اولتیماتوم به مخالفان سد آبریز

اولتیماتوم به مخالفان سد آبریز
سد آبریز را به هر قیمتی ساخته خواهد شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به مخالفان احداث سد آبریز بر روی رودخانه مارون در کهگیلویه بزرگ اولتیماتوم داد که این سد باید ساخته شود.

علی شهابی نسب در نشستی با خبرنگاران با ارائه آخرین آمارهای بودجه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکیدکرد که به هر قیمتی مجوز سد آبریز کهگیلویه بزرگ را خواهیم گرفت و با ساخت و بهره برداری از این سد،  توسعه در منطقه ایجاد  می شود.

وی با تاکید براینکه به هر قیمتی مجوز ماده ۲۳ سد آبریز را اخذ می‌کنیم، اظهارداشت: سد آبریز حق مردم کهگیلویه بزرگ است و بطور حتم مراحل واگذاری ساخت این سد مجوز طی می‌شود و جای نگرانی نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آخرین وضعیت سدهای در دست احداث این استان، ادامه داد: سد تنگ سرخ یاسوج بالای ۴۰ درصد پیشرفت دارد که ساخت آن سرعت گرفته و پیش‌بینی این است که تا سال آینده آبگیری شود.

شهابی نسب، احداث و بهره برداری از سد تنگ سرخ بویراحمد را تنها پروژه ای دانست که در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد تاکید رئیس جمهور بوده است.

وی گفت: به غیر از سد تنگ سرخ یاسوج، پروژه های آبرسانی به دشت های باشت و امامزاده جعفر (ع)، آبرسانی به چهار شهر به دهدشت، آبرسانی به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از سد کوثر که تا پایان سال عملیاتی می‌شود از اقدامات صورت گرفته در سطح استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که عملیات اجرایی سد سقاوه مارگون با ۴۰ میلیارد تومان در سالجاری شروع می شود و  مجوز این سد مخزنی در دولت سیزدهم صادر شده است.

شهابی نسب به سایر پروژه های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره و از افتتاح پروژه محور ملی پاتاوه - دهدشت تا عید نوروز 1402 یعنی شش ماه دیگر خبرداد.

وی با اشاره به رشد 34 درصدی اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌جاری، یادآورشد: امسال بودجه استان به هزار و 600 میلیاردتومان افزایش یافته که شاهد رشد ۳۴ درصدی اعتبارات امسال نسبت به گذشته هستیم و این در حالی است که اکنون این استان، 2 و نیم درصد سهم اعتبارات کشور را در اختیار دارد.

بگفته شهابی نسب، مجوز پروژه های عمرانی دیگری مانند فاضلاب شهرستان لنده و جنوب شهر یاسوج،  طرح ملی احداث و بهسازی مسیر پل بِریم - چرام  دیشموک - باشت و چاروسا که از شهرستان باغملک استان خوزستان تا شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد را شامل می شود صادر شده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج،  احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون یک از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سفر روز ششم سردار احمد وحیدی وزیر کشور به شهرستان چُرام در این استان، اعتراضات مردمی را از نزدیک دید.

اگرچه وزیر کشور در آن دیدار فقط وعده پیگیری دغدغه مُعترضان را داد اما قرار بود احداث سد آبریز بر روی رودخانه مارون و در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث شود که اکنون ساخت این سد مورد اعتراض برخی مسئولان استان های همجوار و مجمع نمایندگان آنان در مجلس است.

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به سد آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه ، چُرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است که احداث آن مورد تاکید رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

 با ساخت این سد، آب بصورت ثِقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چُرام انتقال می‌یابد.

 مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده و این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی (RCC) اجرا می‌شود. 

 بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چُرام منتقل خواهد شد.