جو دانشگاه شیراز آرام است

تلاش دشمن برای ملتهب‌کردن فضای نخبگانی دانشگاه بی‌نتیجه ماند

جو دانشگاه شیراز آرام است

نزدیک به یک ماه است که از ماجرای فوت مهسا امینی که دستمایه‌ای برای سوء‌استفاده دشمن جهت پیشبرد اهداف شومش شد می‌گذرد، در این شرایط رسانه‌های غربی تمام تلاش خود را کردند تا دسته‌های مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

دانشجویان و فضای دانشگاه نیز مورد هدف قرار گرفت تا با اعلام فراخوان و تحریک دانشجویان به‌عنوان قشر جوان و نخبه کشور، اغتشاش به فضای دانشگاه کشیده شده و فضای مطالبه با اغتشاش و آشوب در هم آمیخته و تفرقه ایجاد شود.

دانشگاه‌های بزرگ کشور مد نظر بود و دانشگاه شیراز که سابقه سیاسی طولانی نیز دارد به‌عنوان هدف دشمن قرار گرفت به‌گونه‌ای که در روزهای نخست شروع کلاس‌ها از هفته دوم مهرماه فضای اعتراض و آشوب احتمالی توسط برخی لیدرها فراهم شود.

اما خوشبختانه این اعتراضات که دو سه روز بیشتر به طول نیانجامید و نهایتا جمعیت حدود ۳۰۰ نفری را با خود همراه کرد با اقدامات و رفتارهای مناسب فروکش کرد و ادامه نیافت‌.

دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه می‌گوید: فضای دانشگاه این روزها آرام است و دانشجویان در جوی مناسب مشغول به تحصیل هستند.

حیاتی  اظهار داشت: در دانشگاه شیراز با توجه به اقدامات مناسبی که هم از سوی مسئولان دانشگاه و هم تشکل‌ها انجام شد، مشکل خاصی را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در دو هفته اخیر اعتراضات صرفا به صورت تجمع بود، گفت: طی دو سه روز نخست دو هفته اخیر برخی دانشجویان در میدان اصلی دانشگاه تجمع کردند و شعارهایی هم دادند اما با اقدامات مناسب این روند اعتراض ادامه‌دار نشد.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط یکی از تاثیرگذارترین اقدامات عدم برخورد تقابلی و احساسی با دانشجوهای معترض بود، گفت: خوشبختانه در این شرایط برخورد احساسی توسط تشکل‌های انقلابی دانشگاه شیراز برخلاف برخی دانشگاه‌های کشور انجام نشد و همین امر سبب فروکش کردن هیجانات شد.

حیاتی اظهار کرد: از همان دو هفته قبل و پیش از شروع تجمعات که زمزمه احتمال شکل‌گیری تجمعات به گوش‌مان رسید و متوجه شدیم برخی بنا دارند از شنبه تجمعاتی را تشکیل دهند با اعضای انجمن علمی دانشگاه شیراز و سایر تشکل‌های انقلابی جلساتی را تشکیل دادیم و با بیان نظرات و بحث و گفتگو تصمیم گرفتیم چه اقداماتی را انجام دهیم که هم تاثیرگذار باشد و هم حاشیه‌ای ایجاد نکند و اکثرا به این موضوع واقف بودند که باید از اقدامات تقابلی و احساسی جلوگیری شود؛ چراکه برای ما عیان بود که اقدامات تقابلی جز ایجاد تنش و افزایش فاصله هیچ اثر دیگری نخواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم جایگزینی فضای مطالبه‌گری بجای فضای آشوب هیجانی در دانشگاه گفت: برای ترویج فرهنگ گفتمان مطالبه‌گری لازمه‌هایی از قبیل همکاری مسئولین و استقبال از جانب آنها و فراهم شدن زیرساخت‌ها در در دانشگاه اهمیت دارد.

او تاکید کرد: یکی از بهترین موقعیت‌ها برای مطالبه، حضور مسئولین در میان مردم و دانشجویان و گوش کردن مستقیم و بی‌واسطه به دغدغه‌ها و مطالبات آنهاست.

یکی از اهداف دشمن، ایجاد تفرقه میان دانشجویان است

مسئول انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شیراز افزود: ما و دوستانمان آگاه و معتقد بودیم که در برهه حساس فعلی و شرایط کنونی که دشمن و گروهک‌های تروریستی و رسانه‌های غربی به دنبال ایجاد تنش و درگیری در دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه شیراز که سابقه سیاسی بزرگی هم از اول انقلاب تا به امروز داشته، هستند، اقدامات تقابلی و بدون فکر جز ریختن در آتش معترضین و دشمنان نیست، همانطور که متاسفانه در برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور از قبیل دانشگاه شریف هم شاهد درگیری و تنش‌هایی بودیم که در نقطه شلوغ آن اقدامات تقابلی و احساسی دوستان حزب‌های انقلابی بود، دقیقا همان چیزی که دشمن دنبال آن است.

