باز آفرینی شهری مشکلات منطقه‌ای را کاهش می‌دهد

پژوهشگر حوزه برنامه‌ریزی شهری گفت: «باز آفرینی شهری» رویکردی برای رفع مشکلات شهری و منطقه‌ای است که در این راستا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم.

باز آفرینی شهری مشکلات منطقه‌ای را کاهش می‌دهد

فرشاد طهماسبی‌زاده در برنامه برخط سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری اظهار کرد: اوایل قرن ۱۹، شهرها به دلیل صنعتی شدن و افزایش جمعیت، با مشکلات مختلفی همچون آلودگی هوا، ناکافی بودن زیر ساخت‌ها و مسکن روبرو بودند.

وی ادامه داد: «باز آفرینی شهری» شامل مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمند سازی و روان‌بخشی است، در واقع این مهم، رویکردی جامع و یک‌پارچه برای برطرف کردن مشکلات شهری و منطقه‌ای است.

پژوهشگر حوزه برنامه‌ریزی شهری، با اشاره به ارکان اصلی برنامه‌های «باز آفرینی شهری» که شامل زیر ساخت‌های فضای شهری، خدمات روبنایی و مسکن است، گفت: «باز آفرینی شهری» ویژگی‌های بسیار مهمی از جمله مشارکت مردمی، تنوع اقتصادی، پایداری، نوآوری و خلاقیت را به دنبال دارد.

وی افزود: در «باز آفرینی شهری» با چالش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، نهادی و … مواجه هستیم. چالش‌های تأثیرات زیست محیطی شامل تولید و جمع‌آوری زباله، نظافت محیط بافت و پایین بودن سطح همکاری شهروندان با شهرداری است.

طهماسبی‌زاده تصریح کرد: برای مواجهه شدن با چالش‌های «باز آفرینی شهری» راهکارهایی از جمله مدیریت هوشمندانه منابع، تقویت سیاست‌گذاری‌های شهری، ایجاد نهادهای مستقل، ترویج فرهنگ مشارکتی و همکاری با نهادهای بین‌المللی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مشارکت در «بازآفرینی شهری» باید فعالیت‌های همچون مصاحبه و پرسشنامه، جلسات محله‌ای، کارگاه‌های مشارکتی و قدم زنی شهری را داشته باشیم و در تهیه این طرح‌ها از سرمایه‌های انسانی، فرهنگی، میراثی و مالی استفاده کنیم، زیرا همه ما برای توسعه و بهبود شهرها مسئول هستیم.