درنای بلژیکی در عباس آباد زنده گیری شد

این پرنده در صحت کامل و سرحال پس از زنده گیری به تالاب فریدونکنار منتقل شده است

درنای بلژیکی در عباس آباد زنده گیری شد
درنای بلژیکی در مازندران باقی ماند

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از زنده گیری درنای بلژیکی به نام " رویا " در روستای تازه آباد منطقه عباس آباد تنکابن واقع در غرب استان خبر داد.

عطاءالله کاویان با بیان این که این پرنده پرورشی نتوانست همسفر خود یعنی درنای امید را در برگشت به سیبری همراهی کند، افزود: این پرنده در صحت کامل و سرحال پس از زنده گیری به تالاب فریدونکنار منتقل شده است.

وی با اشاره به این که طبق برنامه سازمان حفاظت محیط زیست کشور فردا با حضور کارشناسان حیات وحش نسبت به چگونگی سونوشت این پرنده تصمیم گیری خواهد شد، ادامه داد: درحال حاضر این پرنده در قفس طبیعی واقع در تالاب فریدونکنار نگهداری می شود.

درناهای " امید" و " رویا " روز ۱۴ اسفند ماه پس از ۳۴ روز اقامت به صورت مشترک، تالاب بین المللی فریدونکنار را به سمت سیبری ترک کردند اما درنای بلژیکی روز گذشته مسیر را ادامه نداده و در منطقه ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمده است.

مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست در آن مقطع زمانی ابراز امیدواری کرده بودند که با آمدن جفت امید، نسل آن حفظ شود اما در مرحله اول هدف اصلی حفظ مسیر پروازی غرب در ایران است. با این حال امید پس از ۱۳۰ روز زمستان گذرانی یک روز زودتر از سال گذشته ۱۴ اسفند ماه همراه با درنای رویا این تالاب را را ترک کرد. اما درنای بلژیکی پس از هفت روز پرواز از تالاب فریدونکنار به مسیر خود ادامه نداد و در مازندران باقی ماند.

پیش از این و در زمان پرواز دو درنا از تالاب فریدونکنار مدیرکل محیط زیست مازندران اعلام کرده بود که طبق برنامه مسیر پروازی درناهای امید و رویا با همکاری حوزه ارتباطات بین الملل با کشورهای آذربایجان، قراقستان و در نهایت تا روسیه رصد می شود.

همسفر تک درنای سیبری در مازندران معروف به"درنای امید" در پانزدهمین سال تنهایی سفرش به تالاب بین المللی فریدونکنار روز پنجشنبه ششم بهمن ماه با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کشور بلژیک به این منطقه منتقل شده بود.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می شود؛ پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است. زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.

همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آبنبدان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می آیند.

بیشتر بخوانید

کوچ ناموفق درنای بلژیکی!