب در ساختمان‌ها

دریچه های تنظیم هوا که در حقیقت وظیفه دمش هوا را به فضای داخلی ساختمان بر عهده دارند، دارای انواع مختلفی هستند. این تقسیم بندی اصولاً بیشتر بر مبنای ساختار تولیدی آن دریچه هوا و محل دقیق کاربری آن صورت گرفته است.

طراحی برای سلامتی: اهمیت انتخاب دریچه تهویه هوا مناسب در ساختمان‌ها

دریچه های تنظیم هوا که در حقیقت وظیفه دمش هوا را به فضای داخلی ساختمان بر عهده دارند، دارای انواع مختلفی هستند. این تقسیم بندی اصولاً بیشتر بر مبنای ساختار تولیدی آن دریچه هوا و محل دقیق کاربری آن صورت گرفته است. اغلب افراد جامعه تنها دریچه های کولری قدیمی را دیده اند که از دو سری پره های عمودی و افقی تشکیل شده اند. با این وجود تنوع مدل های دریچه های هوا از دیدگاه تولیدکنندگان آن بسیار بیشتر از صرفاً همان یک مدل رایج و متداول است.

به خصوص که با پیشرفت و توسعه صنعت تهویه مطبوع ساختمان و با روی کار آمدن تاسیسات سرمایشی و گرمایشی مرکزی مانند فن کوئل و داکت اسپلیت، ضرورت ساخت و تولید دریچه های هوای مدرن و متناسب با این دستگاه ها نیز پدیدار شد. در ادامه به شرح و تفصیل بیشتری از این انواع مختلف و گوناگون دریچه های هوا می پردازیم.

دریچه خطی:

پر کاربرد ترین و پرفروش ترین انواع دریچه های هوا همین دریچه های خطی هستند که پره هایی نازک با طول بلند و موازی هم دارند. ضمن آن که زاویه پره های دریچه خطی نیز توسط شرکت سازنده قابل تنظیم است. طوری که در مدل های 15 درجه، 30 درجه و 90 درجه قابلیت ساخت دارد. لازم به ذکر است که دریچه اسلوت جزء مشهورترین مدل های دریچه خطی است که بسیار پرطرفدار نیز است.

از طرفی دیگر این دریچه ها ممکن است به صورت یکطرفه یا دو طرفه ساخته شوند. یکطرفه بودن دریچه به معنی آن است که تنها مخصوص هوای رفت است و دوطرفه بودن به آن معنی است که هم هوای رفت و هم هوای برگشت را از خود عبور می دهد.

جالب است بدانید که حتی دریچه های خطی سه طرفه نیز ساخته می شود که هم در مکش هوا و هم در دمش هوا مورد استفاده قرار می گیرند. این دریچه بیشتر مخصوص مواقعی است که طول دریچه به نسبت عرض آن بسیار بلندتر باشد. زوایای جهت های هوادهی این دریچه متفاوت است. طوری که بیشتر راندمان پرتاب هوا را در این مدل دریچه خطی هوا داشته باشیم.

دریچه سقفی:

همان طور که از نام این مدل دریچه بر می آید، در سقف ساختمان نصب می شود. از لحاظ شکل ظاهری دارای دو شکل چهارگوش (مربع یا مستطیل شکل) و گرد است.

  1.    دریچه مشبک : یکی از ساختار های رایج دیده شده در دریچه های تهویه هوا، دریچه مشبک است که هم به صورت مربع مستطیل شکل و هم به صورت گرد ساخته می شود. این دریچه ها دارای یک ساختار فلزی توری مانند در قسمت زیرین خود هستند که بسیار شبیه لانه زنبور است. به همین خاطر در برخی موارد به آن ها دریچه های لانه زنبوری نیز گفته می شود.

از طرفی این ساختار توری فلزی از ورود گرد و غبار به داخل کانال هوا جلوگیری می کند. دریچه های مشبک هم در مورد هوای رفت به کار می روند و هم در موارد هوای برگشت و آن هم به دلیل این است که افت فشار بسیار کمی را ایجاد می کنند. از طرفی دیگر این دریچه ها اصولاً از جنس آلومینیوم یا آهن در بازار دیده می شوند. ولی در اغلب تولیدی ها تمامی مدل های دریچه مشبک از آلومینیوم ساخته می شوند. برای مطالعه جزئیات بیشتر و کاملتر پیشنهاد میکنیم با کلیک بر روی لینک زیر اطلاعات کامل را در یک سایت تخصصی بررسی کنید: www.rahmaty.com/portfolio/دریچه-مشبک-زنبوری/

1.    دریچه تایلی مشبک: این دریچه که خود از انواع دریچه مشبک است، در ساختار کلی خود طرح کاشی مانند یا تایل را نیز دارد. به همین علت قابل نصب بر روی سقف های کاذبی است که به صورت تایلی یا کاشی مانند هستند.

2.    دریچه چهارگوش کلاف پهن: به علت آن که قاب این مدل دریچه عرض تر از حد معمول است، به این نام شهرت پیدا کرده است.

3.    دریچه چهارگوش کلاف دور باز: قابلیت نصب دمپر را بر روی خود دارند تا بتوان جریان هوا را قطع و وصل نمود.

4.    دریچه سقف روشنایی: نوعی دریچه سقفی که مخصوص ورود نور به ساختمان ساخته می شود.

5.    دریچه آرمسترانگ یا تایلی چهارطرفه: قابل نصب در تایل های سقف کاذب است و می تواند به صورت گرد یا چهارگوش ساخته شود.

6.    دریچه گرد تخت: دریچه های سقفی دایروی شکلی که هم سطح با سقف نصب می شوند.

