تصویب طرح جامع باقرشهر و شهرک اعتمادیه در تهران

معماری معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر سیاست وزارتخانه برای تسریع در قانون جهش تولید مسکن از تصویب طرح جامع باقرشهر و طرح جامع شهرک اعتمادیه شهریار استان تهران برای تکمیل زیرساخت های لازم شهری و تامین مسکن متقاضیان خبر داد.

تصویب طرح جامع باقرشهر و شهرک اعتمادیه در تهران

خسرو دانشجو معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام برگزاری ششمین جلسه شورا در سال جاری از تصویب دو طرح جامع باقر شهر و طرح جامع شهرک مسکونی اعتمادیه تهران خبر داد.

طرح جامع باقرشهر مصوب شد

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیاست دولت تسریع در الحاق اراضی به محدوده شهرها با راهکارهای کارشناسی است، گفت: در نشست با نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های عضو شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر شد تا برای تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی، جلسات شورای در فواصل زمانی کوتاه تر و ساعات طولانی تری برگزار شود تا بدین ترتیب به موضوعات بیشتری پرداخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در تشریح تصمیمات اخذ شده در ششمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری بیان کرد: طرح جامع باقرشهر در جلسه امروز با جمع بندی کمیته فنی شورای عالی و نظر موافق اعضای شورای عالی مصوب شد. شورای عالی شهرسازی و معماری با افزایش وسعت شهر باقرشهر برای تامین زیرساخت های و فضاهای شهری موافقت کرد. در همین خصوص مقرر شد تا افق طرح سال ۱۴۱۵ باشد و در این افق جمعیتی زمین هایی که به طرح جامع شهر الحاق شد به تامین زیرساخت ها، فضاهای خدماتی و سکونت شهروندان اختصاص یابد.

دانشجو تصریح کرد: تصویب طرح جامع باقرشهر می تواند به توسعه زیرساخت ها و تکمیل آنها اعم از فضای سبز، فضاهای فرهنگی و دیگر موارد با پیگیری شهرداری و شورای شهر در بازه زمانی معینی کمک کند.

به گفته وی، نگرانی هایی در خصوص تامین آب، قرار گیری در کنار شهر تهران و احتمال تبدیل شدن آن به مراکز تجاری بزرگ با ایجاد ترافیک سنگین به شهر مطرح شد که مقرر شد تمامی این موارد پایش شود.

طرح جامع شهرک اعتمادیه تهران در منطقه شهریار مصوب شد

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در نشست امروز شورای عالی شهرسازی و معماری طرح جامع شهرک اعتمادیه تهران در منطقه شهریار مصوب شد. این طرح در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن به تصویب رسید و مقرر شده تا با سقف جمعیتی ۳۰ هزار نفر هم پاسخگوی نیاز مردم به مسکن باشد و هم سرریز جمعیتی تهران در این شهر پاسخ داده شود.

دانشجو ادامه داد: مکان پیشنهادی شهرک اعتمادیه در شهریار با مساحت ۳۴۲ هکتار و سقف جمعیت پذیری ۳۰ هزار نفر در افق جمعیتی ۱۴۱۵ احداث خواهد شد. نظام تراکمی این شهرک نیز چهار طبقه تعیین شده است. تلاش کردیم با تغییر الگوی ساخت به چهار طبقه، سطح را برای تامین زیرساخت ها اعم از فضای سبز، فضاهای فرهنگی و سایر موارد آزاد کنیم.

به گفته وی، در تصویب این شهرک تاکید شده تا شبکه فاضلاب و سایر تاسیسات از جمله لوله کشی آب، و برق قبل از عملیات عمرانی ساخت واحدهای مسکونی در این شهرک تامین و احداث شود.

بررسی الحاق ۱۵۵ هکتار اراضی به محدوده شهر نیشابور

دانشجو ضمن تاکید بر راهکارهای دولت برای الحاق اراضی با مالکیت دولتی به شهرها سومین موضوعی را که در ششمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گرفت، الحاق ۱۵۵ هکتار اراضی به محدوده شهر نیشابور عنوان کرد.

وی گفت: الحاق ۱۵۵ هکتار اراضی پیشنهادی به شهر نیشابور برای اجرای قانون جهش تولید و طرح نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد تا این طرح یکبار دیگر به کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری برگردانده شود تا مواردی که نگرانی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو ومحیط زیست و سایر دستگاه هاست به دقت کارشناسی شود و بعد از رفع موارد ابهامی دوباره برای جلسه بعدی شورای عالی برای اخذ تصمیم نهایی ارجاع شود.

دانشجو بیان کرد: به دلیل تراکم بالای نیشابور و تقاضای بالای مسکن و عدم توازن عرضه و تقاضا قیمت مسکن و زمین در نیشابور بالا رفته است. بنابراین در این خصوص تلاش خواهیم کرد تا با اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی قیمت زمین و مسکن را برای متقاضیان مسکن در نیشابور متعادل کنیم.

ششمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان مدیریت بحران، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به عنوان اعضای اصلی شورا و همچنین برخی نمایندگان استانی در ساختمان دادمان برگزار شد.