10 نکته مهم در طراحی ویلا و مشکلات طراحی

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که در زمینه طراحی کردن ویلا وجود دارد را به شما توضیح دهیم. افراد زیادی هستند که به دنبال طراحی ویلا ایرانی هستند

10 نکته مهم در طراحی ویلا و مشکلات طراحی
نکات مهم در طراحی ویلا

طراحی ویلا دارای نکات و اصولی است که اگر رعایت شود می توانید یک ویلا عالی و زیبا داشته باشید. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که در زمینه طراحی کردن ویلا وجود دارد را به شما توضیح دهیم. افراد زیادی هستند که به دنبال طراحی ویلا ایرانی هستند که بیشتر با سلایق مردم ایران مطابقت دارد. البته طراحی و معماری ایرانی بیشتر در بخش های خاصی از کشور مثل یزد، اصفهان و تبریز مشاهده می شود که از گذشته معماری ایرانی مورد توجه است. طراحی درست ویلا و توجه کافی به دکوراسیون داخلی آن چقدر بسیار مهم است. این موارد تاثیر مستقیمی روی روحیه افراد ساکن در ساختمان دارد و درصورتی که به خوبی رعایت شود به فرد حس آسایش و آرامش می دهد. نکات طراحی در بخش ویلا از تعیین درست محل زمین، انتخاب درست زمین شروع شده و تا نوع رنگ داخل ویلا را شامل می شود. اگر نکاتی که در ادامه گفته می شود رعایت نشود، موجب ایجاد مشکلاتی هنگام استفاده از ویلا می شود. نکات و اصول برای راحتی بیشتر مالکین در آینده تدوین شده اند تا نگرانی در هنگام زندگی در آن ها وجود نداشته باشد. در ادامه این نکات مهم را برای شما توضیح می هیم.

نکات مهم طراحی ویلا

نمی توان بدون توجه به چند اصل مهم، انتظار طراحی یک ویلای زیبا را داشت. در این مسیر باید مراحل طراحی ویلا را به خوبی رعایت کرد. فرقی نمی کند که به دنبال دانستن اصول طراحی ویلای دوبلکس هستید یا به دنبال طراحی هر سازه دیگری باشید. این مراحل باید به خوبی رعایت شوند. در بررسی اصول اوّلیه طراحی ویلا باید به فاکتور هایی مانند تعیین محل، تعیین حجم و فرم معماری، شکل ارتباط فضای سبز و بنا و ... توجه کرد.

 درصورتی که نسبت به هریک از موارد مذکور بی توجه باشید، احتمال سوختن سرمایه شما وجود دارد. بنابراین ضروری است که از همان ابتدا اصول طراحی ویلا را رعایت کنید. هم اکنون نوآوران ویلا با بهره گیری از حرفه ای ترین متخصصان طراحی و ساخت ویلا درخدمت شماست تا رویای داشتن یک ویلای جذاب  و بی نقص را برای شما تعبیر کند.  

1-محل ویلا را درست تعیین کنید.

معمار در اوّلین گام باید محل درستی را برای ساخت ویلا مشخص کند. برای این کار معمولا به فاکتور های زیر توجه می شود:

-ضوابط بالادستی

-محلی که به عنوان ورودی تلقی می شود.

-خطوط سطح زمین

-محلی مدنظر برای اجرای فضای سبز

-جهت های نورگیری

دربرخی مواقع ویلا به منظور دسترسی بهتر به ورودی در مکان خاصی ساخته می شود. اما در مواقع دیگری هم بدلیل اهمیت ایجاد حریم و وجود فضای سبز، موقعیت ویلا تغییر می کند. بهترین جهت گیری برای ویلا زمانی انتخاب می شود، که بهترین دید برای تمامی فضاها وجود داشته باشد. به علاوه اینکه فضاهای مختلف از نور کافی هم باید برخوردار شوند.  

2- در حجم ها و فرم ها تنوع ایجاد کنید

کار یک معمار حرفه ای این است که ترکیب حجمی خاصی را طبق اصول زیبایی شناسی پیروی کند. هرچه بیشتر به این اصول زیبایی شناسی توجه شود، می توان انتظار بیشتری را برای آن درنظر گرفت. طراحی این فرم باید به گونه ای پیش برود که هم از فاصله دور و هم از فاصله نزدیک زیبا به نظر برسد. نکته آخری که در این باره باید گفت، ارتباط درجه بندی حجم و فرم ویلا با نور ورودی به سازه است. باید حجم و فرم ویلا را به گونه ای درنظر گرفت که حداکثر استفاده از جبهه های نوری را ببرد. 

