اهدای شهاب سنگ به موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز

بیش از ۳۰۰شهاب سنگ کشف شده در ایران در بولتن جهانی ثبت شده است

اهدای شهاب سنگ به موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز
پدر شهاب سنگ ایران و مدیر موزه شهاب سنگ های ایران در شیراز

سهیلا رفیعی نژاد/ یک شهاب سنگ که ثبت جهانی شده به موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز اهدا شد. پدر شهاب سنگ ایران و مدیر موزه شهاب سنگ های ایران در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت: موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز دومین دانشگاهی است که شهاب سنگ به آن اهدا شده و هدف ما افزایش تعداد شهاب سنگ ها در موزه های دانشگاهی است.

 حجت کمالی افزود: این شهاب سنگ جزو شهاب سنگ هایی است که در شهر کرمان کشف شده و سال ۲۰۱۶ قطعه ای از آن سنگ برش خورده و به یکی از دانشگاه های فرانسه ارسال و آنالیز و ثبت جهانی شده و به اسم کرمان در سایت جهانی شهاب سنگ به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این قطعه جزو شهاب سنگ های کمیاب است و روی سطح زمین وجود ندارند و اطلاعات علمی قابل توجهی را به همراه دارند. اطلاعات شکل گیری اولیه منظومه شمسی درون این سنگ ها است.

کمالی تصریح کرد: این قبیل شهاب سنگ ها به خیلی از محققین می تواند کمک کند که ساختار سیارات چیست و یا امکان زندگی در سیارات دیگر هست یا نه، چون ما دسترسی کمی به منظومات دیگر داریم بطور کلی شهاب سنگ ها اطلاعات مطلوبی را به همراه دارند. وی افزود: در برخی کشورها از این شهاب سنگ ها به عنوان جواهر کهکشانی در جواهرات استفاده می کنند که قیمت های نجومی دارد و از الماس هم قیمتی تر هستند.

 کمالی در خصوص علت اینکه پدر شهاب سنگ ایران نامیده شده نیز گفت: در فعالیت های ۱۷ ساله اخیر ما بیش از ۳۰۰ شهاب سنگ را در بولتن جهانی ثبت کردیم و ایران تا سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۲۲ جهان را در بین ۱۳۶ کشور جهان در زمینه ثبت شهاب سنگ داشت که با فعالیت ها و ثبت های صورت گرفته آن سال این رتبه به دوم جهان رسید و سال ۲۰۱۶ را دوره طلایی شهاب سنگ های ایران نامیده اند.

پدر شهاب سنگ ایران عنوان کرد: کشف بیشترین شهاب سنگ ها در مناطق کویری ایران به دلیل وضعیت آب و هوایی این مناطق صورت می گیرد.

رئیس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز نیز در خصوص اهدای شهاب سنگ یادشده به خبرنگاران گفت: شهاب سنگ اهدا شده ۳۲۰ گرم دارد و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و دانشگاه شیراز دومین دانشگاه کشور است که قطعه ای شهاب سنگ توسط پدر شهاب سنگ ایران به موزه آن اهدا شده است. ما ادعاهای بسیاری راجع به شهاب سنگ داریم که برخی تقلبی اند و پدر شهاب سنگ ایران، کارشناس رسمی تشخیص شهاب سنگ در ایران هستند و در زمینه تشخیص نوع اصلی با تقلبی هم خبره هستند.

 سید محمدباقر رکنی در خصوص فعالیت و گونه هایی که در این موزه نگهداری می شود نیز بیان کرد: ساختمان موزه تاریخ طبیعی، تنها ساختمانی در کشور است که فقط برای موزه احداث شده است ما ۷۸۰ موزه فعال در کشور داریم که ۲۸۰ تا دولتی و دانشگاهی اند و سازه این موزه فقط و فقط برای موزه طراحی و ساخته شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز شامل بخش های زمین شناسی با ۹۴۵ نمونه، بخش جانورشناسی با ۱۰۹۵ نمونه، حشره شناسی با ۷ هزار نمونه، بخش گیاه شناسی با ۴ هزار و ۵۰۰ نمونه، بخش صنعتی و تکنولوژی با ۳۶۶ نمونه فعال است و ما پذیرای علاقه مندان به اهدای نمونه ها نیز هستیم.

رکنی ادامه داد: همه نمونه ها واقعی و طبیعی اند و ما بطور متوسط ۵۰ هزار نفر روزانه بازدیدکننده داریم و توریست های خارجی هم جزو این افراد هستند. سالانه ۴۰۰تا ۵۰۰ هزار نفر از موزه ما بازدید دارند.

رئیس موزه تاریخ طبیعی در خصوص صحبت هایی که هیات رئیسه و یا روسای دوره های مختلف دانشگاه شیراز در مورد احتمال جابجایی این موزه به مثلث گردشگری وحوالی چهارراه حافظیه نیز گفت: بحث جابجایی منتفی است و ضرورتی به این جابجایی دیده نمی شود و هدف ما اندیشیدن تدابیری است که با وجود خارج بودن موزه تاریخ طبیعی از مثلث گردشگری از نظر مکان قرار گیری، به دنبال ارائه راه هایی برای توسعه فعالیت های گردشگری باشیم.

رکنی همچنین در خصوص منحصر به فردترین نمونه این موزه نیز اظهار کرد: شاید منحصر به فردترین نمونه قطعاتی از سنگ های ریز سطح کره ماه است که با ذره بین مخصوص قابل مشاهده است و همچنین اسکلت نهنگ ۱۸ متری که در سالن ورودی قرار دارد که در هیچ جای کشور این ها را نمی بینید

رئیس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز جایگاه موزه را در کشور و استان مطلوب ندانست و گفت: بی اهمیتی به جایگاه موزه، حتی برخی موزه های خصوصی را در معرض تعطیلی قرار داده است و حتی همین موزه تاریخ طبیعی چند بار قصد فروش آن را داشتند که البته مدیران وقت اجازه این کار را ندادند.