به بهانه پایان جام جهانی فوتبال زنان 2023: ویلیام ساوایا،معمار لبنانی و طراحی کاپ جام جهانی فوتبال زنان

جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان نهمین دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال زنان (که هر چهارسال یک بار و تحت نظارت فیفا برگزار می‌شود) ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۲ تا ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ و به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزیلند ، سرانجام با قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا به پایان رسید!

به بهانه پایان جام جهانی فوتبال زنان 2023: ویلیام ساوایا،معمار لبنانی و طراحی کاپ جام جهانی فوتبال زنان

اما برگزاری این جام جهانی ، بهانه‌ی خوبی است که نگاهی به کاپ این رویداد بین‌المللی داشته باشیم؛ کاپی طراحی شده توسط ویلیام کی ساوایا ، معمار لبنانی-فرانسوی.

کاپ جام جهانی فوتبال زنان با ۴۷ سانتیمترارتفاع و ۴.۶ کیلوگرم وزن از نقره استرلینگ (یا نقره استاندارد جواهرسازی به عنوان آلیاژی از نقره است که ۹۲۵ در هزار از نقره و ۷۵ واحد از فلزی دیگر (معمولا مس) تشکیل می‌شود) ساخته شده است که با طلای سفید و زرد ۲۳ عیار پوشانیده شده است.

این کاپ، یک طرح مارپیچی است که در بالای آن توپی قرار گرفته است تا نمادی از ورزش ، پویایی و ظرافت فوتبال زنان باشد...

درباره بد نیست بدانید او نه تنها صحنه‌ی معماری لبنان را با قاطعیت تسخیر کرده است، بلکه به یک مدعی اصلی در صحنه بین‌المللی نیز تبدیل شده است! حتی در طراحی کاپ جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۱۹ میلادی.

ویلیام ساوایا متولد سال ۱۹۴۸ میلادی در شهر بیروت می‌باشد. وی در سال ۱۹۷۳ از آکادمی ملی هنرهای زیبای بیروت فارغ‌التحصیل شد و فعالیت حرفه‌ای خود را با طراحی فضاهای داخلی برای پروژه‌های مسکونی در مقیاس بزرگ در شهرهای مختلف لبنان آغاز کرد.

او در سال ۱۹۷۸ به ایتالیا نقل مکان کرد و سال ۱۹۸۴ میلادی بود که همراه با پائولو مورونی، دفتر معماری ساوایا و مورونی را تاسیس کرد. ویلیام کی ساوایا توانست فعالیت حرفه‌ای خود را در کشورهای همچون ایتالیا، فرانسه، کشورهای خلیج فارس، ایالات متحده آمریکا، روسیه، ژاپن و یونان گسترش دهد...

آخرین فعالیت جهانی وی، طراحی کاپ جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۱۹ میلادی است. ارزش این کاپ بیش از ۳۰ هزار دلار برآورد شده است البته ویلیام کی ساوایا در گذشته فعالیت‌های مشابه دیگری نیز داشته است؛ از جمله طراحی کاپ جام جهانی فوتسال در سال ۲۰۰۰ و طراحی کاپ جام جهانی زیر ۲۰ سال زنان در سال ۲۰۰۲.