ثبت جهانی یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران، فدای یک اپارتمان چهار طبقه؟/ چرا شهرداری دامغان به ساخت این بنا اصرار دارد؟

صاحب این ساختمان اگر موفق شود آن را در حریم تاریخانه کامل کند، به راحتی سدی جلوی ثبت جهانی تاریخانه می‌سازد.

ثبت جهانی یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران، فدای یک اپارتمان چهار طبقه؟/ چرا شهرداری دامغان به ساخت این بنا اصرار دارد؟

مسجد تاریخانه در شهر دامغان اولین یا دومین مسجدی بود که بعد از اسلام در ایران ساخته شد. گویا در زمان ساسانیان آتشکده بوده و بعد به مسجد تبدیل شده است. معماری آن و ستون‌های قطور در شبستان شبیه به ستون‌های کاخ‌های ساسانی است و این هم دلیل دیگری است که مسجد را خاص می‌کند.

تاریخانه در سال 1310 ثبت ملی شد اما هنوز ثبت جهانی نشده است. حالا فعالان میراث فرهنگی به دنبال ثبت آن در فهرست میراث جهان اسلام هستند اما یک مانع جلوی کار انها را گرفته. یک ساختمان 4 طبقه در 90 متری تاریخانه در حال ساخت است. 

صاحب این ساختمان اگر موفق شود آن را در حریم تاریخانه کامل کند، به راحتی سدی جلوی ثبت جهانی تاریخانه میسازد اداره میراث فرهنگی دامغان و سمنان هر دو از ابتدا بارها در نامه‌هایی به شهرداری دامغان درخواست تخریب بنا را داده‌اند، کار هم مدتی متوقف شده و شهرداری در کمیسیون ماده 100 رای به تخریب بنا داده اما کار جور دیگری پیش رفته است. گویا مالک دوباره به رای اعتراض کرده و حالا قرار تخریب به جریمه تبدیل شده است. این گزارش را در این باره ببینید.