برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در استان فارس  

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در استان فارس   

مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و سیزدهمین‌نمایشگاه ملی صنایع دستی عصر امروز با حضور مسئولان استانی میراث فرهنگی استان فارس برگزار شد.

موید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در جلسه امروز مراسم رونمایی از نمایشگاه گردشگری و سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی ، گفت: همزمانی برگزاری نمایشگاه‌ها برای تقویت این رویداد بوده چون مخاطبان در سطح ملی و بین‌المللی در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها به تبادل نظر در این صنعت کمک می‌کنند، افزود: رسالت‌های ما در صنایع دستی در کنار نمایشگاه‌ گردشگری امکان تحقق بیشتری خواهد داشت و برای نمایشگاه گردشگری محورهایی در نظر گرفته شده که یکی از آنها گردشگری خوراک است.

محسن‌نژاد با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه خوراک در سال‌های 95 و 94 در شیراز الگویی برای کشور شد، عنوان‌ کرد: این امر نشان می‌دهد که استان فارس همواره الگو در سطح کشور بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گردشگری الکترونیک، مذهبی و ادبی را دیگر محورهای نمایشگاه عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای معرفی بهتر ظرفیت‌های این 3 گونه گردشگری خواهد بود و در جذب و تبادل گردشگر با کشورهای اسلامی همسایه کمک شایانی کند.

ابراهیم بختیاری، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این جلسه با ابراز امیدواری از اینکه این نمایشگاه منشاء خیر و برکت برای استان باشد، اظهار داشت: پیش‌بینی این است که استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه شود چرا که فارس همواره به عنوان مقصد گردشگری مطرح بوده و با بیش از 2 میلیون جمعیت شیراز به عنوان مبدا گردشگری نیز مطرح است.

وی با بیان اینکه امروز استان فارس برای کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یک بازار هدف شناخته شده است، گفت: امروز تکامل اقتصاد گردشگری که به تدریج حلقه‌های مفقوده خود را پیدا کرده، به این سمت رفته که گردشگری پالایش شود.

بختیاری افزود: امروز علاوه بر مبحث اقتصادی دیگر امور نیز در صنعت گردشگری دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به علم، طبیعت و محیط زیست اشاره کرد و تنوع‌طلبی در بین گردشگران عنوانی به نام متنوع‌سازی در صنعت گردشگری ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به گونه‌های جدید گردشگری مانند گردشگری خوراک، گردشگری ادبی و غیره عنوان کرد: با آرام شدن فضای کشور دوباره شاهد رونق گردشگری به ویژه در استان فارس خواهیم بود.

وی با اشاره به محورهای نمایشگاه گردشگری امسال گفت: 4 محور اصلی گردشگری در این نمایشگاه دیده شده که به صورت تخصصی به آنها پرداخته می‌شود‌ که از جمله آنها گردشگری خوراک است، همچنین کارگاه‌های آموزشی برای گردشگری الکترونیک برگزار خواهد شد.

گردشگری مذهبی و ادبی دو نوع دیگر گردشگری بود که بختیاری به آن اشاره و اظهار کرد: به این نوع گردشگری در نمایشگاه به صورت کامل پرداخته می‌شود و تقارن این نمایشگاه با 2 روز پایانی بازی‌های جام جهانی به یک فرصت تبدیل شده و دو بازی پایانی در نمایشگاه نمایش داده می‌شود‌.

بختیاری با بیان اینکه بخش خصوصی در استان فارس اهل ریسک و تحقیق هستند، تصریح کرد: هتل‌های استان فارس در عین وضع خوب و با وجود فاصله نسبت به نقطه مطلوب، اما امروز صنعت هتلداری ما بیش از 70 درصد مطلوبیت دارد.

وی با اشاره به 175 واحد بوم‌گردی در استان فارس افزود: جای کمیت باید به کیفیت فکر کرد و از این جهت در استان فارس تدبیر خوبی اندیشیده شده است، همچنین 30 اقامتگاه سنتی در استان فعال و اوضاع گردشگری فارس خوب است ولی شان این استان آنچه اکنون است، نیست.

سید حسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز در این مراسم گفت: همه دست به دست یکدیگر داده تا نمایشگاه به بهترین شکل برگزار شود، چرا که نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از لحاظ اقتصادی و رونق به صنعت گردشگری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تعداد هتل‌های استان فارس باید چندین برابر شود و تعداد کنونی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها رضایت‌بخش نیست، افزود: قیمت‌های متنوع در هتل‌ها باید لحاظ شود تا همه هموطنان بتوانند از خدمات هتل‌ها بهره‌مند شوند.

سیادتان برای برگزاری بهتر این نمایشگاه و رونق صنعت گردشگری از سوی جامعه هتلداران استان اعلام آمادگی کرد.