خط ۴ مترو در بافت تاریخی شیراز از زیر معبر خیابان گذر می کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص عملیات اجرای پروژه خط چهار مترو در محدوده بافت تاریخی شیراز، گفت: این پروژه از زیر معبر خیابان گذر می کند و در محدوده بافت تاریخی نیست.

خط ۴ مترو در بافت تاریخی شیراز از زیر معبر خیابان گذر می کند

رضا محمدیان دیروز_ سه شنبه بیست و یکم آذر _ در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص عملیات حفاری خط چهار مترو در بافت تاریخی شیراز، اظهار کرد: خط چهار مترو همزمان با سفر ریاست جمهوری به شهر شیراز کلنگ زنی شد و فاز اول این خط از بلوار رازی تا ایستگاه استقلال کلنگ زنی شد و پس از آن عملیات تجهیز کارگاه و حفاری آن انجام شد.

وی افزود: ایستگاه دیگر این فاز که در این سفر ریاست جمهوری کلنگ زنی شد راه اندازی خط زیر زمینی اتوبوس برقی حد فاصل ایستگاه چهارراه زند تا ایستگاه شاهزاده قاسم است که شروع عملیات حفاری و تجهیز کارگاه آن توسط سازمان عمران شهرداری شیراز آغاز شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: شبهاتی در خصوص اجرای عملیات این پروژه در خصوص آسیب رسیدن به محدوده بافت تاریخی و ایجاد حوادث مطرح شده است اما این پروژه از زیر معبر خیابان گذر می‌کند و در محدوده بافت تاریخی نیست.

محمدیان ادامه داد: این خط به خط یک و چهار به صورت عرضی متصل می‌شود و دارای ۴ایستگاه است که موجب افزایش مسافرین و رونق بازدید و تسهیل دسترسی بیشترین مسافرین و زائران و گردشگران به اماکن این منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این خصوص تلاش شده است تا با استفاده از مباحث فنی اقدامات مهندسی انجام شود و برای شهر شیراز زیر ساخت جدیدی ایجاد شود.

انتقال مسافرین از خطوط ۱ و ۴ به حرم شاهچراغ (ع) با اتوبوس برقی

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز روز گذشته در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون این موضوع اظهار کرد: طی جلسه‌ای با حضور کارشناسان فنی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در خصوص احداث تونل اتصال خط ۱ به ۴ تونل مدنظر سازمان قطار شهری در عمق‌های حدود ۱۹ تا ۲۰ متر از تراز آسفالت عبور می‌کند، اظهار کرد: هیچ قسمتی از این تونل در زیر بافت‌های مسکونی و تجاری و تاریخی منطقه تاریخی فرهنگی نیست.

امیر یقطین می‌گوید: مسیر این تونل، ریلی نیست و انتقال مسافرین از خطوط ۱ و ۴ به حرم حضرت شاهچراغ (ع) به‌وسیله اتوبوس برقی انجام می‌شود.

وی افزود: با نظر مساعد کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، مقرر شد تصمیم نهایی در جلسه «کمیته بررسی طرح‌های عمرانی سازمان میراث فرهنگی» در هفته آینده اخذ شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز همچنین تصریح کرد: اتصال خطوط ۱ و ۴ به حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام با نوع تونل سازه بتنی زیرزمینی به روش حفاری دستی (NATM) و طول خط ۲ کیلومتر باهدف امکان دسترسی زائران و شهروندان سومین حرم اهل‌بیت (ع) از طریق شبکه ریلی ایستگاه زندیه در خط ۱ و ایستگاه شاهزاده قاسم (ع) در خط ۴ مترو به حرم‌های مطهر احمد بن موسی الکاظم (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) پیش‌بینی‌شده است.

 

یقطین ادامه داد: در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی که ترافیک شدیدی در اطراف حرم مطهر حاکم است و رفت و آمد دچار مشکل می‌شود و این خط ارتباطی موجب تسهیل در تردد و دسترسی سریع‌تر به بافت تاریخی شده و درنهایت ترافیک این بخش مرکزی کلان‌شهر شیراز را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه تونل در عمق زیاد و با روش‌های دستی حفاری و اجرا می‌شود، اضافه کرد: طبیعتاً لرزش چه در حین ساخت و چه در حین بهره برداری بافت‌های مسکونی – تجاری و میراثی منطقه را تهدید نمی‌کند.