او در ادامه دانشگاه را محل تضارب اندیشه و آرا و نه اغتشاش و آشوب و اقدامات رادیکال دانست و خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان به‌عنوان حلقه‌های میانی حکومت و مردم مسئولیت دارند که با جهاد تبیین و حفظ هوشیاری این اغتشاشات را به شکل مطلوب و اندیشمندانه مدیریت و به سمت فضای گفتمانی و منطقی هدایت کنند.

وی افزود: اکنون مهم‌ترین بحث در فضای دانشگاه، ایجاد فضای گفتگو و مطالبه، به این معنا است که ما بپذیریم در محیط دانشگاه نگاه‌های مختلفی وجود دارد و همه نگاه‌ها می‌توانند با هم صحبت کنند و از طرفی وقتی نگاه‌های مختلف در کنار هم بنشینند و گفتگو کنند، مطالبات مشخصی معین می‌شود و اگر ما بتوانیم این فضا را ایجاد کنیم می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

حیاتی گفت: اگر تاریخ جنبش دانشجویی را در دوران‌های مختلف بررسی کنیم، هرجا که گفتگو و مطالبه و تضارب آرا مد نظر قرار گرفته، دانشگاه توانسته است موثر واقع شود؛ اما هرگاه اصل هیجانات دانشجویی غلبه پیدا کرده با بحران مواجه شده‌ایم.

او انتقاد به مسئولین به دلیل عدم صداقت و شفافیت با مردم و عدم اصلاح رویکردهای اشتباه که دلیل اصلی اغتشاشات اخیر در همین مساله است، را مهم خواند و اظهار داشت: در مساله گشت ارشاد و حاشیه‌های به وجود امده آن در ماه‌های اخیر، ما به عنوان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور و تشکل‌های دغدغه‌مند در فضاهای مختلف از مسئولین درخواست کردیم که تا رویه غلط در پیش گرفته شده توسط گشت ارشاد بحران آفرین نشده اصلاح کنند اما این اتفاق نیفتاد و شاهد بودیم در حاشیه گشت ارشاد و حادثه ناگوار فوت مهسا امینی، بهانه و سر نخی به دشمنان داد تا از این اتفاق در راستای اهداف شوم‌شان استفاده کنند و فضای کشور را ناامن و ملتهب سازند.

وی یادآور شد: البته ما دانشجویان نیز به‌عنوان قشر نخبگانی و فرهیخته کشور، اعتراضات آمیخته به ناامنی که خواسته دشمنان کشور است را محکوم می‌کنیم و معتقدیم این نوع اعتراضات نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت و صرفا سبب ناامنی و اختلال در اقتصاد مردم خواهد شد چراکه در حال حاضر شاهد هستیم بسیاری کسب و کارها به واسطه ناآرامی‌های فعلی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

وی افزود: اعتراضات فعلی اصل مطالبه‌گری و شیوه درست اعتراض را هم تحت شعاع قرار می‌دهد و راه‌ها را بر روی مطالبه‌گری می‌بندد.

این دانشجو با مهم شمردن صداقت و شفافیت مسئولین با مردم، گفت: این صداقت یقینا سبب افزایش اعتماد عمومی و جلوگیری از اعتراضات خواهد شد.

وی افزود: دعوت ما هم از ریاست قوه قضائیه، مختص این روزها و شرایط فعلی نیست چراکه ما قبل از شروع سال تحصیلی از ایشان و چند مسئول دیگر دعوت کردیم که در فضای دانشگاه حضور پیدا کرده و مطالبات و دغدغه‌ها را مستقیم از زبان دانشجویان بشنوند و بسیار خرسندیم که رئیس قوه قضائیه نیز در سخنرانی اخیر خود داوطلبانه درباره حضور خود در چنین فضاهایی و پاسخگویی به دغدغه‌های مردم اعلام آمادگی کردند، بنابراین ما امیدواریم با توجه به دعوت ما در دانشگاه شیراز و اعلام آمادگی وی، ایشان دعوت ما را لبیک گفته و در روز دانشجو در جمع دانشجویان شیرازی حضور پیدا کنند.