تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای متروی اصفهان/ اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر زیرِ زمین شهر

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تمرکز این دوره مدیریت شهری روی بهره‌برداری خط دو متروی اصفهان در کمترین زمان ممکن است، گفت: برای این پروژه حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به‌صورت مستقیم در ردیف بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای متروی اصفهان/ اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر زیرِ زمین شهر

ابوالفضل قربانی اظهار کرد: تمرکز شورای ششم راه‌اندازی خط دو متروی اصفهان است، زیرا در صورت اضافه شدن آن به چرخه حمل‌ونقل ریلی شهر اصفهان، در خط یک مترو نیز شاهد افزایش چشمگیر مسافر خواهیم بود، چراکه به صورت شبکه‌ای سرویس‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: توسعه خط یک متروی اصفهان تا میدان استقلال در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار گرفته است و بی‌شک تقاضای استفاده از خط یک را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پیش از این حدود ۹۰ هزار نفر از خط یک قطار شهری استفاده می‌کردند و این عدد در حال حاضر به ۱۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

قربانی با اشاره به تأثیر میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی کاهش آلودگی هوا تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل است؛ در حال حاضر تلاش بر افزایش تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. چراکه اگر قصد داشته باشیم مردم را به سمت کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه شخصی سوق دهیم، ابتدا باید برای رفت و آمد آن‌ها جایگزین انتخاب کنیم‌.

وی ادامه داد: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان حدود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند و این در حالی است که در آغاز دوره ۶۰۰ دستگاه اتوبوس به شهروندان این کلان‌شهر خدمت‌رسانی می‌کرد؛ بدون تردید رقم زدن چنین اتفاقی دشوار بود، چراکه در سال‌های گذشته با افزایش قیمت اتوبوس‌ها مواجه بودیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تمرکز این دوره از مدیریت شهری روی بهره‌برداری خط دوم قطار شهری در کمترین زمان ممکن است؛ سابقه تاریخی قطار شهری نشان می‌دهد خط یک پس از ۱۷ سال به بهره‌برداری رسید، اما در سه سال گذشته چهار مرتبه دستگاه تی‌بی‌ام از قسمت‌های حفاری خارج شده است، اتفاقی که پیش از این تنها یک بار رقم‌خورد.

قربانی اضافه کرد: در این دوره از مدیریت شهری تعداد دستگاه‌های تی‌بی‌ام برای حفاری تونل مترو از دو به سه افزایش پیدا کرده است، از سوی دیگر تمام هزینه‌های قطار شهری با توجه به افزایش قیمت‌ها افزایش یافته است به طوری که احداث هر کیلومتر خط مترو ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به‌طور مستقیم در ردیف‌های بودجه برای مترو قرار داشته است و در سال جاری نیز حدود ۶ هزار میلیارد تومان به‌صورت مستقیم برای این پروژه در ردیف بودجه قرار دارد، البته به‌طور غیرمستقیم نیز رقم‌های چشمگیری وجود دارد که در سال‌های گذشته سابقه نداشته است و تمام این تلاش‌ها در راستای بهره‌برداری از فاز اول خط دو متروی اصفهان تا ابتدای سال آینده است.

روزانه بیش از دو هزار نفر زیر زمین شهر برای احداث خط دو متروی اصفهان فعالیت دارند

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با هوشمندسازی شهر خاطرنشان کرد: استان‌های بزرگی همچون اصفهان که جمعیتی بیش از دو میلیون نفر دارند، باید زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی را فراهم کرده باشند.

قربانی گفت: در حال حاضر با توجه به رویکردی که در تمام جهان نسبت به این موضوع وجود دارد، فعالیت‌های قابل توجهی صورت گرفته است، هرچند که تا وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما اقدامات انجام شده به‌ویژه راه‌اندازی اپلیکیشن «اصفهان من» یکی از نمونه‌های فاخر در این حوزه است، چراکه شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن از خدمات غیرحضوری بهره‌مند شوند. همچنین در بخش‌های دیگر از جمله حمل‌ونقل و ترافیک بحث هوشمندسازی بسیار جدی است، زیرا می‌توانیم عقب‌ماندگی‌های سخت‌افزاری را از طریق نرم‌افزارها جبران کنیم.

وی یادآور شد: از زیرساخت‌های موجود باید بهترین استفاده را داشته باشیم؛ برای دستیابی به این مهم نیز در سطح شهر شاهد استفاده از دوربین‌های متعدد هستیم که کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند، البته بحث خدمات‌دهی به‌صورت هوشمند به شهروندان از جمله در خطوط اتوبوس‌رانی وجود دارد و نمونه بارز آن اطلاع از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه مربوطه از طریق استفاده از نرم‌افزار است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از این موضوعات است‌، هرچند تاکید می‌کنم شرایط باید از این بهتر باشد؛ در حال حاضر بر اساس آمارها حدود ۲۰۰ خدمت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند، شاید شهروندان از بخش زیادی از این خدمات اطلاع نداشته باشند و در این زمینه نیز باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که تصمیم به راه‌اندازی خط دو متروی اصفهان گرفتیم، شرایط دشواری پیش‌روی ما بود، چراکه تحقق این امر مهم اقدامات جهادی، شبانه‌روزی و بودجه بسیار زیادی را می‌طلبید، اما در نهایت تصمیم بسیار خوبی گرفته شد؛ نقطه آغاز این خط از یک منطقه محروم است و می‌تواند خدمات‌رسانی بسیاری داشته باشد و در توسعه مناطق محروم و بهبود وضعیت حمل‌ونقل بسیار تأثیرگذار باشد.

قربانی ادامه داد: روزانه بیش از دو هزار نفر زیر زمین شهر برای احداث خط دو متروی اصفهان فعالیت دارند تا به اهداف مدنظر به نفع شهر و شهروندان دست پیدا کنیم.