3- ویلا و باغ چه ارتباطی دارند؟

ساختمان ویلایی و آپارتمانی تفاوت های خود را با هم دارند. یکی از این تفاوت ها این است که امکان قرارگیری ویلا در یک باغ فراهم است. این امر سبب برقراری بهتر ویلا با محیط بیرون می شود. بنابراین باید همواره به عنوان یک اصل مهم به ارتباط ویلا با بیرون و درون توجه داشت. یادتان باشد که در مسیر طراحی ویلا یک نکته مهم را همواره درنظر داشته باشید. فرایند معماری ویلا باید به گونه ای پیش برود که بیشترین دید به محیط بیرونی; از جمله فضای حیاط برقرار شود. 

مراحل مختلف طراحی ویلا 

4- انتخاب درست مصالح، یک اصل بسیار مهم در مسیر طراحی ویلا

مصالح ساختمانی دارای تنوع بالایی هستند و هریک از نظر رنگ، دوام، جلوه ظاهری و مشخصه های فیزیکی و شیمایی متفاوت هستند. درانتخاب متریال ساختمانی باید به اصول مختلفی توجه داشت. برای نمونه باید به ویژگی ساختمان های اطراف و بافت پیرامون ویلا توجه کرد. امروزه انواعی از مصالح سنتی و یا مدرن با قیمت های مقرون به صرفه در بازار وجود دارند. به طوری که خوشبختانه دست هر فردی برای انتخاب مصالح باز است. هر فردی می تواند وابسته به کانسپت طراحی ویلا، انواعی از متریال نظیر سرامیک، آجر و ... را مورد استفاده قرار دهد. 

5- اصلی تعیین کننده در مسیر طراحی ویلا

بدون شک یکی از مهم ترین اصول طراحی ویلا، توجه به خواسته های کارفرما است. فردی که خدمات طراحی و ساخت ویلا را طلب می کند، به دنبال گذراندن وقت استراحت و تفریح در آن است. برای همین سازه مدنظرش درست باید مطابق سلیقه و نیازهایش طراحی شود. افراد برای طراحی و ساخت ویلا، سلیقه و نیاز های متفاوتی داشته و نمی توان این موارد را تابع قاعده و قانون خاصی دانست. برای نمونه فردی ممکن است ویلایی با اتاق های زیاد را بخواهد. درمقابل شخص دیگری احتمال دارد به دنبال پذیرایی بزرگتری باشد. نکته دارای اهمیت دیگر در مسیر طراحی ویلا، توجه به هارمونی رنگی آن است. این از آن دسته از موارد است که توجه به خواسته کارفرما به شکل ویژه ای درباره اش دارای اهمیت است. 

6- فقط طراحی نکنید، آسایش و آرامش را هم تامین کنید!

نتیجه توجه به چند اصل مهم در طراحی ویلا، احساس آرامش فرد در آن است. به طوری که فرد هر لحظه که در ویلا حضور دارد، از بودن در آن احساس لذت و آرامش داشته باشد. باید برای تامین آرامش و آسایش مشتری، تمامی اصول و ضوابط معماری را درنظر گرفت. تحقق این هدف; یعنی تامین آسایش فرد، درگرو طراحی ویلا توسط یک گروه باتجربه است. باید یک دسته بندی درست از نظر فضایی صورت گیرد تا این مهم به واقعیت تبدیل شود. مهم ترین ملاک های دسته بندی ویلا به شرح زیرند:

-خصوصی و یا عمومی بودن فضا

-خدماتی و یا غیر خدماتی بودن فضا

هم اکنون برای دریافت بهترین خدمات طراحی ویلا می توانید با نوآوران ویلا درارتباط باشید. 

7- ویلایی لوکس طراحی کنید

خواسته رایج و مشترک بین متقاضیان خدمات طراحی ویلا، لوکس و لاکچری طراحی شدن این سازه است. نمی توان گفت برقراری یک فضای لوکس کار خیلی سختی است. اما بدون توجه به برخی اصول غیرممکن است. باید در این باره اصول و ترفند های درستی درباره مبلمان، اکسسوری، نور و روشنایی و ... بکارگرفت. البته که الزاما لوکس بودن فضا، به معنای آن نیست که الزاما باید هزینه های زیادی برای آن پرداخت کنید. به بیان بهتر می توان فضایی لوکس و لاکچری را بدون هزینه های هنگفت برقرار کرد.  

8- چشم ویلا را به جمال نور روشن کنید!