7.    دریچه گرد برجسته: دریچه های سقفی گردی که پس از نصب قسمت کروی شکل داخلی دریچه جلوتر از سطح سقف قرار می گیرد. این مدل دریچه‌ خود به سه نوع زیر است:

دریچه گرد سونایی: مخصوص سالن های سونا و استخر است و دارای یک صفحه دایروی شکلی در مرکز خود است که قابلیت باز و بسته شدن را به دریچه می دهد.

دریچه جت دیفیوزر: از انواع دریچه های سقفی کروی است که یک صفحه کروی توخالی در مرکز خود برای عبور و مرور هوا دارد.

دریچه جت نازل: از چندین صفحه دایروی شکل هم مرکز ساخته شده است که یک محور عمودی و یک محور افقی عمود بر هم دارند.

1.    دریچه شطرنجی ( سبد تخم مرغی): نوعی دریچه گرد مشبک سقفی است که ساختار شبکه مانند آن از شبکه های درشت تری تشکیل شده است.

2.    دریچه گرد لبه تخت بازشو: با ساختار دوایر هم مرکز خود، ظاهر بسیار زیبایی را ایجاد می کند. پخش هوا از میان آن صفحات دایروی هم مرکز صورت می پذیرد.

3.    دریچه سقفی یکطرفه: از انواع دریچه های سقفی چهارگوش است که پخش هوا تنها از یک سمت آن انجام می شود.

4.    دریچه سقفی دو طرفه: دریچه سقفی چهارگوشی است که می تواند هوا را در دو جهت دمش کند.

5.    دریچه سقفی سه طرفه: دریچه سقفی مربع یا مستطیل شکلی است که یک طرف آن برای جریان هوا بسته است.

6.    دریچه سقفی چهار طرفه: نوعی دریچه سقفی مربع یا مستطیل شکل که از تکرار پره های مربع شکل هم مرکز ساخته شده است و به هر چهار جهت پرتاب هوا دارد.

پیشنهاد میکنیم مقاله مرتبط در زمینه دریچه های سقفی هوا را در سایت یاب چی را نیز مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دریچه دیواری:

مخصوص کانال هایی است که خروجی آن ها در دیوار تعبیه شده است. مانند انواع دریچه های خطی با پره های مستقیم یا زاویه دار که در قسمت دریچه های سقفی توضیح داده شد. ضمن آن که دریچه های هوارسان، هواکش استیل، دریچه هواکش نما و دریچه های مشبک زنبوری با دمپر نیز مدل های دیگری از این دریچه های دیواری هستند.

حتی دریچه های کولری طرح قدیمی نیز در این دسته بندی قرار می گیرند. در صورت تمایل به آشنایی با جزئیات بیشتری از هر کدام از این دریچه های دیواری می توانید یک وبسایت تخصصی مانند سایت شرکت صنعتی رحمتی که تمام مدلهای دریچه های هوا ساختمانی را تولید میکند مطالعه نمایید.

دریچه تایلی:

این دریچه ها که به نوعی می توان آن ها را زیر مجموعه دریچه های سقفی به شمار آورد، در تایل های سقف کاذب آرمسترانگ نصب می شوند. جالب است بدانید که این نوع دریچه به هنگام نصب به هیچ نوع پیچ یا بستی نیاز ندارد و  خود بر 4 نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

1.    دریچه آرمسترانگ (تایلی) چهار طرفه: یکی از انواع دریچه های چهارگوش تخت است که هم مخصوص دهش هوا و هم ویژه مکش هوا است. الگوی پخش هوای این مدل دریچه به شکل دیفیوزری بوده و قابلیت ساخت به صورت دمپردار و بدون دمپر را نیز دارد. به همین علت می تواند به عنوان دریچه داکت اسپلیت و فن کوئل نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

2.    دریچه آرمسترانگ شیاردار خطی: ظاهر دکوراتیو و مینیمال این دریچه موجب شده که در هتل ها، رستوران و ادارات مورد استفاده قرار بگیرد.

3.     دریچه آرمسترانگ تایلی گرد: می توان گفت این دریچه ها ترکیبی از دریچه های گرد تخت و تایلی هستند. به صورتی که قاب آن ها تایلی است و قسمت دریچه هوادهی آن ها از انواع دریچه های تخت است. خاصیت ویژه آن ها جلوگیری از خروج هوا به صورت پرتابی است و در مواقعی که به عنوان برگشت هوا استفاده شود، نیازی به دمپر ندارد.

4.    دریچه تایلی مشبک: این نوع دریچه های آلومینیومی نیز دارای یک ساختار فلزی مشبک گرد در مرکز خود هستند و قابی دارند که کاملاً در تایل سقف کاذب جای می گیرد.

دریچه بیمارستانی:

مخصوص هوای رفت و برگشت در اتاق های عمل و کلین روم ها ( اتاق های تمیز) کاربرد دارد و خود بر دو نوع زیر است:

1.    دریچه پانچی اتاق عمل: از صفحات آلومینیومی پانچ شده ساخته شده است و الگوی پخش هوای آن به صورت ریزشی و آرام است. جالب است بدانید که قطر سوراخ های پانچ 15 میلی متر است.

2.    دریچه اتاق عمل مشبک با تور: از ورق های آلومینیوم پانچ شده و ورق های مشبک به هم بافته شده ساخته می شوند و قابلیت نصب تور را هم دارند.

دریچه ام.دی.اف یا چوبی:

این مدل دریچه خطی که از چوب مصنوعی یا ام دی اف ساخته می شود، می تواند با توجه به زاویه پره های خود به صورت مستقیم زن یا پایین زن هوا را در محیط پخش کنند.