نور امکان دیدن عناصر مختلف از جمله حجم ها و فرم ها را فراهم می کند. نور طبیعی که از طریقی بازشو ها به داخل وارد می شود، می تواند سبب ایجاد حس طراوت و تازگی بشود. یک معمار حرفه ای باید به چند فاکتور مهم درباره نور توجه کند. برای نمونه باید اندازه ها و کیفیت بازشو ها را درنظرگرفت. همچنین چگونگی کنترل نور و نحوه ورود آن به فضا هم در مسیر طراحی ویلا دارای اهمیت زیادی است. برای نورپردازی مصنوعی هم باید این نکته را درنظر داشت، که این نور باید یک روشمایی عمومی برقرار کند. در گام بعد نوبت به نور های خاص می رسد. برای نمونه می توان نور میز برای نوشتن و ... را از این دسته نورها تلقی کرد. 

9- انتخاب رنگ درست از نان شب واجب تر!

نیازی به توضیح نیست که عنصری به نام رنگ، در حوزه طراحی چقدر دارای اهمیت است. اما علاوه بر طراحی، در حوزه دکوراسیون و معماری هم نمی توان از اهمیت رنگ چشم پوشی کرد. رنگ ها کاملا روی احساسی که نسبت به مقیاس فضا داریم موثرند. رنگ های تیره سبب کوچک تر نشان داده شدن فضا می شوند. عکس این قاعده هم درباره استفاده از نور های روشن صادق است. 

10- این عنصر مهم دکوراسیون را ندید نگیرید!

برای تحقق اصول طراحی ویلا و رعایت استاندارد های آن، حتما باید به وجود مبلمان و اکسسوری ها توجه داشت. اگر قصد دارید بهترین انتخاب را درباره مبلمان و اکسسوری های خانه داشته باشید، بدانید که باید به چند فاکتور توجه کرد. مهم ترین این موارد به شرح زیرند:

-اندازه و ابعاد فضاها

-شکل و تناسبات فضاها

-سبک طراحی داخلی و ...

انتخاب طراح معتبر برای طراحی ویلا

همیشه یکی از مشکلات بسیاری از افراد پیدا کردن افراد متخصص در هر حوزه ای است. طراحی در زمینه ویلا نیز از این قاعده مستثنی نیست، البته برخی از افراد و گروه های طراحی وجود دارند که داری اعتبار کافی در این زمینه هستند و بابت انجام این امور متخصص هستند. گروه های طراحی معتبر در بین سایت های خارجی architectural designs  - acarchitects.biz  و  سایت های ایرانی نوآوران ویلا می باشد که اینها از سایت های معتبر در زمینه طراحی هستند.

انتخاب طراح ویلای معتبر

بزرگترین اشتباهات و مشکلات در مسیر طراحی ویلا

همان ابتدای مقاله اشاره کردیم که انجام درست کار طراحی ویلا، درگرو استفاده از افراد کاربلد است. گاها افراد کارنابلد در مسیر طراحی ویلا دچار مشکلات و اشتباهاتی می شوند.  که مهم ترین این موارد را در لیست زیر شرح داده ایم:

-نورپردازی غیر استاندارد : نور لازمه ایجاد حس خوب در محیط داخلی ویلا است. متاسفانه گاها دیده می شود برخی از طراحی ها مشکل کمبود نور و یا عدم نوردهی نامناسب را دارند.

-اندازه های غیر استاندارد : افراد گاها بدلیل اینکه درک درستی از فضاها ندارند، اندازه های غیراستانداردی را درنظر می گیرند. برای نمونه ممکن است اتاق ها را بیش از اندازه بزرگ و یا کوچک جلوه بدهند.

-کاربری نادرست : کمی قبل تر اشاره کردیم که در طراحی ویلا باید به نیاز های مشتری توجه کرد. درغیر این صورت ساکنین ویلا در بکارگیری فضاها دچار ایراد می شوند. 

طراحی ویلا در کردان کرج

طراحی ویلا در کردان برای اشخاصی که قصد دارند در کردان کرج ویلا بسازند بسیار ضروری است. زمان گذشته شاید مهم نبود که شخصی قبل از ساخت و ساز، نیاز به طراحی اولیه از ساختمان را داشته باشد. اما هم اکنون نیاز است که قبل از اقدام به ساخت در هر جایی مخصوصا در کردان طراحی سازه انجام شود. که برای ساختن ویلا در این مناطق هزینه های هنگفتی انجام می شود. کردان از مناطق خوش آب و هوا است که افراد زیادی برای تفریح و ساخت ویلا به این مناطق می روند.

سخن نهایی

در این مقاله سعی شد نکات و موارد مهم در طراحی ویلا به شما ارائه شود. همانطور که گفته شد انتخاب یک طراح متخصص تاثیر زیادی در موفقیت ساخت و ساز شما دارد. چون جزیئیات زیای در طراحی انجام شده در ویلا درج می شود که کمک زیادی به مالک در هنگام ساخت می کند. اگر نکات گفته شده رعایت شود تضمینی وجود دارد که نتیجه نهایی طراحی با کیفیت باشد.